Historia sztuki średniowiecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS1-2-HSS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki średniowiecznej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Kurs dla studentów II roku kierunku „Cywilizacja Śródziemnomorska” oraz studentów innych wydziałów, zainteresowanych sztuką średniowieczną. Obejmuje historię architektury i plastyki średniowiecznej w powiązaniach z historią, teologią i liturgią. |
Pełny opis: |
Zakres tematów omawianych na poszczególnych zajęciach znajduje się części opisowej w aktualnym cyklu dydaktycznym: |
Literatura: |
Szczegółowa literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego zajęcia w aktualnym cyklu dydaktycznym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie K_W01 rodzaje oraz specyfikę przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad historią sztuki, zwłaszcza średniowiecznej (preromańskiej, romańskiej i gotyckiej) K_W05 teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad sztuką średniowieczną K_W06 powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad historią sztuki średniowiecznej; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych K_W07 zagadnienia dotyczące antycznych wzorców sztuki średniowiecznej oraz recepcji sztuki średniowiecznej w kulturze nowożytnej i współczesnej K_W09 najważniejsze środowiska artystyczne w średniowiecznej Europie K_W10 najważniejsze średniowieczne teksty o estetyce K_W11 współczesne kierunki rozwoju badań nad sztuką średniowieczną K_W14 podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki średniowiecznej, przede wszystkim metodę ikonologiczną, w tym analizy ikonograficznej oraz analizy stylistycznej K_W19 zależności między rozwojem sztuki średniowiecznej a przemianami społecznymi Umiejętności: Student potrafi K_U01 wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, przede wszystkim średniowiecznych K_U03 opracować i przedstawić recepcję dzieła sztuki średniowiecznej w epokach późniejszych K_U04 interpretować dzieło sztuki średniowiecznej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki K_U05 zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie historii sztuki średniowiecznej; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych K_U07 uczestniczyć w dyskusji na tematy dotyczące historii sztuki średniowiecznej, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski K_U08 zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej K_U11 samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu K_U13 przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami internetu. Kompetencje społeczne: Student jest gotów do K_K04- realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego K_K05- uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa sztuki średniowiecznej w kulturze Europy Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa zagadnienia dotyczące recepcji antyku najważniejszych twórców kultury europejskiej klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee podstawowe metody interpretacji tekstu literackiego i tekstualnego źródła historycznego podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej Umiejętności: absolwent potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki zdobyć umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie i rozwiązywanie problemów badawczych w zakresie kulturoznawstwa; potrafi w tym celu przeprowadzić podstawowe analizy z wykorzystywaniem interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego uświadomienia sobie znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Janocha | |
Prowadzący grup: | Michał Janocha, Vitali Mikhalchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.