Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nasze mityczne dzieciństwo: Mitologia – reaktywacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-NMDM-qKR
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nasze mityczne dzieciństwo: Mitologia – reaktywacja
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr zimowy
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem zajęć Student/ka:

1. zna najważniejszych autorów/bohaterów starożytnych oraz podstawowe mity greckie i rzymskie;

2. zna język angielski na poziomie pozwalającym mu/jej śledzić tok dyskusji badaczy, włączać się w dyskusje, a także podejmować próby pisania krótkich tekstów, np. na bloga Our Mythical Childhood (nad poprawnością językową będziemy wspólnie pracować).


Skrócony opis:

Seminarium poświęcone recepcji antyku ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury współczesnej przeznaczonych dla młodych odbiorców. Seminarium stanowi część międzynarodowego programu badawczego Our Mythical Childhood... realizowanego na Wydziale „Artes Liberales”.

Pełny opis:

Mitologia – czym jest? Jaką pełni funkcję? Jak pisać dziś o mitach, żeby zainteresować czytelników? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie zajęć poświęconych recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców.

W roku akademickim 2023/2024 skupimy się na analizie mitologii greckich i rzymskich, które funkcjonują w kulturze polskiej i światowej. Spróbujemy też zespołowo przygotować materiały popularyzujące antyk wśród współczesnej publiczności. Naszą inspiracją będą międzynarodowy program badawczy Our Mythical Childhood wspierany przez grant ERC oraz szczególna rocznica – stulecie publikacji jednej z najsłynniejszych polskich książek: Mitologii (1924) Jana Parandowskiego. Z tej okazji planujemy na Wydziale szereg wydarzeń (więcej informacji: http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/parandowski). Osoby uczestniczące w seminarium będą mogły włączyć się w wybrane z nich i rozwinąć kompetencje naukowe oraz popularyzatorskie, odkrywając jednocześnie fascynujące życie starożytnych Greków i Rzymian w kulturze.

Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives (http://mythicalbeasts.obta.al.uw.edu.pl/) oraz w ramach ERC Consolidator Grant (więcej informacji: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/). W trakcie zajęć Studentki i Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką programu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jako że w programie Our Mythical Childhood uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studentki i Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku.

Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studentki i Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych, np. Studentki i Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception).

Literatura:

1. Jan Parandowski, Mitologia, dowolne wydanie.

2. Teksty źródłowe: fragmenty różnego rodzaju opracowań mitologii oraz starożytne przekazy mitologiczne w przekładach. Materiały te będą dostarczane grupie mailowo/udostępniane w czytelni Wydziału.

3. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe):

• Davidson Reid, Jane; Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, voll. I–II, Oxford–New York, NY: Oxford University Press, 1993;

• Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, polska red. nauk. Jerzy Łanowski, Wrocław et al.: Ossolineum, 1990;

• Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003;

• Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996;

• Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008;

• Moog-Grünewald, Maria, ed., The Reception of Myth and Mythology, Brill’s New Pauly, Supplements 4, Leiden–Boston: Brill, 2010 (transl. D. Smart, orig. in German 2007);

• Morford, Mark P. O., Lenardon, Robert J., Classical Mythology, Oxford–New York: Oxford University Press, 2003;

• Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008;

• Segal, Robert A., Myth. A Very Short Introduction, Oxford–New York: Oxford University Press, 2004;

• Tylicka, Barbara & Leszczyński, Grzegorz, Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003;

• Woodard, Roger D., ed., The Cambridge Companion to Greek Mythology, Cambridge–New York: Cambridge University Press, 2007.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu seminarium Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia:

Wiedza:

• zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych (K_W01);

• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach (K_W04);

• zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05);

• zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium (K_W01);

• ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej (K_W07);

• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego (K_W09);

• ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe (K_W01).

Umiejętności:

• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność (K_U01);

• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną (K_U02);

• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy (K_U05);

• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku (K_U03);

• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim (K_U09 i K_U10);

• potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny (K_U07);

• potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim (K_U09);

• potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej (K_U12);

• potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych (K_U13).

Kompetencje społeczne:

• rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej (K_K02);

• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie (K_K01);

• ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy (K_K03);

• rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia (K_K01);

• szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe (K_K07);

• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych (K_K07);

• rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności (K_K04, K_K10);

• ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej (K_K09);

• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń (K_K06) oraz szanując własność intelektualną (K_K12).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%;

prace pisemne – 40%;

prezentacje – 30%.

W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe, dopuszczalne w regulaminie studiów, należy zaliczyć indywidualnie: przygotować dodatkową pracę pisemną lub prezentację).

Zaliczenie na ocenę.

Prace pisemne obejmują:

1. Dwa „response papers” – po dowolnych zajęciach i na dowolny temat poruszony w trakcie zajęć (ok. 2 str. każdy);

2. Post (ok. 1 str.) potencjalnie na bloga Our Mythical Childhood (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com) na temat wybrany temat związany z recepcją mitologii oraz kulturą dziecięcą i młodzieżową;

3. Tekst (ok. 5 str.) na temat mitów antycznych oraz ich recepcji.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Marciniak
Prowadzący grup: Katarzyna Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

W trakcie seminarium będziemy łączyć się ze współpracownikami za granicą bądź będziemy gościć zagranicznych współpracowników na zajęciach w trakcie ich pobytów na Wydziale – w takich przypadkach zajęcia będą odbywały się w języku angielskim.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)