Recepcja antyku grecko-rzymskiego we współczesnej kulturze dziecięcej i młodzieżowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-RAGR-qKR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Recepcja antyku grecko-rzymskiego we współczesnej kulturze dziecięcej i młodzieżowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów artystycznych i naukowych. |
Skrócony opis: |
Przedmiot prowadzonych w trakcie zajęć dyskusji stanowić będą współczesne przykłady polskich i zagranicznych tekstów kultury kierowanych do dziecięcych i młodzieżowych odbiorczyń i odbiorców stanowiących przykłady recepcji antyku grecko-rzymskiego. Zintensyfikowane w ostatnich latach badania w tym obszarze – zwłaszcza w ramach prowadzonych na Wydziale „Artes Liberales” projektów naukowych – wskazują na niezwykłą żywotność tradycji antycznej we współczesnej kulturze, bogactwo motywów i ich transfiguracji, a także złożoność zjawiska w ujęciu lokalnym i globalnym, stąd potrzeba namysłu nad tymi zagadnieniami. |
Pełny opis: |
Przedmiotem konwersatorium będzie analiza współczesnych (od poł. XX w. do dzisiaj) przykładów polskich i zagranicznych tekstów kultury kierowanych do dziecięcych i młodzieżowych odbiorczyń i odbiorców stanowiących przykłady recepcji antyku grecko-rzymskiego. Zintensyfikowane w ostatnich latach badania w tym obszarze – zwłaszcza w ramach prowadzonych na Wydziale „Artes Liberales” projektów naukowych – wskazują na niezwykłą żywotność tradycji antycznej we współczesnej kulturze, bogactwo motywów i ich transfiguracji, a także złożoność zjawiska w ujęciu lokalnym i globalnym, stąd potrzeba namysłu nad tymi zagadnieniami. Zajęcia poświęcone będą analizie warstw werbalnej i wizualnej omawianych tekstów kultury uzupełnionych o kontekst źródłowy (utwory greckie i łacińskie w polskich przekładach) i współczesny (zjawiska społeczno-polityczne). Konkretne utwory będą punktem wyjścia do rozmowy o takich zagadnieniach, jak ideologia, wizje dzieciństwa, intertekstualność, zabiegi postmodernistyczne, aktywizm społeczny, ochrona środowiska naturalnego czy reprezentacja osób LGBT+. W trakcie dyskusji skupimy się na rozwiązaniach artystycznych obejmujących warstwę językową i graficzną, a wieloaspektowa analiza wybranych utworów – zakorzeniona głównie w kulturoznawstwie i literaturoznawstwie, odwołująca się również do innych nauk, w tym bibliologii, historii, filologii klasycznej czy historii sztuki – pozwoli na ukazanie bogactwa i złożoności recepcji antyku we współczesnej kulturze dziecięco-młodzieżowej. W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następujące tytuły: • J. Bajtlik, Nić Ariadny, Warszawa 2018; • C. Columbus, reż., Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. Złodziej Pioruna, USA 2010; • D. Combrzyńska-Nogala, Bezsenność Jutki, Łódź 2012; • R. Clements, J. Musker, Herkules, Disney, USA 1997; • A. Májová (Hetmerová), reż., Mythopolis, Czechy 2013; • K. Marciniak, Moja pierwsza mitologia, Warszawa 2016; • J. Love, Julián is a Mermaid!, London 2018; • N. Oblińska, Atlantyda. Przewodnik po mieście, Bielsko-Biała 2017; • R. Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy t.1.: Złodziej pioruna, tłum. A. Fulińska, Kraków 2009; • Hades, dew. Supergiant Games, 2018; • V. Turnbull, Pandora, London 2016. Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach, a wszystkie materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego. Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się studentki i studenci muszą przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 60h przygotowania do zajęć). |
Literatura: |
Wybrane teksty kultury: • J. Bajtlik, Nić Ariadny, Warszawa 2018; • C. Columbus, reż., Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. Złodziej Pioruna, USA 2010; • D. Combrzyńska-Nogala, Bezsenność Jutki, Łódź 2012; • K. Crowther, Mama Medusa, Wielsbeke 2015; • R. Clements, J. Musker, Herkules, Disney, USA 1997; • Hades, dew. Supergiant Games, 2018; • N. Hawthorne, Opowieści z zaczarowanego lasu, przeł. K. Tarnowska, A. Konarek, Warszawa 1992; • A. Májová (Hetmerová), reż., Mythopolis, Czechy 2013; • K. Marciniak, Moja pierwsza mitologia, Warszawa 2016; • J. Love, Julián is a Mermaid!, London 2018; • N. Oblińska, Atlantyda. Przewodnik po mieście, Bielsko-Biała 2017; • J. Parandowski, Mitologia, Londyn 1998; • R. Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy, t.1.: Złodziej pioruna, tłum. A. Fulińska, Kraków 2009; • V. Turnbull, Pandora, London 2016. Wybrane opracowania: • E. O’Connell, Ecocriticism, ecopedagogy and the life and works of Beatrix Potter, [w:] Politics and Ideology in Children’s Literature, red. M.T. Keyes, Á. McGillicuddy, Dublin 2014, s. 31–44; • L. Hardwick, Reception Studies, Oxford 2003; • K. Kulpa, A. Maciejewska, K. Marciniak, A. Mik, E. Olechowska, D. Rejter, Metamorphoses of Medusa: The Reception of the Gorgon in 21st-century Culture for Children and Young Adults, „libri liberorom: Fachzeitschrift für Kinder- und Jugendliteraturforschung” 2020, nr 54-55, s. 47-82; • A. Mik, Od herosa do „superbohatera”, od „potwora” do celebryty. Disnejowski Herkules w drodze na popkulturowy Olimp, „Kultura Popularna” 2016, nr 3(49), s. 14–23; • Our Mythical Childhood Survey, http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey; • Our Mythical Childhood. The Classics and Literature for Children and Young Adults, red. K. Marciniak, Leiden 2016; • The Reception of Ancient Greece and Rome in Children’s Literature. Heroes and Eagles, red. L. Maurice, Leiden 2015; • THEOI Greek Mythology, http://theoi.com/. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu konwersatorium student/ka: W zakresie wiedzy: • zna podstawową terminologię związaną z analizą utworów literackich, filmowych i growych (K_W01); • rozumie zależności pomiędzy badaniami literaturoznawczymi i kulturoznawczymi (K_W04); • zna podstawowe metody analizy i interpretacji literatury, filmu i gry wideo (K_W05); • zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, takie jak artykuł naukowy i wypowiedź ustna (K_W08). W zakresie umiejętności: • potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji dotyczących kultury antycznej oraz kultury dziecięcej i młodzieżowej pochodzących z różnych źródeł naukowych i popularnonaukowych (K_U01); • potrafi dokonywać analizy utworów dla dzieci i młodzieży oraz tekstów naukowych za pomocą narzędzi badawczych literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U02); • potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności ukazane w kulturze dla dzieci i młodzieży (K_U04); • potrafi uczestniczyć w dyskusjach naukowych prowadzonych w trakcie zajęć (K_U05); • potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej na forum grupy (K_U06); • posługuje się językiem angielskim na poziomie B2 (K_U09); • potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, zwłaszcza oznaczaniem cytatu i wskazaniem źródła (K_U12); • potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe, takie jak Google Classroom, w pracy akademickiej (K_U13). W zakresie kompetencji społecznych: • jest gotowa/gotów do poznawania nowych metod badawczych, zwłaszcza społecznie zaangażowanych (K_K03); • przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych ukazywanych w tekstach kultury dla dzieci i młodzieży (K_K07); • jest gotowa/gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego związanego z antykiem grecko-rzymskim i różnorodności kulturowej reprezentowanych poprzez teksty kultury dla dzieci i młodzieży (K_K09); • respektuje prawa własności intelektualnej poprzez umiejętne stosowanie cytatów i wskazanie źródeł (K_K12). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przez cały semestr punktowane są różnego rodzaju aktywności, z których student/ka realizuje tylko wybrane, aby zebrać liczbę punktów wymaganą do zaliczenia przedmiotu. Ocenie podlegają: przygotowanie do zajęć (prace domowe), aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wypowiedzi na platformie Google Classroom, prezentacja dodatkowych przykładów) oraz krótkie (6-7 tys. ZZS) response papers (maks. 2 w ciągu semestru). Skala ocen: 3.0 dostateczny (65–70%), 3.5 dostateczny plus (71–76%), 4.0 dobry (77–82%), 4.5 dobry plus (83–88%), 5.0 bardzo dobry (89–94%), 5! bardzo dobry plus (95–100%). Szczegółowa tabela aktywności i punktów zostanie udostępniona studentkom i studentom na pierwszych zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą należy nadrobić krótką (3 tys. zzs) pracą pisemną dotyczącą zajęć, podczas których student/ka był/a nieobecny/a. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia. Zwiększenie liczby dopuszczalnych nieobecności jest możliwe na podstawie decyzji KJD o przyznaniu Indywidualnej Organizacji Studiów. Liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi zero. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rybak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rybak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.