Seminarium wiodące: „Nasze mityczne dzieciństwo”
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS1-3-SW-NMD-23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium wiodące: „Nasze mityczne dzieciństwo” |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku programu kulturoznawstwo - cywilizacja śródziemnomorska (od 2019/20) |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Przed rozpoczęciem zajęć Student/ka: 1. zna najważniejszych autorów/bohaterów starożytnych oraz podstawowe mity greckie i rzymskie; 2. zna język angielski na poziomie pozwalającym śledzić tok dyskusji badaczy, włączać się w dyskusje, a także podejmować próby pisania krótkich tekstów, np. na bloga Our Mythical Childhood (nad poprawnością językową będziemy wspólnie pracować). |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone recepcji antyku ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury współczesnej przeznaczonych dla młodych odbiorców. Seminarium stanowi część międzynarodowego programu badawczego Our Mythical Childhood... realizowanego na Wydziale „Artes Liberales” (http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/). |
Pełny opis: |
Mitologia – czym jest? Jaką pełni funkcję? Jak pisać dziś o mitach, żeby zainteresować czytelników? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie zajęć poświęconych recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury skierowanych do młodych odbiorców. W roku akademickim 2023/2024 skupimy się na analizie mitologii greckich i rzymskich, które funkcjonują w kulturze polskiej i światowej. W ramach zadania „Mitologia – reaktywacja” spróbujemy zespołowo przygotować materiały popularyzujące antyk wśród współczesnej publiczności. Naszą inspiracją będą międzynarodowy program badawczy Our Mythical Childhood wspierany przez granty ERC (w tym pierwszy w polskiej humanistyce grant Proof of Concept: https://www.uw.edu.pl/pierwszy-erc-proof-of-concept-grant-w-polskiej-humanistyce/) oraz szczególna rocznica – stulecie publikacji jednej z najsłynniejszych polskich książek: Mitologii (1924) Jana Parandowskiego. Z tej okazji planujemy na Wydziale szereg wydarzeń (więcej informacji: http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/parandowski). Osoby uczestniczące w seminarium będą mogły włączyć się w wybrane z nich i rozwinąć kompetencje naukowe oraz popularyzatorskie, odkrywając jednocześnie fascynujące życie starożytnych Greków i Rzymian w kulturze. Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. Od roku 2012/2013 doświadczamy jej w trakcie realizacji międzynarodowego, interdyscyplinarnego programu badawczego Our Mythical Childhood... – kolejno: w ramach grantu Harvard University Loeb Classical Library Foundation (publikacja z udziałem studentów: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue), w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives oraz w ramach ERC Consolidator Grant (więcej informacji: http://omc.obta.al.uw.edu.pl/). W trakcie seminarium Studentki i Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką programu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Jako że w programie „Our Mythical Childhood” uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studentki i Studenci będą mieli możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku. Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studentki i Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych, np. Studentki i Studenci mogą uczestniczyć w realizacji cyklu minifilmów „45 Sekund Recepcji” (http://omc.obta.al.uw.edu.pl/45-reception) lub w przygotowywaniu postów na bloga projektu (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com/). uwagi: W trakcie seminarium będziemy łączyć się ze współpracownikami za granicą bądź będziemy gościć zagranicznych współpracowników na zajęciach w trakcie ich pobytów na Wydziale – w takich przypadkach zajęcia będą odbywały się w języku angielskim. |
Literatura: |
1. Jan Parandowski, Mitologia, dowolne wydanie. 2. Teksty źródłowe: fragmenty różnego rodzaju opracowań mitologii oraz starożytne przekazy mitologiczne w przekładach. Materiały te będą dostarczane grupie mailowo/udostępniane w czytelni Wydziału. 3. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe): • Davidson Reid, Jane; Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, voll. I–II, Oxford–New York, NY: Oxford University Press, 1993; • Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, polska red. nauk. Jerzy Łanowski, Wrocław et al.: Ossolineum, 1990; • Hardwick, Lorna, Reception Studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2003; • Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996; • Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008; • Moog-Grünewald, Maria, ed., The Reception of Myth and Mythology, Brill’s New Pauly, Supplements 4, Leiden–Boston: Brill, 2010 (transl. D. Smart, orig. in German 2007); • Morford, Mark P. O., Lenardon, Robert J., Classical Mythology, Oxford–New York: Oxford University Press, 2003; • Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008; • Segal, Robert A., Myth. A Very Short Introduction, Oxford–New York: Oxford University Press, 2004; • Tylicka, Barbara & Leszczyński, Grzegorz, Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003; • Woodard, Roger D., ed., The Cambridge Companion to Greek Mythology, Cambridge–New York: Cambridge University Press, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium Student/ka zdobywa następujące efekty kształcenia: Wiedza: • zna najważniejszą terminologię i rozumie mechanizmy recepcji tekstów starożytnych; • wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach; • zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury; • zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium; • ma znajomość interdyscyplinarnych metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej; • zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego; • ma wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe. Umiejętności: • potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność; • potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku do analizy dzieł sztuki i tekstów naukowych na tematy związane z kulturą antyczną; • aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy; • potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu sformułowania, krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku; • potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców – w języku polskim i angielskim; • potrafi samodzielnie interpretować i analizować w postaci prac pisemnych teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny; • potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim; • potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej; • potrafi korzystać z najważniejszych cyfrowych narzędzi wyszukiwawczych i baz danych. Kompetencje społeczne: • rozumie potrzebę i jest gotów do podejmowania pracy zespołowej, w tym w grupie interdyscyplinarnej; • rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami i kształcenia się przez całe życie; • ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy; • rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia; • szanuje poglądy innych osób i ich różne doświadczenia kulturowe; • uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; • rozumie konieczność kierowania i dostosowywania popularyzacji kultury antycznej do różnych kręgów odbiorców i publiczności; • ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej; • ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń oraz szanując własność intelektualną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%; prace pisemne – 40%; prezentacje – 30%. W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze – ponadwymiarowe należy zaliczyć indywidualnie na podst. dodatkowej pracy bądź prezentacji). Zaliczenie na ocenę jw. Prace pisemne obejmują: 1. Dwa „response papers” – po dowolnych zajęciach i na dowolny temat poruszony w trakcie zajęć (ok. 2 str. każdy); 2. Post (ok. 1 str.) potencjalnie na bloga Our Mythical Childhood (https://ourmythicalchildhoodblog.wordpress.com) na wybrany temat związany z recepcją mitologii oraz kulturą dziecięcą i młodzieżową; 3. Tekst (ok. 5 str.) na temat mitów antycznych oraz ich recepcji. |
Praktyki zawodowe: |
Możliwość uczestnictwa w wybranych działaniach w ramach międzynarodowego programu badawczego i zdobywanie doświadczeń popularyzatorskich, np. poprzez przygotowywanie postów na bloga; ćwiczenie kompetencji językowych i społecznych w dyskusjach z członkami programu z instytucji zagranicznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Marciniak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.