Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka w pracy dyplomowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-SROPJ-qF
Kod Erasmus / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka w pracy dyplomowej
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmiot do wyboru (fakultatywne) dla studentów I stopnia Artes Liberales
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia służące wsparciu studentek_ów przy pisaniu, a zwłaszcza wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu. Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”. Technicznym, redakcyjnym aspektom przygotowywania pracy są poświęcone zajęcia, mające stricte warsztatowy charakter.

Pełny opis:

Zajęcia służące wsparciu studentek_ów przy pisaniu, a zwłaszcza wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu.

Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”, pośrednio kwestii technicznych dotyczą również punkty pierwszy i drugi: „Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?” i „Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.” Takim właśnie, technicznym, redakcyjnym aspektom przygotowywania pracy są poświęcone zajęcia; mają one stricte warsztatowy charakter.

W trakcie zajęć studentki_ci ćwiczyć będą głównie wprowadzanie odsyłaczy (system oksfordzki a system harwardzki) i tworzenie poprawnego w zapisie spisu rzeczy – bibliografii (w zależności od obranego w pracy systemu). Elementem zajęć, przy czym wprowadzanym w dość ograniczonym zakresie z uwagi na rozległość tematu i konieczność priorytetyzowania innych kwestii, będą zagadnienia dotyczące poprawności językowej: stylu, najczęstszych błędów popełnianych w tekstach pisanych, anglicyzmów itp. Podobnie niepierwszoplanowymi, niemniej zaznaczającymi się w toku zajęć zagadnieniami będą: odpowiednie formułowanie tytułu pracy (jego adekwatność w stosunku do treści pracy), narzędzia do tworzenia spisu treści oraz aspekty układu i podziału treści w tekście dyplomowym (wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie).

Literatura:

J. Bralczyk, Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, wybór, adaptacja i red. I. Sroczyńska-Niwicz, il. A. Sitnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (i kolejne wydania).

E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 (i inne wydania).

[Redakcja PWN], Zasady pisowni i interpunkcji, https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html.

Poradnia Językowa PWN, https://sjp.pwn.pl/poradnia.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: ( K_W08, K_W09)

- podstawowe zasady pisemnej komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych

- podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza dotyczące własności intelektualnej i cytatu

W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U13, K_U14, K_U07, K_U08):

- wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, odpowiednio wskazując źródło w tekście

- wykorzystywać narzędzia cyfrowe w pracy akademickiej – w budowaniu tekstu

- redagować pracę dyplomową, tj. prezentować wyniki indywidualnej, względnie zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie

- przygotować prace pisemne (dyplomowe) uwzględniające elementarne wymogi poprawności redakcyjnej, stawiane pracom akademickim

W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do (K_K11, K_K01):

- respektuje prawa własności intelektualnej

- podejmowania kształcenia przez całe życie w zakresie pracy nad poprawnością własnego języka

Metody i kryteria oceniania:

- formalny aspekt: odpowiednia liczba obecności (dopuszczalne 4 nieobecności, 5. nieobecność uniemożliwia zaliczenie przedmiotu; 2 pierwsze nieobecności bez konsekwencji, 3. i 4. – konieczne specjalne zaliczenie danego spotkania);

- aktywność (ważna składowa oceny końcowej),

- ocena z testu końcowego (zaliczenie od połowy uzyskanych punktów)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Kaniecki
Prowadzący grup: Przemysław Kaniecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)