Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMKIHWBDNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura i historia Wielkiej Brytanii dla nauczycieli języka II |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium jest poświęcone wybranym aspektom kultury i historii Wielkiej Brytanii od czasów najdawniejszych do współczesności oraz problematyce wykorzystania komponentu kulturowego w procesie nauczania języka angielskiego w szkole. Zajęcia są prowadzone w trybie mieszanym (14 godzin stacjonarnie + 16 godzin zdalnie, asynchronicznie) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. 10. Jak nauczać wiedzę kulturze i historii Anglii/Wielkiej Brytanii na lekcjach języka angielskiego w ramach komponentu kulturowego. |
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2024); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: K_W01 w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych , zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej K_W02 niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: nauki o kulturze i religii, historia, właściwą dla nauczania języków obcych Absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku angielskim K_U02 samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty związane z nauczaniem języka angielskiego w warunkach szkoły licealnej, branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U07 ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języka angielskiego oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U14 planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego K_U17 komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku angielskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski K_U22 prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów K_U25 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu Absolwent jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K06 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K07 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny są wiadomości, umiejętność kojarzenia faktów, zdarzeń i idei w zakresie kultury i historii Wielkiej Brytanii, samodzielność myślenia oraz umiejętność przekazywania nabytej wiedzy i umiejętności z tego zakresu w języku angielskim w formie ustnej i pisemnej. Zaliczenie kursu: 30% - aktywny udział w zajęciach; 30% - zaprezentowanie wyników projektu indywidualnego lub grupowego; 40% - indywidualna rozmowa na temat omawianego materiału oraz przeczytanej publikacji dotyczącej kultury i historii Anglii/Wysp Brytyjskich. Skala ocen: 95-100 punktów - ocena celująca (5+); 85-94 punktów - ocena bardzo dobra; 75-84 punktów - ocena dobra plus; 65-74 punktów; ocena dobra; 55-64 punktów - ocena dostateczna plus; 54%- 50% - ocena dostateczna; poniżej 50% - ocena niedostateczna. * Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Andrzej Diniejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2020); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Diniejko | |
Prowadzący grup: | Andrzej Diniejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z głównymi aspektami kultury i historii Anglii/Wielkiej Brytanii. Podniesienie świadomości językowej i kompetencji interkulturowej studentów poprzez zwrócenie ich uwagi na teksty dotyczące wybranych elementów kultury i historii Anglii, a także wielokulturowości na obszarze Wysp Brytyjskich. Wskazanie dostępnych źródeł informacji i sposobów pogłębienia własnej wiedzy w zakresie kultury i historii Anglii oraz propozycje, jak można wprowadzać elementy kulturowe i historii obszaru w kontekście nauczania języka angielskiego w szkole ponadpodstawowej. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest kulturze i historii Anglii (Wielkiej Brytanii). Poszczególne tematy mogą być omawiane fragmentarycznie na kilku zajęciach. (Uwaga: niektóre tematy studenci opracowują samodzielnie - nauka własna). Szczegółowy harmonogram kursu: 1. Geografia Wysp Brytyjskich (regiony geograficzne i kulturowe). 2. Podstawowa wiedza o społeczeństwie brytyjskim: ustrój polityczny, instytucje państwowe, rola monarchy. 3. Najważniejsze i przełomowe wydarzenia historyczne: okres anglosaski; chrystianizacja; Anglia pod panowaniem Normanów; Plantageneci; zmierzch feudalizmu; początki parlamentu angielskiego, wojna stuletnia, wojny Białej i Czerwonej Róży (1455-1485); monarchia Tudorów: schizma Henryka VIII, panowanie Elżbiety I; reformacja i rozwój kultury; panowanie Stuartów; wojna domowa; restauracja Stuartów; początki imperium; rewolucja naukowa i przemysłowa, imperium brytyjskie za czasów królowej Wiktorii i Edwarda VII; reformy wyborcze, walka Irlandii o niepodległość; I i II wojna światowa; stopniowy upadek Imperium; dekolonizacja i dewolucja; Brexit. 4. System edukacji w Zjednoczonym Królestwie. 5. Kultura wysoka (muzyka, malarstwo i architektura) i kultura popularna. 6. Zwyczaje i obyczaje, święta oraz legendy Wysp Brytyjskich. 7. Kultura życia codziennego. 8. Sport na Wyspach Brytyjskich. 9. Wielokulturowość i wieloetniczność. |
|
Literatura: |
Diniejko, A. English-Speaking Countries: The United Kingdom and the Republic of Ireland (Warszawa: WSiP, 1999; updated e-book, 2024); Kenneth O. Morgan, ed., The Oxford Illustrated History of Britain (OUP, 1994 i nowsze wydania); John Oakland, British Civilization. An Introduction (Routledge: London and New York, 2011); lektura uzupełniająca: W. Lipoński, Dzieje kultury brytyjskiej, Warszawa 2005; PowerPoint Presentations. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.