Językoznawstwo dla nauczycieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMJDN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo dla nauczycieli |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium omawia zagadnienia z zakresu językoznawstwa opisowego, językoznawstwa kontrastywnego oraz pragmatyki języka w kontekście nauczania języka obcego. |
Pełny opis: |
Przedmiot Językoznawstwo dla nauczycieli porusza zagadnienia językoznawstwa teoretycznego z perspektywy glottodydaktyki. Zakres konwersatorium obejmuje:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do:
|
Literatura: |
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza Absolwent: K_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wykorzystania teoretycznej wiedzy z zakresu językoznawstwa, w szczególności fonetyki, fonologii, morfologii, składni, semiotyki i pragmatyki; w procesie nauczania języków obcych na każdym etapie edukacji; K_W02 zna terminologię z zakresu fonetyki, fonologii, morfologii, składni, semiotyki i pragmatyki; Umiejętności Absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów docierania do informacji; K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym; K_U03 dokonywać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych w odniesieniu do teorii językoznawczych oraz diagnozować indywidualne potrzeby uczniów w zakresie ich kompetencji lingwistycznych; K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych z perspektywy językoznawstwa teoretycznego; Kompetencje społeczne Absolwent: K_K01<B/> uczenia się przez całe życie; K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. K_K07 właściwie określa priorytety w zakresie kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
Ocena końcowa Ocena końcowa wyliczana jest na podstawie:
Opis ocen w odniesieniu do efektów kształcenia: 2 - ndst Wiedza Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student nie potrafi powiązać teorii językoznawczych z dydaktyką; nie potrafi przewidzieć najczęstszych błędów językowych uczniów i/lub wytłumaczyć ich źródła. Kompetencje społeczne Student nie potrafi prawidłowo określić celu dydaktyki od strony językoznawstwa; nie potrafi projektować zadań dydaktycznych dotyczących zagadnień językowych. 3 (+) - dst (+) Wiedza Student posiada ogólną, podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student w podstawowym zakresie potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowe uczniów, ale nie potrafi określić ich źródła i powiązać go z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi. Kompetencje społeczne Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować podstawowe zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych lub korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych. 4 (+) - db (+) Wiedza Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa. Umiejętności Student potrafi powiązać teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje najczęstsze błędy językowych uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi. Kompetencje społeczne Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi projektować zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych oraz korzystać z gotowych materiałów dydaktycznych. 5 (!) - bdb (!) Wiedza Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa; z łatwością posługuje się terminologią językoznawczą oraz odnosi się do literatury. Umiejętności Student z łatwością łączy teorie językoznawcze z dydaktyką; identyfikuje i przewiduje typowe i nietypowe błędy językowe uczniów, określa ich źródła i łączy je z konkretnymi zagadnieniami językoznawczymi. Kompetencje społeczne Student potrafi określić cel dydaktyki od strony językoznawstwa; potrafi samodzielnie projektować zaawansowane i skuteczne zadania dydaktyczne dotyczące zagadnień językowych; potrafi określić priorytety w nauczaniu języka obcego. Skala ocen: 99-100% - 5! 91-98% - 5 83-90% - 4+ 75-82% - 4 70-74% - 3+ 60-69% - 3 0-59% - 2 Na ocenę końcową składają się: Zadania wykonywane w trakcie semestru = 60% Testy okresowe = 40% Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego 2023/24. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kuźmicki | |
Prowadzący grup: | Michał Kuźmicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Semestr zimowy obejmuje zagadnienia w zakresie fonetyki i fonologii opisowej oraz komparatywnej (polskiej i angielskiej, z elementami języka francuskiego i niemieckiego) oraz morfologii. |
|
Pełny opis: |
W semestrze zimowym poruszane zagadnienia obejmujące fonetykę artykulacyjną, fonologię (w zakresie segmentalnym) i morfologię. Tematy teoretyczne łączone są z ich aplikacją w kontekście glottodydaktycznym. Tematy zajęć
|
|
Literatura: |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Semestr zimowy obejmuje zagadnienia w zakresie fonetyki i fonologii opisowej oraz komparatywnej (polskiej i angielskiej, z elementami języka francuskiego i niemieckiego) oraz morfologii. |
|
Pełny opis: |
W semestrze zimowym poruszane zagadnienia obejmujące fonetykę artykulacyjną, fonologię (w zakresie segmentalnym) i morfologię. Tematy teoretyczne łączone są z ich aplikacją w kontekście glottodydaktycznym. Tematy zajęć
|
|
Literatura: |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.