Ciało i cielesność w kulturze renesansu i baroku [3001-C261LS1]
Rok akademicki 2022/23
Seminarium magisterskie,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ciało i cielesność w kulturze renesansu i baroku [3001-C261LS1] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2022/23 [2022]
(w trakcie)
Seminarium magisterskie [SEM-MGR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 6 |
Limit miejsc: | 10 |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Marta Wojtkowska-Maksymik |
Zakres tematów: |
Zajęcia organizacyjne. Ciało święte (problem ciała i cielesności w hagiografii wczesnonowożytnej: P. Skarga, "Żywoty świętych" w kontekście średniowiecznej hagiografii). Ciało przeklęte (literackie portrety kurtyzan: Brantome, "Żywoty pań swawolnych", P. Aretino, dialogi, fraszki Jana Andrzeja Morsztyna). Ciało boskie (B. Opeć, "Żywot Pana Jezu Krysta", pisma św. Teresy z Avili, staropolskie kolędy i pięśni pasyjne). Thesaurus anatomicus (wczesnonowożytna medycyna wobec ciała: zielniki XVI-XVII w., A. Glaber z Kobylina, "Gadki o układności członków człowieczych", P. Ciachowski, "O przypadkach białychgłów brzemiennych polszczyzna). Ciało jedzące i pijące (Rabelais, Gargantua i Pantagruel, H. Morsztyn, "Światowa rozkosz"). Ciało samooczyszczające się (wątki skatologiczne w literaturze dawnej: "Sowoźrzał krotochwilny i śmieszny", epigramaty Jana Smolika, Hieronima Morsztyna, Jana Andrzeja Morsztyna). Części ludzkiego ciała (J. A. Morsztyn, "Nagrobek kusiowi", "Nowe ziele", H. Morsztyn, "Nagrobek piczy"). Cztery elementy i humory (Hipokrates, Ł. Górnicki, "Dworzanin polski", M. Wirzbięta, "O szlachetności a zacności płci niewieściej", M. Rej, "Żywot człowieka poczciwego). Dwa tematyczne pokazy w Gabinecie Starych Druków BUW (1. Zielniki, poradniki gospodarskie, 2. Atlasy anatomiczne). |
Metody dydaktyczne: |
- burza mózgów, - dyskusja i praca w grupach, - indywidualne projekty studenckie (prezentacje i prace pisemne). |
Uwagi: |
Kolejność tematów może ulec zmianie w zależności o potrzeb uczestników. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.