Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Seweryn Kuśmierczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Opracowania ogólne: M. Kornatowska, Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990; Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996; M. Hendrykowski, Polska szkoła filmowa jako formacja artystyczna, „Kwartalnik Filmowy” nr 17, wiosna 1997; T. Lubelski, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961, Kraków 2000; D. Dabert, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003; T. Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2008; S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014; wybrane numery „Kwartalnika Filmowego”. Lektury będą dostępne w pdf-ach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Temat zajęć: kino autorskie w Polsce. Zajęcia są poświęcone zaprezentowaniu i omówieniu istotnych dokonań kina autorskiego w polskiej kinematografii. Sylwetki poszczególnych reżyserów oraz ich dokonania twórcze zostaną osadzone w kontekście historycznym i kulturowym, w przemianach politycznych i społecznych, zmianach dokonujących się w obrębie estetyki filmowej z uwzględnieniem nurtów w kinie światowym, z odniesieniem do funkcjonowaniu instytucji kinematograficznych. Zajęcia ukazują specyfikę kina autorskiego ze zwróceniem uwagi na charakterystyczną dla poszczególnych reżyserów tematykę, występujące motywy, specyfikę formy filmowej. Omawiana będzie także recepcja filmów, zmiany występujące w ocenie dorobku twórcy. Uczestnicy zajęć zapoznają się z podstawami analizy i interpretacji dzieła filmowego. Przygotowanie się studentów do zajęć obejmuje także obejrzenie wybranych (uzgodnionych przez prowadzącego z grupą) utworów filmowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja na podstawie obejrzanych filmów i przeczytanych lektur. Prezentacje materiałów audiowizualnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrolowana obecność na zajęciach. Podstawą zaliczenia będzie aktywność na zajęciach (30 proc.) i pisemna praca semestralna (70 proc). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.