Teoria literatury [3001-11A2TL]
Rok akademicki 2021/22
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria literatury [3001-11A2TL] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Rok akademicki 2021/22 [2021]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 161 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 176 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Danuta Ulicka | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
(Poniżej podana są wyłącznie lektury przywoływane na wykładzie. Pełna lista lektur obowiązujących do zajęć i egzaminu znajduje się w opisie przedmiotu.) • M. Bachtin, Problem gatunków mowy; Problem tekstu w lingwistyce, filologii i innych naukach humanistycznych, w tegoż: Estetyka twórczości słownej, Warszawa 1982. • R. Barthes, Mit dzisiaj, w tegoż: Mitologie, Warszawa 2000. • W. Benjamin, Paryż II Cesarstwa według Baudelaire’a, w tegoż: Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996. • F. Brunetière, Ewolucja rodzajów w historii literatury, przeł. T. Dmochowska, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, red. S. Skwarczyńska, t. 1, cz. 2, Kraków 1966. • J. Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą, t.4, cz. 2, Kraków 1992. • Z. Freud, Pisarz i fantazjowanie, w: Teoria badań literackich za granicą, t. 2, cz. 1, Kraków 1974. • H.–G. Gadamer, Tekst i interpretacja przeł. P. Dehnel, w: tegoż, Język i rozumienie, Warszawa 2003. • M. Heidegger, Hölderlin i istota poezji, w: Teoria badań literackich za granicą, t. 2, cz. 2, Kraków 1981. • R. Ingarden, O tzw. „prawdzie” w literaturze w tegoż: Studia z estetyki, t.1, Warszawa 1957. • R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, Kraków 1972. • J. Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym w tegoż: Struktura tekstu artystycznego, Warszawa 1984. • J. Mukařovský, O strukturalizmie, przeł. J. Mayen, w: tegoż, Wśród znaków i struktur. Wybór szkiców, red. J. Sławiński, Warszawa 1970. • Richard Ohmann, Literatura jako akt, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 4, cz. 1, Kraków 1992. • G. Poulet, Krytyka identyfikująca się, przeł. J. Zbierska-Mościcka, w: Szkoła Genewska w krytyce. Antologia, red. J. Żurowska, M. Żurowski, Warszawa 1998. • W. Szkłowski, Sztuka jako chwyt, przeł. R. Łużny, w: Teoria badań literackich za granicą, pod red. St. Skwarczyńskiej, t. 2, cz. 3, Kraków 1986 • J. Tynianow, Fakt literacki, [w tegoż:] Fakt literacki, Warszawa 1978. • H. White, Znaczenie narracyjności dla przedstawienia rzeczywistości, [w tegoż:] Poetyka pisarstwa historycznego, Kraków 2000. • W.K. Wimstatt, M.C. Beardsley, Błąd intencji, przeł. J. Gutorow, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Mapa głównych kierunków w badaniach literackich od przełomu XIX i XX wieku do przełomu XX i XXI wieku (paradygmaty, formacje, orientacje, szkoły) – typologia i periodyzacja. 2. Przełom antypozytywistyczny w naukach o kulturze i w nauce o literaturze. 3. Neoidealizm niemiecki, francuski i włoski. Polska nauka o literaturze na początku XX wieku. 4. Hermeneutyka i hermeneutyki: od Diltheya do Caputo i Schuback. 5. Fenomenologiczne filozofie literatury: Ingarden, szkoła genewska, estetyka recepcji i oddziaływania, neurofenomenologia. 6. Proces historycznoliteracki: główne problemy metodologiczne (w ujęciu formalistycznym, strukturalistycznym, fenomenologicznym, semiotycznym. 7. Odbiór i odbiorca w badaniach literackich (od Arystotelesa do Fisha). 8. Intencje i intencjonalność – znaczenie, interpretacja, użycie. 9. Fikcja i fikcjonalność; referencja i antymimetyzm („prawda” w sztuce w ujęciu Arystotelesa i Platona; quasi-sądy; teorie światów możliwych). 10. Tzw. rosyjska szkoła formalna: Moskiewskie Koło Lingwistyczne i petersburski OPOJAZ. Formalizm polski. 11. Po czym rozpoznać strukturalizm? Różne warianty strukturalizmu (historyczne, regionalne, narodowe). 12. Od Proppa przez Barthesa do White’a: narratologia w folklorze, literaturze i nauce. 13. Semiotyka i/czy semiotyki. 14. Dekonstrukcjonizm i jego reperkusje dla badań literackich. 15. Poststrukturalizm, ponowczesność, postpozytywizm. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład (z pożądaną dyskusją) konsultacje indywidualne w terminach dyżurów |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład nie jest oceniany na stopień; zaliczenie student uzyskuje na podstawie obecności. Zgodnie z regulaminem dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Znajomość problematyki wykładów obowiązuje do egzaminu z teorii literatury. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Wykład tylko w I sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.