Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia powszechna XIX w. [2900-L-HPW19] Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia powszechna XIX w. [2900-L-HPW19]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/23 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 4
Budynek Pomuzealny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Jarosław Czubaty
Literatura:

1) Źródła: Wybór tekstów źródłowych do historii powszechnej 1789-1815, red. J. Willaume, Lublin 1975: Deklaracje Praw Człowieka i Obywatela z 26 VIII 1789 i 24 VI 1793 (s. 15 n.); M. Sczaniecki, Wybór tekstów źródłowych do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej, , cz. I, Warszawa 1976: Konstytucje Republiki Francuskiej z 3 IX 1791 i 24 VI 1793 (s. 101-110); Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych, Warszawa 1997: Deklaracja Niepodległości Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej 1776 (s. 240).

Opracowania: M. Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870 (rozdz. III, V, VI-VIII, XIII: tło polityczne i najważniejsze zmiany ustrojowe we Francji od 1789 do 1793 r.); J. Baszkiewicz, Nowy człowiek, nowy naród, nowy świat. Mitologia i rzeczywistość rewolucji francuskiej, Warszawa 1993, s. 44-55; J. Baszkiewicz, Francja nowożytna. Szkice z historii Francji wieków XVII-XX, Poznań 2002. s. 65-73, 82-100.

2) Źródła: fragmenty pism politycznych de Maistre’a w: J. Trybusiewicz, de Maistre, s. 123-130, 134-139, 144-149, 154 , 160-162, 184, 194-200

Opracowania: wybrane fragmenty z: A. Gniazdowski, Filozofia i gilotyna, s. 63-66, 69-83, 94-97, 150-154, 171-174, 180-190; J. Szacki, Kontrrewolucyjne paradoksy, Warszawa 1965, s. 12-28.

3) Źródła: Sprawozdanie rządu z dwuletniej działalności w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkołach średnich, zesz. 46: A. M. Skałkowski, Okres napoleoński, Kraków 1923, s. 10-11; konstytucja z 13 XII 17999 [22 frimaire’a roku VIII], w: M. Sczaniecki, Wybór tekstów źródłowych do historii państwa i prawa w dobie nowożytnej, cz. I: , s. 126-130;Podzielone między uczestników zajęć: J. U. Niemcewicz, Podróże po Ameryce 1797-1807, Wrocław-Warszawa 1959, s. 320-333, 344-347; S. Staszic, Dziennik podróży 1789-1805, Kraków 1931, s. 402-409;

Opracowania: J. Tulard, Napoleon — mit zbawcy, Warszawa 2003, s. 256-277; ; G. Ellis, Cesarstwo Napoleona, s. s. 26-42, 57-66; podzielone między uczestników zajęć: M. Senkowska-Gluck, Francja doby napoleońskiej, w: Europa i świat w epoce napoleońskiej, Warszawa 1977, s. 122-147; A. Forrest, State-formation and Resistance: the Army and Local Elites in Napoleonic France, w: Collaboration and Resistance in Napoleonic Europe, London 2003 [depozyt w lektorium] s. 37-54

4) Źródła: I. Kant, Do wiecznego pokoju, w: tenże, O porzekadle: to może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce. Do wiecznego pokoju, Toruń 1995.

Opracowania: Wstęp wydawcy do O porzekadle... (stosunek Kanta do sprawy polskiej); dowolne opracowanie z zakresu historii filozofii (ogólne informacje n.t. biografii i myśli Kanta).

5) Źródła: memoriał S. Piattolego, w: A. J. Czartoryski, Pamiętniki i memoriały polityczne, s. 607-609; rosyjskie raporty i instrukcje dyplomatyczne z 1807 r. w: Wniesznaja politika Rossii, t. IV, XIIb. 922/I-4 (s. 36, 40, 87 oraz w depozycie).

Opracowania: W. Czapliński, Dzieje Danii nowożytnej, 1982, s. 126-143; Żywczyński, T. Munch-Petersen, Tilsit and the destruction of Danish neutrality in 1807: Denmark between Britain, France and Russia (depozyt).

6) Źródła: A. J. Czartoryski, Pamiętniki i memoriały polityczne, s. 286-290, 379-387; G. de Staël, Dziesięć lat wygnania, Warszawa 1973, s. 243-248, 252-254; list Nowosilcowa o byle jakiej regencji depozyt xero z Rosja s. 95-97;

Opracowania: W. Fiodorow, Aleksander I, w: Dynastia Romanowów, Warszawa 1993, s. 299-301, 302-304; S. Smolka, Polityka Lubeckiego, Warszawa 1984, t. I, s. 282-297, t. II, s. 28-48, 190-195; J. Łotman, Teatr i teatralność w kulturze początku XIX w., w: Semiotyka dziejów Rosji, wyb. B. Żyłko, Łódź 1993, s. 246-249; A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej od oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005, s. 99-109.

7) Źródła: fragmenty memoriału ministra N. Rumiancewa z 16/28 I 1805, pełnomocnictwa dla nadzwyczajnego posła J. Gołowkina 29 VI/11 VII 1805, list Gołowkina do pogranicznych władz chińskich 8/20 X 1805 i 19 XI/1 XII 1805, listy rosyjskiego Senatu do chińskiego trybunału spraw zagranicznych z 15/27 V 1806 i (j. rosyjski, depozyt); J. Potocki, Podróż do Mongolii, w: tenże, Podróże, Warszawa 1959, s. 409-431.

Opracowania: M. Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870 (rozdz. Kraje dalekiego Wschodu w pierwszej połowie XIX w. – informacje na temat sytuacji politycznej Chin w początkach XIX w.); Historia dyplomacji. T. 1, Do 1871 r. / S. W. Bachruszyn [et al.] ; [red. W. M. Chwostow et al. ; tł. Władysław Głuchowski, Kazimierz Krąkowski]. Warszawa 1973; F. Rosset, D. Triaire, Jan Potocki, Warszawa 2006, s. 325-340;

8) Źródła: H. von Kleist, Książę Homburgu (np. w: von Kleist, Dramaty i nowele, Wrocław-Warszawa-Krakow-Gdańsk 1969, seria Biblioteki Narodowej lub: von Kleist, Dramaty wybrane (wyd. z 2000 r.); H. von Kleist, Listy, Warszawa 1983, s. 507-509; H. von Kleist, Pierwsze tchnienie wolności niemieckiej, w: Klasycy dziennikarstwa, s. 176-177;

Opracowania: W. Czapliński, A. Galos, W. Korta, Historia Niemiec, Ossolineum 1990, s. 434-444; M. Wawrykowa, Napoleon w oczach Niemców, w: Europa i świat w epoce napoleońskiej (dowolne wydanie); biografia Kleista: wstęp W. Markowskiej (tłumaczka), Heinrich von Kleist,Listy, s. 12nn.

9) Źródła: F. R. de Chateaubriand, Pamiętniki zza grobu, s. 347-369; H. Balzac, fragment z Lekarza wiejskiego (depozyt w lektorium); G. Byron, Listy i pamiętniki , Warszawa 1960, notatki z 17 XI 1813 i 9 IV 1814; fragment listu Charlotte Fitzgerald do gen. Charlesa Hastingsa lipca 1815 r. (depozyt w lektorium); fragmenty Memoriału ze Świętej Heleny.

Opracowania: L. Gluck, M. Senkowska-Gluck, Bonapartyzm, w: Europa i świat w epoce napoleońskiej.

10) Źródła: Ch. Talleyrand, Pamiętniki, s. 472-486; K. Lieven do K. Nesselrode 6/18 XI 1814, w: Vnešnaja politika Rossii XIX i načala XX veka, t. VIII, Moskva 1972, s. 115-117; reskrypt Aleksandra I dla K. Lievena 15/17 XII 1814, tamże, s. 139-148. (Lektorium XII b. 922); S. Askenazy, Polska a Europa 1813-1815 podług dziennika ks. Czartoryskiego, Biblioteka Warszawska 1909, t. II-III [lektorium sygn. Br XI b. 107], s. 56-69.

Opracowania: M. Żywczyński, Historia powszechna 1789-1870 (dowolne wydanie): rozdziały XXVIII-XXIX (dotyczące wydarzeń w latach 1813-1814); J. Orieux, Talleyrand, s. 555-557, 567-576; F. Herre, Metternich, s. 209-231; W. Zajewski, Kongres wiedeński i Święte Przymierze, w: Europa i świat w epoce restauracji, romantyzmu i rewolucji 1815-1849, Warszawa 1991, s. 20-49.

11) Źródła: Dał nam przykład Bonaparte. Wspomnienia i relacje żołnierzy polskich, t. II, Kraków 1984, s. 50-51; A. Puszkin, Eugeniusz Oniegin (dowolne wydanie, rozdz. VI, cz. IV-XII, XIX sq z opisem pojedynku Oniegina z Leńskim); L. Wairy Constant, Pamiętniki kamerdynera cesarza Napoleona I, Warszawa 1972, s. 323-326; J. Łotman, Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, Gdańsk 1999, s. 193 (protokół z warunkami pojedynku Puszkina z d’Anthesem); Kodeks honorowy Boziewicza (dowolne wydanie – fragment poświęcony kategoriom osób uprawnionych i nieuprawnionych do dawania satysfakcji).

Opracowania: B. Szyndler, Pojedynki (dowolne wydanie, rozdz. n.t. pojedynków w XIX w.); J. Łotman, o.c., s. 187-202; N. Elias, Rozważania o Niemcach, s. 106-121, 174-181.

12) Źródła: Dekabryści, opr. H. Batowski, Wrocław-Kraków 1957, s. 166-191 (A. Borowkow, wstęp do urzędowego zbioru zeznań dekabrystów), 217-221 (listy K. Rylejewa do A. Puszkina), 230-238 (wiersze K. Rylejewa), 246-254 (A. Bestużew-Marliński, Rzut oka na literaturę rosyjską w r. 1824 i początkach 1825)

Opracowania: J. Łotman, Semiotyka dziejów Rosji, Łódź 1993, s. 254-279, 285-312; W. Bruce Lincoln, Mikołaj I, Warszawa 1988, s. 25-42, 77-81.

13) Źródła: Byron, Listy i pamiętniki, Warszawa 1960, s. 108-109, 114-115, 169-180, 218-231, 438-446, 579 (nr 95); wiersze Byrona: Oda do Napoleona Bonaparte, Wszystko jest marnością..., Jeżeli wieczorem w biesiadnym tłumie, Wiersz wyryty na pucharze z czaszki ludzkiej w: Byron, Wybór dzieł, t. I, Warszawa 1986 [BUW PR4354.P6 1986], s. 62, 69-72, 77-78, 82-87, 94; Pustelnik londyński z ulicy Pikadilli, 1822, nr 3 (depozyt); S. Morawski, Kilka lat młodości mojej w Wilnie 1818-1825, Warszawa 1959, s. 170-171, 203-204.

Opracowania: wstęp do Listów i pamiętników Byrona, s. 12-17; J. Łotman, Rosja i znaki, s. 141-153, 393-395.

14) Źródła: M. Lermontow, Bohater naszych czasów (dowolne wydanie, opowiadania Bella, Księżniczka Mery); A. Gribojedow, Mądremu biada, Wrocław-Kraków 1960 (Biblioteka Narodowa, seria II, nr 124). [BUW PG 3337. G7 G6165 1960]

Opracowania: T. Kapustina, Mikołaj I, w: Dynastia Romanowów (spr notatki jak rządzić Rosją 2); L. Bazylow, Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986, s. 221-239, 246-258; W. Śliwowska, Mikołaj I i jego czasy, Warszawa 1965, s. 138-151, 170-175. [XIIa. 1967]; E. Thompson, Trubadurzy imperium. Literatura rosyjska i kolonializm, Kraków 2000, s. 93-94, 98-119.

15) Źródła: F. F. Schiller, O patetyczności, w: Dzieła wybrane, t. I, Poznań 2006, s. 185-201; ikonografia z epoki (analiza podczas zajęć).

Opracowania: M. Wawrykowa, U progu nowoczesności, Warszawa 1989, s. 171-174; M. Poprzęcka, Kochankowie z masakrą w tle i inne eseje o malarstwie historycznym, Warszawa 2004, 28-32, 46-51, 58-62

Zakres tematów:

Zajęcia będą dotyczyć przemian zachodzących w początkach XIX w. na ziemiach polskich we wspomnianych sferach. Przedmiotem analizy będą przykłady z zakresu historii ustroju, historii politycznej, historii wojen (przede wszystkim z uwzględnieniem jej społecznego i kulturowego kontekstu) oraz szeroko rozumianych dziejów mentalności i kultury.

Wśród zagadnień, które poruszane będą na zajęciach znajdą się m.in. różne typy reakcji na wydarzenia rewolucji francuskiej, przemiany kultury i obyczajów na przykładzie wybranych krajów europejskich, mechanizmy przewrotów politycznych (przypadek Rosji i Francji), propagandy władzy, wyobraźni i mentalności politycznej elit itp.

Uczestnictwo w ćwiczeniach nie wymaga wcześniejszego zaliczenia innych przedmiotów. Znajomość języków francuskiego i rosyjskiego jest mile widziana, nie jest jednak niezbędnym warunkiem uczestnictwa w zajęciach.

1) Rewolucyjne wizje państwa i społeczeństwa

Oczekiwania Francuzów u progu rewolucji; ewolucja aspiracji politycznych elit; wizje państwa i społeczeństwa na podstawie deklaracji praw człowieka i obywatela oraz konstytucji rewolucyjnych.

2) Czy rewolucja tworzy rzeczywistość?

Przyczyny i skutki rewolucji, mechanizmy rządzące jej przebiegiem w ocenach jednego z twórców ideologii konserwatywnej Josepha de Maistre’a.

3) Zdrada ideałów rewolucji czy ich realizacja? Dla kogo i w czyim imieniu rządził Napoleon?

Ustrój i cechy systemu napoleońskiego politycznego we Francji; fundamenty, na których wspierała się władza Napoleona.

4) Marzenie o zmianie politycznego oblicza Europy.

Traktat Kanta o wieczystym pokoju — oświeceniowa konwencja czy poważna propozycja polityczna? Czym jest i czym powinna być polityka? Układ sił, cele i zasady nowej organizacji politycznej Europy.

5) „Mocarstwo drugiego stopnia” między gigantami.

Próba oceny możliwości działania politycznego europejskiego państwa średniej wielkości na podstawie sytuacji politycznej i strategicznej Danii w realiach konfliktu angielsko-francuskiego w epoce napoleońskiej.

6) Jak rządzić Rosją?

Kwestia rzeczywistego zakresu władzy carów w Rosji u schyłku XVIII i w początkach XIX w. Władca, dwór i armia – wzajemne relacje; Czy system polityczny Rosji to „despotyzm miarkowany przez carobójstwo”? Przykłady z czasów panowania Pawła I i Aleksandra I.

7) Dyplomacja poza granicami wyobraźni politycznej.

Próba nawiązania stosunków dyplomatycznych z Chinami jako przyczynek do badania wyobraźni politycznej elity imperium rosyjskiego.

8) Być romantykiem i niemieckim patriotą w Prusach.

W 1811 r. Heinrich von Kleist, były pruski oficer, poeta i dramaturg wraz z narzeczoną popełnił samobójstwo nad jeziorem Wannsee. Na kanwie jego losów i twórczości podejmiemy próbę odtworzenia atmosfery intelektualnej i sytuacji politycznej w krajach niemieckich w dobie dominacji Napoleona.

9) Napoleona życie po życiu.

Narodziny i ewolucja legendy napoleońskiej w Europie XIX w. Społeczne, polityczne, kulturowe i psychologiczne fundamenty bonapartyzmu.

10) Mechanizmy polityki mocarstw.

Jak na nowo i po staremu „urządzić Europę”. Przypadek kongresu wiedeńskiego.

11) Pojedynek.

Kulturowe i społeczne uwarunkowania obyczaju.

12) Mentalność członka tajnego związku – przypadek dekabrystów.

Czy członka tajnego związku można rozpoznać na podstawie jego zachowania?

13) Romantyk „nieczuły na la belle passion”.

George Byron jako symbol epoki i ucieleśnienie romantycznego stylu bycia.

14) Szermierze wolności i „trubadurzy imperium”.

Twórczość A. Gribojedowa i M. Lermontowa jako źródło do badania poglądów, obyczajów i mentalności Rosjan w epoce Mikołaja I.

15) „Cierpienie i wzniosłość”.

Patos jako element kultury i zachowań w początkach XIX w. Idee literackie i estetyczne a wzorce zachowań.

Metody dydaktyczne:

W trakcie ćwiczeń warsztatowych prowadzona będzie analiza tekstów źródłowych i źródeł ikonograficznych. Wnioski z niej płynące będą w trakcie dyskusji konfrontowane z ustaleniami zawartymi w przyczynkach, monografiach i syntezach.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu cyklu ćwiczeń student uzyskuje podstawową wiedzę na temat historii politycznej i społecznej Europy w latach 1789-1831. Potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: mentalność polityczna, wyobraźnia polityczna, klasycyzm, sentymentalizm, republikanizm, jakobinizm, bonapartyzm, nacjonalizm. Potrafi wskazać związek między nimi a funkcjonującymi w interesującym nas okresie konwencjami kultury, obyczajami, rytuałami społecznymi itp. Zna podstawowe pojęcia z zakresu badań z pogranicza historii, kulturoznawstwa i wiedzy o literaturze. Rozpoznaje różne typy źródeł historycznych z przełomu XVIII i XIX w. i potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę. Potrafi wskazać ich specyfikę i przydatność dla badań nad określonym zagadnieniem. Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem i komentowania opracowań naukowych z dziedziny historii, historii literatury, kulturoznawstwa, semiotyki, historii sztuki, historii filozofii. Prawidłowo posługuje się stosowanymi w nich pojęciami i terminami. Potrafi brać udział w dyskusji nad omawianymi problemami poprawnie konstruując wypowiedź i uzasadniając własne zdanie. Potrafi dokonywać uogólnień na podstawie zgromadzonej wiedzy szczegółowej. Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz rekapitulowania dyskusji..

Metody i kryteria oceniania:

Ocena jest wystawiana na podstawie wykazanej podczas dyskusji na zajęciach wiedzy na temat omawianych zagadnień, merytorycznego wkładu w dyskusję, umiejętności wyciągania wniosków z analizy materiału źródłowego, dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, wyprowadzania ogólnych prawidłowości dotyczących procesu dziejowego i zjawisk społeczno-politycznych w oparciu o wiedzę szczegółową.

Zaliczenie na stopień. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w nich, należyte przygotowanie do nich i aktywny udział w dyskusji.

Uwagi:

prof. dr hab. Jarosław Czubaty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)