Fonetyka korektywna niemiecka [4100-1SFKJNO]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Fonetyka korektywna niemiecka [4100-1SFKJNO] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 18 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
co drugi piątek (nieparzyste), 13:15 - 14:45
sala 18 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Robert Skoczek |
Literatura: |
Hirschfeld, Ursula / Reinke, Kerstin (2018): Phonetik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Erich Schmitt Verlag Bose, Ines / Hirschfeld, Ursula / Neuber Baldur / Stock, Eberhard (2016): Einführung in die Sprechwissenschaft. Narr Verlag Diehl, Debora / Hirschfeld Ursula / Le Thing Bi Hang / Vondracek, Sandra (2020): Laute(r) bitte! Goethe Institut Reinke, Kerstin (2016): Phonetiktrainer. Klett Verlag. Stock, Eberhard (2013): Phonothek intensiv. Langenscheidt Verlag Niebisch, Daniela (2020): Deutsch üben. Phonetik – Übungen und Tipps für eine gute Aussprache. A1, A2, B1. Hueber Verlag Niebisch, Daniela (2016): Praxisbuch Phonetik. Niebisch Verlag. |
Zakres tematów: |
1. Cechy prozodyczne języka niemieckiego ( akcent centralizujący i rytm, melodia zdaniowa) 2. Cechy jakościowe i ilościowe samogłosek niemieckich (struktura sylab, korelacja fonem – grafem, typy łączeń samogłosek w obrębie kody) 3. Samogloska centralna Schwa i realizacja końcówki -en 4. Allofony kombinatoryjne fonemu /x/ 5. Allofony swobodne /ʁ/ oray wokalizacja 6. Wstępne zwarcie krtaniowe oraz frykatyw glottalny [h] 7. Upodobnienia pod względem dźwięczności i wzmocnienie wygłosu sylab. |
Metody dydaktyczne: |
- ćwiczenia percepcyjne dyskryminacyjno-indentyfikacyjne - ćwiczenia produktywne (repetycyjne, motoryczne, taktylne, pseudoproduktywne) - gry i zabawy - wizualizacje |
Metody i kryteria oceniania: |
Opanowanie każdego omówionego fenomenu fonetycznego będzie kontrolowane na trzy sposoby: - test percepcyjny - interpretacja głosowa tekstu - sprawdzenie wiedzy teoretycznej związanej za danym zagadnieniem W przypadku testów percepcyjnych i zagadnień teoretycznych obowiązują progi opisane w module przedmiotu. Ocena produkcji tekstu zależy od stopnia i ilości odstępstw wymowy, umiejętności ich autokorekty. |
Uwagi: |
warunkiem zaliczenia przedmiotu są - aktywne uczestnictwo - wysoka frekwencja (dopuszczalne nieobecność: dwa zajęcia dydaktyczne) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.