Język, literatura i kultura jidysz [2900-JSLM-SD21EGMP]
Semestr zimowy 2022/23
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język, literatura i kultura jidysz [2900-JSLM-SD21EGMP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Geller, Monika Polit | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Przykładowa literatura: • Adamczyk-Garbowska, M et. al. (opr.) 2009 Tam był kiedyś mój dom... Księgi pamięci gmin żydowskich, [wybór, opracowanie i przedmowa: Monika Adamczyk-Garbowska, Adam Kopciowski i Andrzej Trzciński]. Lublin: Wydawnictwo UMCS • Geller, E. 2017. „Współczesne metody filologiczne w interpretacji żydowskich dokumentów osobistych”. w: Autobiografia: Literatura. Kultura. Media”, t.1/8, 23-38 • Haver,Y. 2004 What Must Be Forgotten: The Survival of Yiddish in Zionist Palestine. Syracuse: Syracuse University Press • Hellerstein, K. 2014 A Question of Tradition: Women Poets in Yiddish, 1586-1987, Stanford University Press, • Janowski, M. 2008 Narodziny inteligencji (1750-1831). Warszawa: Instytut Historii PAN, t. I, Seria Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918 • Jeziorkowska-Polakowska, A. i A. Karczewska (red.) 2013. Żydowskie dziecko. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL • Kassow, S.D. 2017 Kto napisze naszą historię? Ukryte Archiwum Emanuela Ringelbluma, Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny • Kazimierska, K. (red). 2013 „Metoda biograficzna w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej t. IX, nr 4 [www.przegladsocjologiijakosciowej.org.] • Kuznitz, C.E. 2014 YIVO and the Making of Modern Jewish Culture. Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge University Press, Cambridge • Lisek, J. 2018. Kol isze – głos kobiet w poezji jidysz (od XVI w. do 1939r.) Sejny: Pogranicze • Natkowska, M. 1999 Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”. Antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939. Warszawa • Niziołek, G. 2013 Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej • Pawłowski, Z. 2018. „Metoda historyczno-krytyczna i analiza narracyjna w perspektywie założeń hermeneutycznych” w: Biblica et Patristica Thoruniensia, t.1/ 12, 159–176 [DOI: http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2018.008] • Pratkanis, A. & E. Aronson. 2004 Wiek propagandy: używanie inadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa • Przeciwdziałanie antysemityzmowi poprzez edukację. Wytyczne dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki. 2019. UNESCO i OBWE [https://www.osce.org/pl/odihr/406847?download=true] • Rojanski, R. 2010 “Ben-Gurion and Yiddish after the Holocaust.” in: The Politics of Yiddish, edited by Shlomo Berger. Amsterdam: Menasseh ben Israel Instituut • Rojanski, R. 2021 Yiddish in Israel: A History (Perspectives on Israel Studies), Indiana University Press • Veidlinger, J. 2016 Going to the People – Jews and the Ethnographic Impulse, Bloomington: Indiana University Press |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Motywy biblijne w literaturze polskiej • Pawłowski, Z. 2018. „Metoda historyczno-krytyczna i analiza narracyjna w perspektywie założeń hermeneutycznych” w: Biblica et Patristica Thoruniensia, t.1/ 12, 159–176 [DOI: http://dx.doi.org/10.12775/BPTh.2018.008] 2. Dziecko w kulturze i literaturze jidysz • Jeziorkowska-Polakowska, A. i A. Karczewska (red.) 2013. Żydowskie dziecko. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 3. Etnografia żydowska. Kanon i badania współczesne • Veidlinger, J. 2016 Going to the People – Jews and the Ethnographic Impulse, Bloomington: Indiana University Press 4. Numerus clausus i zajścia antysemickie na uczelniach w Polsce 1919-1939 • Natkowska, M. 1999 Numerus clausus, getto ławkowe, numerus nullus, „paragraf aryjski”. Antysemityzm na Uniwersytecie Warszawskim 1931–1939. Warszawa 5. Szkoły Bejs Jankev – model nauczania i wychowania • Kuznitz, C.E. 2014 YIVO and the Making of Modern Jewish Culture. Scholarship for the Yiddish Nation, Cambridge University Press, Cambridge 6. Język perswazji w politycznych pismach partii Bund • Pratkanis, A. & E. Aronson. 2004 Wiek propagandy: używanie i nadużywanie perswazji na co dzień. Warszawa 7. Perspektywa feministyczna w poezji żydowskiej • Lisek, J. 2018. Kol isze – głos kobiet w poezji jidysz (od XVI w. do 1939r.) Sejny: Pogranicze • Hellerstein, K. 2014 A Question of Tradition: Women Poets in Yiddish, 1586-1987, Stanford University Press, 8. Archiwum Ringelbluma – ludzie i dzieło • Kassow, S.D. 2017 Kto napisze naszą historię? Ukryte Archiwum Emanuela Ringelbluma, Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny 9. Księgi pamięci jako materiał pomocniczy w badaniach nad dziejami Żydów • Adamczyk-Garbowska, M et. al. (opr.) 2009 Tam był kiedyś mój dom... Księgi pamięci gmin żydowskich, [wybór, opracowanie i przedmowa: Monika Adamczyk-Garbowska, Adam Kopciowski i Andrzej Trzciński]. Lublin: Wydawnictwo UMCS 10. Ratowanie Żydów – żydowskie i polskie opowieści. • Kazimierska, K. (red). 2013 „Metoda biograficzna w naukach społecznych”. Przegląd Socjologii Jakościowej t. IX, nr 4 • Przeciwdziałanie antysemityzmowi poprzez edukację. Wytyczne dla osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków polityki. 2019 UNESCO i OBWE [https://www.osce.org/pl/odihr/406847?download=true] 11. Historyczne i kulturowe wątki żydowskie we współczesnej polskiej dramaturgii • Niziołek, G. 2013 Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa. Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 12. Żydowska inteligencja ludowa • Janowski, M. 2008 Narodziny inteligencji (1750-1831). Warszawa Instytut Historii PAN, t. I, Seria Dzieje inteligencji polskiej do roku 1918 13. Historia mówiona w badaniach żydowskich • Geller, E. 2017. „Współczesne metody filologiczne w interpretacji żydowskich dokumentów osobistych”. w: Autobiografia: Literatura. Kultura. Media”, t.1/8, 23-38 14. Rozwój języka i kultury jidysz w Izraelu w latach powojennych • Haver,Y. 2004 What Must Be Forgotten: The Survival of Yiddish in Zionist Palestine. Syracuse: Syracuse University Press • Rojanski, R. 2021 Yiddish in Israel: A History (Perspectives on Israel Studies), Indiana University Press |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. Ewa Geller, dr Monika Polit |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.