Podstawy metodologii naukowej dla każdego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AZ-FAK-PMN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy metodologii naukowej dla każdego |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Antropozoologii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | otwarty umysł i ciekawość świata uczestnika zajeć |
Skrócony opis: |
Zajęcia niniejsze mają na celu zapoznanie studentów zarówno z podstawami metody naukowej jak i szerzej z postawą naukową, czyli postawą racjonalną wobec całej otaczającej nas rzeczywistości. Zajęcia polecam osobom które chcą lepiej zrozumieć na czym polega różnica między „naukowością” a „nienaukowością” i „pseudonaukowością” - w każdym aspekcie tego rozróżnienia. Zajęcia mogą też przydać się osobom chcącym w sposób bardziej świadomy zastosować metodykę naukową w swoich własnych badaniach lub po prostu lepiej zrozumieć co wynika z danego artykułu naukowego |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) The aim of the course is to show the relationship between the four fundamental ideas of scientific cognition and their often erroneous implementation in practice. In the course of the course, we will look at the achievement (and failure) of what we will call the ideas of the ("trueness, "precision", "university" and "simplicity") both in science and in every human attempt to know reality. We will work on real reports on the state of knowledge about the world, i.e. analyze the methodological correctness (meeting the “4 rules”) of academic articles and popular texts. We will try to show that errors in research practice result not only from ignorance of the four basic principles describing good science, but also from erroneous, purely superficial understanding of these principles, despite their apparent knowledge ("scientific cargo cult"). A significant part of the area of interest of contemporary empirical science is the zone of uncertainty and approximations - the probabilistic nature calculated in today's scientific view of the world is an additional impediment to the full understanding and implementation of the ideal of scientific correctness. So we will devote a lot of time to probabilistic reformulation of the classical understanding of the four classical ideas of science. |
Literatura: |
Gell-Mann Murray (1996) Kwark i Jaguar. Warszawa: CIS Karl Popper (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia Wieczorkowska, G. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Gohen. J. Stewart J. (1994) Załamanie chaosu. Odkrywanie prostoty w złożonym świecie. Warszawa: Prószyński i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
1. wiedza Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu: 1.1 po pierwsze – znać podstawowe aksjomaty podejścia naukowego do opisu rzeczywistości 1.2 po drugie powinien wiedzieć jakie są ograniczenie owego podejścia wyróżnić obszary niepewności i wątpliwości 2. umiejętności Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu umieć zastosować powyższą wiedzą: 2.1 w praktyce naukowej – przy analizie własnych badań 2.2 w praktyce naukowej i szerzej, w codziennym życiu - przy czytania i wykorzystywaniu artykułów naukowych lub popularnych 3. kompetencje społeczne Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu 3.1 być w stanie samodzielnie przekazywać nabyte w toku zajęć wiedze i umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający (wielokrotnego wyboru) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Wojciechowski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.