Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C] Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 15:00 - 16:30
sala 9
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 12
Limit miejsc: 12
Prowadzący: Seweryn Kuśmierczyk
Literatura:

Opracowania ogólne: M. Kornatowska, Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990; Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996; M. Hendrykowski, Polska szkoła filmowa jako formacja artystyczna, „Kwartalnik Filmowy” nr 17, wiosna 1997; T. Lubelski, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961, Kraków 2000; D. Dabert, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003; T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2008; S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014; wybrane numery „Kwartalnika Filmowego”.

Lektury będą dostępne w pdf-ach.

Zakres tematów:

Temat zajęć: kino autorskie w Polsce.

Zajęcia są poświęcone zaprezentowaniu i omówieniu istotnych dokonań kina autorskiego w polskiej kinematografii. Sylwetki poszczególnych reżyserów oraz ich dokonania twórcze zostaną osadzone w kontekście historycznym i kulturowym, w przemianach politycznych i społecznych, zmianach dokonujących się w obrębie estetyki filmowej z uwzględnieniem nurtów w kinie światowym, z odniesieniem do funkcjonowaniu instytucji kinematograficznych. Zajęcia ukazują specyfikę kina autorskiego ze zwróceniem uwagi na charakterystyczną dla poszczególnych reżyserów tematykę, występujące motywy, specyfikę formy filmowej. Omawiana będzie także recepcja filmów, zmiany występujące w ocenie dorobku twórcy. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami analizy i interpretacji dzieła filmowego. Przygotowanie się studentów do zajęć obejmuje także obejrzenie wybranych (uzgodnionych przez prowadzącego z grupą) utworów filmowych.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja na podstawie obejrzanych filmów i przeczytanych lektur.

Prezentacje materiałów audiowizualnych.

Metody i kryteria oceniania:

Kontrolowana obecność na zajęciach. Podstawą zaliczenia będzie aktywność na zajęciach (30 proc.) i pisemna praca semestralna (70 proc).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-319af3e59 (2024-10-23)