Historia starożytna II [2900-L-HST2]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Historia starożytna II [2900-L-HST2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Wiśniewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Źródła do historii rzymskiej – 1 zajęcia Pytania i problemy: • Czy jest różnica w zachowaniu literatury greckiej i rzymskiej? • Co i dlaczego zachowało się do naszych czasów • W jaki sposób wydaje się teksty antyczne • Pozaliterackie źródła pisane do historii pierwszych wieków naszej ery • Źródła materialne w rękach historyka Wybory w Pompejach – 3 zajęcia Źródła: Inskrypcje z Pompejów (proszę o ich przetłumaczenie z dobrym słownikiem na pierwsze zajęcia), Lex Malacitana i „Mały poradnik wyborczy” Kwintusa Cycerona (to na drugie zajęcia) – wszystko w: Wybór źródeł do historii starożytnej, red. A. Chankowski, Warszawa 1995 Opracowania: B. Bravo, J. Trynkowski, A. Wolicki, „Epigrafika”, w: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Warszawa 2001, ss. 131-153; K. Królczyk, J. Trynkowski, „Inskrypcje łacińskie”, tamże, ss. 186-252 oraz rozdziały poświęcone strukturze władz miejskich i wyborom z R. Etienne, Życie codzienne w Pompejach, Warszawa 1971 lub M. J. Sergiejenko, Pompeja, Warszawa 1956. Pytania i problemy: • Charakter i interpretacja źródeł epigraficznych • Ustrój polityczny Pompei • Zasady przeprowadzania wyborów urzędników miejskich • Charakter kampanii wyborczej: kto ją prowadzi, do kogo jest adresowana? Porównanie ze wskazówkami Kwintusa Cycerona Władze miejskie i namiestnicy wobec zamieszek we wschodniej części imperium rzymskiego – 3 zajęcia Źródła: Dzieje Apostolskie – kwerenda, proszę o dokładną lekturę tekstu i fiszki (lub szczegółowe notatki) do zagadnień wskazanych niżej Opracowania: Na pierwsze zajęcia: J.A. Fitzmyer, The Acts of Apostles. A New Translation with Introduction and Commentary, New Haven 1997, ss. 47-65; (BIH) Na drugie zajęcia: A.D. Macro, „The Cities of Asia Minor under the Roman Imperium”, w: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt II 7.2 (1980), ss. 667-672 i 677-682 Pytania i problemy: • Datacja, autorstwo i wiarygodność Dziejów Apostolskich (proszę się nad tym dobrze zastanowić i krytycznie przyjrzeć się argumentom za wczesną i późną datacją przedstawionym w opracowaniach) • Powody zamieszek • Możliwości reakcji władz • Procedury prawne • Aparat przymusu Religia galijska przed i w epoce rzymskiej – 2 zajęcia Źródła: Cezar, O wojnie galijskiej VI 13-17; Lukan, O wojnie domowej I 441-458; III 339-452; Swetoniusz, Klaudiusz 25; Tacyt, Roczniki 3,43; 14,30; Dzieje 4,55; Pomponiusz Mela, De chorographia 3,17-20; Historia Augusta (Historycy Cesarstwa Rzymskiego) Żywot Aureliana 44; Żywot Numeriana 14; Swetoniusz, Klaudiusz 25; Tacyt, Dzieje 4,54. Wybrane inskrypcje Opracowania: M. Jaczynowska, Religie świata rzymskiego, Warszawa 1987, ss. 167-193; B. Cunliffe, Starożytni Celtowie, Warszawa 1997, s. 223-253; P. B. Ellis, Druidzi, Warszawa 1998, s. 74-92. Pytania i problemy: • Czy autorzy greccy i rzymscy pisali o tym , co naprawdę widzieli? • Czy była religia „galijska”? • Bóstwa czczone w Galii • Rytuały • Kapłani Obraz przeciwnika w polemice antycznej – 2 zajęcia Źródła: Na pierwsze zajęcia: Cyceron, Filipika II Na drugie zajęcia: Hieronim, Przeciw Wigilancjuszowi, [w:] Początki kultu relikwii na Zachodzie, red. R. Wiśniewski, Warszawa 2011, s. 92-108 Opracowania: Henryk Podbielski, Wstęp. Teoria wymowy przed Arystotelesem, [w:] Arystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra Poetyka, Warszawa 2004, ss. 21-29; K. Kumaniecki, Cyceron i jemu współcześni, dowolne wydanie, rozdział „Ostatnia walka”; na drugie zajęcia: R. Wiśniewski, „Kult relikwii i jego najwcześniejsze świadectwa”, w: Początki kultu relikwii, ss. 11-47 Pytania i problemy: • Retoryka antyczna – jej cele i znajomość zasad • Okoliczności historyczne powstania polemicznych pism Cycerona i Hieronima i ich adresaci • Konstruowanie wizerunku adwersarza • Sposób argumentacji Prześladowania, męczeństwo i literatura martyrologiczna w chrześcijaństwie starożytnym – 3 zajęcia Źródła: Akta męczenników scylitańskich oraz Męczeństwo Perpetuy [w:] Męczennicy, opr. E. Wipszycka i M. Starowieyski, Kraków 1991, Opracowania: E. Wipszycka, „Państwo rzymskie a chrześcijaństwo do początków IV wieku”, w: Starożytny Rzym we współczesnych badaniach, Kraków 1994, ss. 149-190 Pytania i problemy: • Gatunek literacki i charakter tekstów o męczennikach • Historia tekstów martyrologicznych: kiedy powstały, w jakiej formie dotarły do naszych czasów? • Okoliczności wybuchu prześladowań w II i III w. • Typ postępowania sądowego • Stosunek do męczeństwa i do męczenników w społeczności chrześcijańskiej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólna analiza źródeł |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, wymagający wcześniejszego przeczytania i przemyślenia źródeł i opracowań, oraz wykonanie kilku dodatkowych zadań (m. in. kolokwium z mapy, streszczenie artykułu etc.). Osoby, które aktywnością się nie wykażą bądź wykażą się brakiem przygotowania do ćwiczeń, będą zdawać kolokwium zaliczeniowe w sesji letniej. Każda nieobecność powyżej jednej wymaga zaliczenia na dyżurze. Nieobecności nie może być więcej niż trzy. Do wszystkich zajęć oprócz wymienionych lektur obowiązuje Państwa wiedza podręcznikowa o omawianym zjawisku i epoce, podstawowa wiedza o źródłach, także tych, na które natrafią Państwo w trakcie lektury wskazanych opracowań oraz znajomość mapy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. dr hab. Robert Wiśniewski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.