Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna kultura audiowizualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS1-2-WKA
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesna kultura audiowizualna
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty dla II roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rozwój i przemiany kultury audiowizualnej oraz prezentacja i praktyczne wykorzystanie narzędzi oferowanych przez współczesne teorie audiowizualnych badań kulturowych do analizy dzieł artystycznych (tekstowych, wizualnych i hybrydowych).

Pełny opis:

Interaktywny wykład skupiać się będzie na zaprezentowaniu aspektów współczesnej kultury audiowizualnej tak, by pokazać etapy transformacji, w tym aż po dynamicznie rozwijające się nowe media i teorie dotyczące kultury digitalnej. Współcześnie obcujemy z hybrydowymi formami złożonymi z tekstu, obrazu, grafik czy innych obiektów; form i kodów nieustannie mutujących pod wpływem otoczenia medialnego, wizualnego czy audialnego, w którym się znajdują. Czym jest interwizualność i intermedialność? Jak przekłada się na naszą codzienność? Na przykładach konkretnych realizacji wizualnych uczestnicy kursu zapoznają się z visual culture studies, która oferuje złożony zestaw narzędzi do analizy i interpretacji zjawisk wizualnych. Celem spotkań będzie nie tylko zaznajomienie ze słownikiem teoretycznym, ale praktyczne wykorzystanie tej wiedzy do problematyzowania i interpretacji sztuki nowoczesnej (filmów, prac wideo, audiowizualnych przedstawień teatralnych, tekstów literackich).

Literatura:

Podana literatura jest jedynie orientacyjna. Szczegółowa lista lektur – uwzględniająca także zainteresowania studentów – zostanie ustalona i przekazana studentom po pierwszych zajęciach.

1. Zestaw klasycznych tekstów przygotowany przez prowadzącego (R. Ingarden, M. McLuhan, A. Malaraux, A. Bazin, J. Łotman, U. Eco i in.)

2. Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, wyd. UW, Warszawa 2012.

3. Badanie wizualne w działaniu, praca zbiorowa, red. M. Frąckowiak, K. Olechnicki, wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2011.

4. M. Bal, Wizualny esencjonalizm i przedmiot kultury wizualnej, tłum. M. Bryl, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestones”, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, wyd. UAM, Poznań 2012.

5. J. Berger, Spojrzenie, w: tegoż, Sposoby widzenia, tłum. M. Bryl, wyd. Fundacja Aletheia, Warszawa 2008.

6. Ł. Biskupski, Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, wyd. Bęc Zmiana, Warszawa 2018.

7. Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Znak, Kraków 2012.

8. M. Hopfinger, Doświadczenie audiowizualne, wyd. Sic!, Warszawa 2003.

9. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa 2010.

10. N. Mirzoeff, Jak zobaczyć świat, tłum. Ł. Zaremba, Karakter, Kraków 2016.

11. Teatr wobec filmu, film wobec teatru, red. E. Patryga, G. Nadrodkiewicz, Oficyna Wyd. Errata, Warszawa 2015 (artykuł: M. Kościelniak, „Iwona in the movie”. Pogranicze teatru i filmu w „Iwonie, księżniczce Burgunda” Krzysztofa Garbaczewskiego).

12. S. Voegelin, Słuchając hałasu i ciszy. Ku filozofii sztuki dźwiękowej, tłum. P. Bożek, G. Nowak, „Teksty Drugie” 2015, nr 5.

13. W. Wilczyk, Niewinne oko nie istnieje, wyd. Ha!art, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu:

Wiedza (W) Student

ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, które dotyczą studiów nad kulturą audiowizualną. (K_W02, K_W06, K_W11, K_W19)

zna specyfikę, teorie i metodologie, które dotyczą studiów nad kulturą audiowizualną oraz metod interpretacji wizualnej (K_W05, K_W12, K_W14)

Umiejętności (U) Student

potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, taki w kontekście innych źródeł i tekstów kultury, stosując do analizy interdyscyplinarne metody i narzędzia badawcze (K_U04, K_U05)

potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy związane z kulturą audiowizualną, formułować problemy, przedstawiać argumentację oraz wyciągać krytyczne wnioski – zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej (K_U07, K_U08, K_U13)

Kompetencje (K) Student

jest gotów do pracy w grupie zajmującej się projektem audiowizualnym, jak i w grupie interdyscyplinarnej – zarówno jako uczestnik zadania, jak i moderator projektu (K_K01, K_K03, K_K04)

rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych w przekazach audiowizualnych, także w nawiązaniu do aktualnych wydarzeń z zakresu kultury audiowizualnej w Polsce i na świecie (K_K06, K_K11)

Odniesienia do efektów kierunkowych programu studiów

Wiedza (W) Student

ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, które dotyczą studiów nad kulturą audiowizualną.

zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych.

zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej.

zna podstawowe metody interpretacji dzieł multimedialnych oraz ich analizy.

zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania języka i mowy w kontekście antropologicznym.

rozumie związki pomiędzy działaniami kulturowymi i przemianami w życiu społecznym.

Umiejętności (U). Student:

potrafi dokonywać analizy dzieła sztuk wizualnych, multimedialnych, performatywnych w kontekście estetycznym i społecznym.

posiada podstawowe umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów badawczych z zakresu humanistyki, filozofii, literatury i sztuki.

posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesne.

potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej.

Kompetencje społeczne (K). Student:

rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów.

potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań.

rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

czynnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wyzyskując wszelkie formy medialne, artystyczne i naukowe.

Kierunkowe efekty uczenia się programu studiów:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

-rodzaje oraz specyfikę przedmiotowej i metodologicznej dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą;

-podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa

-teorie i metodologie dyscyplin, które zajmują się studiami nad kulturą;

-powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych;

- klasycznych autorów filozoficznych oraz ich idee;

- współczesne kierunki rozwoju badań nad kulturą;

- najnowsze osiągnięci w zakresie wypracowania metod badań interdyscyplinarnych w kulturoznawstwie i możliwych kierunków rozwoju tych badań;

- podstawowe metody interpretacji dzieła sztuki wizualnej, w tym analizy ikonograficznej i stylistycznej;

- podstawowe metody analizy właściwe antropologii kulturowej, w tym najważniejsze teorie i tradycje poszczególnych szkół powstałych w trakcie rozwoju tej dyscypliny;

- znaczenia kompleksowej natury języka w badaniach filologicznych i kulturoznawczych, zapoznał się z założeniami semiotyki języka i kultury;

- temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza

-zależności między rozwojem kultury a przemianami społecznymi

Umiejętności: absolwent potrafi

-wyszukiwać oraz interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym źródeł łacińskich i nowołacińskich, tekstów literackich i historycznych, źródeł antropologicznych;

- interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki;

-zastosować w rozwiązywaniu problemów i opracowywaniu tematów badawczych podstawowe ujęcia teoretyczne i paradygmaty właściwe wiedzy o kulturze, w tym antropologii kulturowej, filologii, historii i semiotyce kultury;

- uczestniczyć w dyskusji na tematy kulturoznawcze, w tym przedstawiać logiczną argumentację i wyciągać krytyczne wnioski;

- zaprezentować wyniki samodzielnej analizy prostego problemu badawczego w formie pisemnej i ustnej;

- samodzielnie wyodrębnić podstawowe tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w języku polskim oraz w wybranym języku Śródziemnomorza;

- przygotować prezentację pisemną oraz ustną z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorów, posługując się podstawowymi narzędziami cyfrowymi oraz przydatnymi do tych celów zasobami Internetu.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

- uświadomienia sobie potrzeby i zasady pracy zespołowej w grupie interdyscyplinarnej;

- pracy w grupie zarówno jako jej moderator, jak i wykonawca powierzonego zadania;

- realizowania planu pracy własnej, będącej wkładem w dane zajęcia, zgodnie z wytycznymi prowadzącego;

- zrozumienia podstawowych wyzwań związane z badaniem kultury i relacji międzycywilizacyjnych

- aktywnego uczestnictwa w dyskusji w języku polskim oraz wybranym języku Śródziemnomorza, szanując poglądy partnerów

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach. Z uwagi na dynamicznie rozwijającą się dziedzinę, brak podręczników obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są jedynie dwie nieobecności w semestrze, każda kolejna wymagać będzie zaliczenia. Brak siedmiu obecności oznacza rezygnację z zajęć.

2. Prezentacja analizy wybranego case study podczas zajęć.

3. Praca semestralna będąca pisemną analizą projektu multimedialnego; analiza przeprowadzona z wykorzystaniem narzędzi oferowanych przez współczesne teorie kulturowych badań audiowizualnych omawianych na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sebastian Borowicz
Prowadzący grup: Sebastian Borowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)