Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Recepcja antyku grecko-rzymskiego we współczesnej kulturze dziecięcej i młodzieżowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-RAGR-qKR
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Recepcja antyku grecko-rzymskiego we współczesnej kulturze dziecięcej i młodzieżowej
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Kultury i religie" - I stopień Artes Liberales
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca lekturę tekstów artystycznych i naukowych.

Skrócony opis:

Przedmiot prowadzonych w trakcie zajęć dyskusji stanowić będą współczesne przykłady polskich i zagranicznych tekstów kultury kierowanych do dziecięcych i młodzieżowych odbiorczyń i odbiorców stanowiących przykłady recepcji antyku grecko-rzymskiego. Zintensyfikowane w ostatnich latach badania w tym obszarze – zwłaszcza w ramach prowadzonych na Wydziale „Artes Liberales” projektów naukowych – wskazują na niezwykłą żywotność tradycji antycznej we współczesnej kulturze, bogactwo motywów i ich transfiguracji, a także złożoność zjawiska w ujęciu lokalnym i globalnym, stąd potrzeba namysłu nad tymi zagadnieniami.

Pełny opis:

Przedmiotem konwersatorium będzie analiza współczesnych (od poł. XX w. do dzisiaj) przykładów polskich i zagranicznych tekstów kultury kierowanych do dziecięcych i młodzieżowych odbiorczyń i odbiorców stanowiących przykłady recepcji antyku grecko-rzymskiego. Zintensyfikowane w ostatnich latach badania w tym obszarze – zwłaszcza w ramach prowadzonych na Wydziale „Artes Liberales” projektów naukowych – wskazują na niezwykłą żywotność tradycji antycznej we współczesnej kulturze, bogactwo motywów i ich transfiguracji, a także złożoność zjawiska w ujęciu lokalnym i globalnym, stąd potrzeba namysłu nad tymi zagadnieniami.

Zajęcia poświęcone będą analizie warstw werbalnej i wizualnej omawianych tekstów kultury uzupełnionych o kontekst źródłowy (utwory greckie i łacińskie w polskich przekładach) i współczesny (zjawiska społeczno-polityczne). Konkretne utwory będą punktem wyjścia do rozmowy o takich zagadnieniach, jak ideologia, wizje dzieciństwa, intertekstualność, zabiegi postmodernistyczne, aktywizm społeczny, ochrona środowiska naturalnego czy reprezentacja osób LGBT+.

W trakcie dyskusji skupimy się na rozwiązaniach artystycznych obejmujących warstwę językową i graficzną, a wieloaspektowa analiza wybranych utworów – zakorzeniona głównie w kulturoznawstwie i literaturoznawstwie, odwołująca się również do innych nauk, w tym bibliologii, historii, filologii klasycznej czy historii sztuki – pozwoli na ukazanie bogactwa i złożoności recepcji antyku we współczesnej kulturze dziecięco-młodzieżowej.

W trakcie konwersatorium omówione zostaną między innymi następujące tytuły:

• J. Bajtlik, Nić Ariadny, Warszawa 2018;

• C. Columbus, reż., Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. Złodziej Pioruna, USA 2010;

• D. Combrzyńska-Nogala, Bezsenność Jutki, Łódź 2012;

• R. Clements, J. Musker, Herkules, Disney, USA 1997;

• A. Májová (Hetmerová), reż., Mythopolis, Czechy 2013;

• K. Marciniak, Moja pierwsza mitologia, Warszawa 2016;

• J. Love, Julián is a Mermaid!, London 2018;

• N. Oblińska, Atlantyda. Przewodnik po mieście, Bielsko-Biała 2017;

• R. Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy t.1.: Złodziej pioruna, tłum. A. Fulińska, Kraków 2009;

• Hades, dew. Supergiant Games, 2018;

• V. Turnbull, Pandora, London 2016.

Lista wybranych opracowań znajduje się w części „Literatura”. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach, a wszystkie materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego.

Na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się studentki i studenci muszą przeznaczyć 90 godzin (30h zajęć w sali, 60h przygotowania do zajęć).

Literatura:

Wybrane teksty kultury:

• J. Bajtlik, Nić Ariadny, Warszawa 2018;

• C. Columbus, reż., Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. Złodziej Pioruna, USA 2010;

• D. Combrzyńska-Nogala, Bezsenność Jutki, Łódź 2012;

• K. Crowther, Mama Medusa, Wielsbeke 2015;

• R. Clements, J. Musker, Herkules, Disney, USA 1997;

• Hades, dew. Supergiant Games, 2018;

• N. Hawthorne, Opowieści z zaczarowanego lasu, przeł. K. Tarnowska, A. Konarek, Warszawa 1992;

• A. Májová (Hetmerová), reż., Mythopolis, Czechy 2013;

• K. Marciniak, Moja pierwsza mitologia, Warszawa 2016;

• J. Love, Julián is a Mermaid!, London 2018;

• N. Oblińska, Atlantyda. Przewodnik po mieście, Bielsko-Biała 2017;

• J. Parandowski, Mitologia, Londyn 1998;

• R. Riordan, Percy Jackson i bogowie olimpijscy, t.1.: Złodziej pioruna, tłum. A. Fulińska, Kraków 2009;

• V. Turnbull, Pandora, London 2016.

Wybrane opracowania:

• E. O’Connell, Ecocriticism, ecopedagogy and the life and works of Beatrix Potter, [w:] Politics and Ideology in Children’s Literature, red. M.T. Keyes, Á. McGillicuddy, Dublin 2014, s. 31–44;

• L. Hardwick, Reception Studies, Oxford 2003;

• K. Kulpa, A. Maciejewska, K. Marciniak, A. Mik, E. Olechowska, D. Rejter, Metamorphoses of Medusa: The Reception of the Gorgon in 21st-century Culture for Children and Young Adults, „libri liberorom: Fachzeitschrift für Kinder- und Jugendliteraturforschung” 2020, nr 54-55, s. 47-82;

• A. Mik, Od herosa do „superbohatera”, od „potwora” do celebryty. Disnejowski Herkules w drodze na popkulturowy Olimp, „Kultura Popularna” 2016, nr 3(49), s. 14–23;

• Our Mythical Childhood Survey, http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey;

• Our Mythical Childhood. The Classics and Literature for Children and Young Adults, red. K. Marciniak, Leiden 2016;

• The Reception of Ancient Greece and Rome in Children’s Literature. Heroes and Eagles, red. L. Maurice, Leiden 2015;

• THEOI Greek Mythology, http://theoi.com/.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu konwersatorium student/ka:

W zakresie wiedzy:

• zna podstawową terminologię związaną z analizą utworów literackich, filmowych i growych (K_W01);

• rozumie zależności pomiędzy badaniami literaturoznawczymi i kulturoznawczymi (K_W04);

• zna podstawowe metody analizy i interpretacji literatury, filmu i gry wideo (K_W05);

• zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, takie jak artykuł naukowy i wypowiedź ustna (K_W08).

W zakresie umiejętności:

• potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji dotyczących kultury antycznej oraz kultury dziecięcej i młodzieżowej pochodzących z różnych źródeł naukowych i popularnonaukowych (K_U01);

• potrafi dokonywać analizy utworów dla dzieci i młodzieży oraz tekstów naukowych za pomocą narzędzi badawczych literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U02);

• potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności ukazane w kulturze dla dzieci i młodzieży (K_U04);

• potrafi uczestniczyć w dyskusjach naukowych prowadzonych w trakcie zajęć (K_U05);

• potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej na forum grupy (K_U06);

• posługuje się językiem angielskim na poziomie B2 (K_U09);

• potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, zwłaszcza oznaczaniem cytatu i wskazaniem źródła (K_U12);

• potrafi wykorzystywać narzędzie cyfrowe, takie jak Google Classroom, w pracy akademickiej (K_U13).

W zakresie kompetencji społecznych:

• jest gotowa/gotów do poznawania nowych metod badawczych, zwłaszcza społecznie zaangażowanych (K_K03);

• przestrzega zasady tolerancji i ma poszanowanie dla różnic kulturowych ukazywanych w tekstach kultury dla dzieci i młodzieży (K_K07);

• jest gotowa/gotów do zrozumienia dziedzictwa kulturowego związanego z antykiem grecko-rzymskim i różnorodności kulturowej reprezentowanych poprzez teksty kultury dla dzieci i młodzieży (K_K09);

• respektuje prawa własności intelektualnej poprzez umiejętne stosowanie cytatów i wskazanie źródeł (K_K12).

Metody i kryteria oceniania:

Przez cały semestr punktowane są różnego rodzaju aktywności, z których student/ka realizuje tylko wybrane, aby zebrać liczbę punktów wymaganą do zaliczenia przedmiotu. Ocenie podlegają: przygotowanie do zajęć (prace domowe), aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusji, wypowiedzi na platformie Google Classroom, prezentacja dodatkowych przykładów) oraz krótkie (6-7 tys. ZZS) response papers (maks. 2 w ciągu semestru).

Skala ocen: 3.0 dostateczny (65–70%), 3.5 dostateczny plus (71–76%), 4.0 dobry (77–82%), 4.5 dobry plus (83–88%), 5.0 bardzo dobry (89–94%), 5! bardzo dobry plus (95–100%).

Szczegółowa tabela aktywności i punktów zostanie udostępniona studentkom i studentom na pierwszych zajęciach.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Trzecią i czwartą należy nadrobić krótką (3 tys. zzs) pracą pisemną dotyczącą zajęć, podczas których student/ka był/a nieobecny/a. Pięć nieobecności i więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia. Zwiększenie liczby dopuszczalnych nieobecności jest możliwe na podstawie decyzji KJD o przyznaniu Indywidualnej Organizacji Studiów. Liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu wynosi zero.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rybak
Prowadzący grup: Krzysztof Rybak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)