Texts in US Culture/Texts in Latin American Culture (Teksty kultury północnoamerykańskiej/Teksty kultury latynoamerykańskiej) [4219-AL101]
Semestr zimowy 2020/21
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Texts in US Culture/Texts in Latin American Culture (Teksty kultury północnoamerykańskiej/Teksty kultury latynoamerykańskiej) [4219-AL101] | ||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/21 [2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 13:15 - 14:45
sala 105 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres? |
||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 7 | ||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Gajek | ||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
ANTOLOGIE TEKSTÓW ŹRÓDŁOWYCH: American Political Thought (APT), ed. by K. M. Dolbeare, M. S. Cummings, Washington: CQ Press 2010 American Political Thought. A Norton Anthology, ed. by I. Kramnick, T. J. lowi, New York: W.W. Norton & Company 2018 American Political Thought. Readings and Materials, ed. K. E. Whittington, New York: Oxford University Press 2017 (additional materials at: http://global.oup.com/us/companion.websites/9780199338863/) American Social and Political Thought. A Reader (ASPT), ed. by A. Hess, New York: New York University Press 2003 Voices of the American Past. Readings in American History, ed. M. Borden, Lexington: D. C. Heath and Company 1972 American Historical Documents, ed. H. C. Syrett, Mew York: Barnes & Noble, Inc. 1963 PODRĘCZNIKI: Beitzinger A. J., A History of American Political Thought, New York & Toronto: Dodd, Mead & Company 1972 Carey, G. W., A Students Guide To American Political Thought, Wilmington: ISI Books 2004 Grimes A. P. American Political Thought, Hinsdale: Dryden Press 1960 (320.5 Gri) History of American Political Thought (HAPT), ed. by B.-P. Frost, J. Sikkenga, Lanham: Lexington Books 2003 History of Political Philosophy, ed. by L. Strauss, G. Cropsey, Chicago & London: The University of Chicago Press 1987 Hofstadter R, The American Political Tradition and The Men Who Made It, various editions Essays in American Intellectual History, ed. W. Smith, Hinsdale: Th Dryden Press1975 CZASOPISMA American Political Thought. A Journal of Ideas, Institutions, and Culture, ISSN: 2161-1580, ed. M. Zuckert |
||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
AMERYKAŃSKA TRADYCJA POLITYCZNA – ANALIZA TEKSÓW Kurs przybliża najważniejsze elementy konstytuujące wczesną amerykańską tradycję i kulturę polityczną. Śledzi ewolucję amerykańskiej tradycji politycznej od czasów kolonialnych do połowy 19-tego wieku. Tematy poruszane w trakcie zajęć obejmują m. in. następujące zagadnienia: • Purytanizm I rola idei religijnych w kształtowaniu amerykańskiej kultury politycznej; • Amerykańskie “mity założycielskie” (Nowe Jeruzalem versus Nowa Troja); • Siedemnatso- i osiemnastowieczna angielska myśl polityczna oraz jej wpływ na amerykańską tradycję polityczną i prawną; • Filozoficzne i prawne argumenty używane przez kolonistów w trakcie Rewolucji Amerykańskiej; • Debata dotycząca ratyfikacji Konstytucji (Federaliści versus Anty-federaliści); • Podstawowe elementy amerykańskiego systemu politycznego oraz ich ideologiczne/filozoficzne uzsadanienia; • Amerykańskie symbole narodowe i polityczne; • Miejsce kontraktualizmu w amerykańskiej kulturze politycznej i prawnej; • Zderzenie Hamiltonowskiej i Jeffersonowskiej wizji republiki; • Federalizm a prawa stanowe; • Ewolucja amerykańskiego systemu politycznego; • Ewolucja znaczenia idei wolności i równości w amerykańskiej historii. Kurs zakończy się przedstawieniem różnych kluczy interpretacyjnych stosowanych (historycznie i obecnie) na potrzeby zrozumienia i wyjaśnienia amerykańskiej tradycji politycznej. Kurs ten nie jest wykładem, lecz warsztatem z analizy tekstu zakładającym znaczne obciążenie studentów pracą w trakcie zajęć i poza nimi. Zajęcia poświęcone są w znacznym stopniu krytycznej analizie tekstów źródłowych. W trakcie zajęć studenci będą czytać i analizować podstawowe ‘dokumenty założycielskie’ amerykańskiej republiki, takie jak Mayflower Compact, Deklaracja Niepodległości, Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, Eseje federalistów – odkrywając przy tym zarówno ich oryginalne, jak i obecne znaczenie. Zapoznają się także z fragmentami pism Ojców Założycieli. Czytane i poddane analizie zostaną wybrane przemówienia amerykańskich mężów stanu i przywódców politycznych. |
||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Krytyczna analiza tekstów źródłowych. Lektura opracowań i literatury przedmiotu. Praca grupowa na zajęciach. Krótkie prezentacje – dostarczające kontekstu dla tekstów źródłowych. Krótkie filmy fabularne i dokumentalne. Pisemne odpowiedzi na zadane pytania. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania: 1. Obecność na zajęciach i udział w dyskusjach – do 6 punktów 2. Praca grupowa na zajęciach – do 18 punktów 3. Końcowa praca pisemna – do 18 punktów Ocena końcowa: 21 pkt = 2 (nzal) 22-26 pkt = 3 27-31 pkt = 3+ 32-34 pkt = 4 35-38 pkt = 4+ 39-42 pkt = 5 Ad. 1) Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru. Każda kolejna nieobecność wymaga zaliczenia (ustna odpowiedź na dyżurze lub 3-stronicowe pisemne streszczenie omawianych na zajęciach tekstów). Każda nieobecność powyżej 2 niezaliczona w ww. sposób, oznacza odjęcie 1 pkt od oceny końcowej. Nieobecność na więcej niż 7 zajęciach oznacza niezaliczenie kursu (ocena niedostateczna w obydwu terminach). Kurs ma postać seminarium / warsztatów. Aktywny udział w dyskusjach jest nie tylko mile widziany, ale wręcz oczekiwany. Ad. 2) W czasie poszczególnych zajęć studenci często będą dzieleni na małe (2-4-osobowe) podgrupy pracujące wspólnie nad zadaniem przekazanym przez wykładowcę. Zazwyczaj grupy będą miały za zadanie dostarczyć odpowiedzi na pytania dot. tekstów źródłowych lub zaprezentować w skrócie jakieś zagadnienie. Studenci będą oceniani za pracę grupową wspólnie (taka sama ilość punktów dla wszystkich członków grupy). Za każde zadanie grupa może otrzymać do 3 punktów. Ad. 3) Na stronie internetowej kursu zamieszczane będą pisemne zadania. Studenci powinni udzielić krótkich (500-700 słów) odpowiedzi na 6 takich zadań. Za każdą odpowiedź student może otrzymać do 3 punktów. |
||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Marcin Gajek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.