Wykład monograficzny: Geniusz i szaleństwo w sztuce [3007-S1A1W1-3]
Semestr letni 2022/23
Wykład monograficzny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny: Geniusz i szaleństwo w sztuce [3007-S1A1W1-3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(w trakcie)
Wykład monograficzny [WYK-MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Michał Kuziak | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu; 2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo; 3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa; 4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie; 5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen; 6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem; 2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu; 3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm; 4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia); 5. Szaleństwo w filmie; 6. Szaleństwo w dramacie i teatrze; 7. Szaleństwo w malarstwie; 8. Szaleństwo i literatura; 9. Szaleństwo i muzyka; 10. Sztuka i melancholia, depresja; 11. Polskie szaleństwo i sztuka; 12. Szaleństwo i płeć; 13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia); 14. Sztuka współczesna i eksces; 15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład, prezentacja, dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach; - krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zajęcia do wyboru |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.