Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy metodologii naukowej dla każdego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AZ-FAK-PMN
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy metodologii naukowej dla każdego
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty do wyboru dla Antropozoologii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

otwarty umysł i ciekawość świata uczestnika zajeć


Skrócony opis:

Zajęcia niniejsze mają na celu zapoznanie studentów zarówno z podstawami metody naukowej jak i szerzej z postawą naukową, czyli postawą racjonalną wobec całej otaczającej nas rzeczywistości. Zajęcia polecam osobom które chcą lepiej zrozumieć na czym polega różnica między „naukowością” a „nienaukowością” i „pseudonaukowością” - w każdym aspekcie tego rozróżnienia. Zajęcia mogą też przydać się osobom chcącym w sposób bardziej świadomy zastosować metodykę naukową w swoich własnych badaniach lub po prostu lepiej zrozumieć co wynika z danego artykułu naukowego

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to show the relationship between the four fundamental ideas of scientific cognition and their often erroneous implementation in practice. In the course of the course, we will look at the achievement (and failure) of what we will call the ideas of the ("trueness, "precision", "university" and "simplicity") both in science and in every human attempt to know reality. We will work on real reports on the state of knowledge about the world, i.e. analyze the methodological correctness (meeting the “4 rules”) of academic articles and popular texts.

We will try to show that errors in research practice result not only from ignorance of the four basic principles describing good science, but also from erroneous, purely superficial understanding of these principles, despite their apparent knowledge ("scientific cargo cult").

A significant part of the area of interest of contemporary empirical science is the zone of uncertainty and approximations - the probabilistic nature calculated in today's scientific view of the world is an additional impediment to the full understanding and implementation of the ideal of scientific correctness. So we will devote a lot of time to probabilistic reformulation of the classical understanding of the four classical ideas of science.

Literatura:

Gell-Mann Murray (1996) Kwark i Jaguar. Warszawa: CIS

Karl Popper (2002) Logika odkrycia naukowego. Warszawa: Aletheia

Wieczorkowska, G. (2003). Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gohen. J. Stewart J. (1994) Załamanie chaosu. Odkrywanie prostoty w złożonym świecie. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Efekty uczenia się:

1. wiedza

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu:

1.1 po pierwsze – znać podstawowe aksjomaty podejścia naukowego do opisu rzeczywistości

1.2 po drugie powinien wiedzieć jakie są ograniczenie owego podejścia wyróżnić obszary niepewności i wątpliwości

2. umiejętności

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu umieć zastosować powyższą wiedzą:

2.1 w praktyce naukowej – przy analizie własnych badań

2.2 w praktyce naukowej i szerzej, w codziennym życiu - przy czytania i wykorzystywaniu artykułów naukowych lub popularnych

3. kompetencje społeczne

Uczestnik zajeć powinien po ich ukończeniu

3.1 być w stanie samodzielnie przekazywać nabyte w toku zajęć wiedze i umiejętności

Metody i kryteria oceniania:

test sprawdzający (wielokrotnego wyboru)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Wojciechowski
Prowadzący grup: Łukasz Wojciechowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)