Spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka w pracy dyplomowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SROPJ-qF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.301
|
Nazwa przedmiotu: | Spis rzeczy, odsyłacze, poprawność języka w pracy dyplomowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmiot do wyboru (fakultatywne) dla studentów I stopnia Artes Liberales Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia służące wsparciu studentek_ów przy pisaniu, a zwłaszcza wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu. Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”. Technicznym, redakcyjnym aspektom przygotowywania pracy są poświęcone zajęcia, mające stricte warsztatowy charakter. |
Pełny opis: |
Zajęcia służące wsparciu studentek_ów przy pisaniu, a zwłaszcza wykończaniu pracy dyplomowej – w jej technicznym opracowaniu. Recenzenci i recenzentki prac dyplomowych odpowiadają w swojej pisemnej recenzji na szereg pytań pomocniczych dla ostatecznie wystawianej oceny z pracy. Pytania te dotyczą w większości kwestii merytorycznych, jednak nie wszystkie. Wśród zagadnień treści recenzji znajduje się również punkt: „Ocena formalnej strony pracy (poprawność języka, opanowanie techniki pisania pracy, spis rzeczy, odsyłacze)”, pośrednio kwestii technicznych dotyczą również punkty pierwszy i drugi: „Czy treść pracy odpowiada tematowi określonemu w tytule?” i „Ocena układu pracy, podziału treści, kolejności rozdziałów, kompletności tez itp.” Takim właśnie, technicznym, redakcyjnym aspektom przygotowywania pracy są poświęcone zajęcia; mają one stricte warsztatowy charakter. W trakcie zajęć studentki_ci ćwiczyć będą głównie wprowadzanie odsyłaczy (system oksfordzki a system harwardzki) i tworzenie poprawnego w zapisie spisu rzeczy – bibliografii (w zależności od obranego w pracy systemu). Elementem zajęć, przy czym wprowadzanym w dość ograniczonym zakresie z uwagi na rozległość tematu i konieczność priorytetyzowania innych kwestii, będą zagadnienia dotyczące poprawności językowej: stylu, najczęstszych błędów popełnianych w tekstach pisanych, anglicyzmów itp. Podobnie niepierwszoplanowymi, niemniej zaznaczającymi się w toku zajęć zagadnieniami będą: odpowiednie formułowanie tytułu pracy (jego adekwatność w stosunku do treści pracy), narzędzia do tworzenia spisu treści oraz aspekty układu i podziału treści w tekście dyplomowym (wstęp, rozdziały wprowadzające, rozdziały analityczno-interpretacyjne, zakończenie). |
Literatura: |
J. Bralczyk, Mówi się. Porady językowe profesora Bralczyka, wybór, adaptacja i red. I. Sroczyńska-Niwicz, il. A. Sitnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 (i kolejne wydania). E. Wolańska i in., Jak pisać i redagować. Poradnik redaktora. Wzory tekstów użytkowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 (i inne wydania). [Redakcja PWN], Zasady pisowni i interpunkcji, https://sjp.pwn.pl/zasady/Zasady-pisowni-i-interpunkcji;713485.html. Poradnia Językowa PWN, https://sjp.pwn.pl/poradnia. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/-ka zna i rozumie: ( K_W08, K_W09) - podstawowe zasady pisemnej komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych - podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego, zwłaszcza dotyczące własności intelektualnej i cytatu W zakresie umiejętności student/ka potrafi (K_U13, K_U14, K_U07, K_U08): - wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej, odpowiednio wskazując źródło w tekście - wykorzystywać narzędzia cyfrowe w pracy akademickiej – w budowaniu tekstu - redagować pracę dyplomową, tj. prezentować wyniki indywidualnej, względnie zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie - przygotować prace pisemne (dyplomowe) uwzględniające elementarne wymogi poprawności redakcyjnej, stawiane pracom akademickim W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do (K_K11, K_K01): - respektuje prawa własności intelektualnej - podejmowania kształcenia przez całe życie w zakresie pracy nad poprawnością własnego języka |
Metody i kryteria oceniania: |
- formalny aspekt: odpowiednia liczba obecności (dopuszczalne 4 nieobecności, 5. nieobecność uniemożliwia zaliczenie przedmiotu; 2 pierwsze nieobecności bez konsekwencji, 3. i 4. – konieczne specjalne zaliczenie danego spotkania); - aktywność (ważna składowa oceny końcowej), - ocena z testu końcowego (zaliczenie od połowy uzyskanych punktów) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Kaniecki | |
Prowadzący grup: | Przemysław Kaniecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.