Historia starożytna II [2900-L-HST2]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Historia starożytna II [2900-L-HST2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Wiśniewski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Źródła do historii rzymskiej – 1 zajęcia Pytania i problemy: • Czy jest różnica w zachowaniu literatury greckiej i rzymskiej? • Co i dlaczego zachowało się do naszych czasów • W jaki sposób wydaje się teksty antyczne • Pozaliterackie źródła pisane do historii pierwszych wieków naszej ery • Źródła materialne w rękach historyka Gemma Augustea – program ikonograficzny, propaganda augustowska – 2 zajęcia Źródła: materiał ikonograficzny z książki P. Zankera (zob. niżej) oraz Swetoniusz, Żywoty Cezarów. Boski August Opracowania: P. Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999, ss. 171-239 Pytania i problemy: • Identyfikacja scen na kameach augustowskich i innych przedstawieniach z epoki • Sposób przedstawiania władcy, członków jego rodziny oraz postaci bóstw • Historyczny kontekst przedstawień • Interpretacja programu ikonograficznego Żydzi i Grecy w epoce wczesnego cesarstwa – 3 zajęcia Źródła: Dzieje Apostolskie (dowolne wydanie, kwerenda w całym tekście), Józef Flawiusz, Dzieje dawnego Izraela XX 2 Opracowania: rozdziały na temat datacji i autorstwa Dziejów Apostolskich w: W. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 1995; na drugie zajęcia: K. Stebnicka, Tożsamość Diaspory, Warszawa 2011, s. 25-76 Pytania i problemy: • Datacja Dziejów Apostolskich (proszę zastanowić się nad argumentami zwolenników datacji wczesnej i późnej) • Autorstwo Dziejów Apostolskich • Gdzie i na jakim tle dochodziło do konfliktów • Na czym polegała atrakcyjność religii żydowskiej? • Kogo ona przyciągała? • Sympatycy i adepci – charakter związku z religią żydowską • Jakimi terminami określano konwertytów na judaizm i jakie było ich znaczenie? Cesarz Klaudiusz i Galia – 2 zajęcia Źródła: Inskrypcja z Lyonu: Inscriptiones Latinae Selectae I 212 (przekład inskrypcji prześlę Państwu emailem); Tacyt, Roczniki XI 23-25 Opracowania: Drinkwater, Roman Gaul, ss. 27-50 (BUW), M.T. Griffin, „The Lyons Tablet and Tacitean Hindsight”, Classical Quarterly 32 (1982), ss. 404-418 (JSTOR) Pytania i problemy: • Tekst Tacyta a inskrypcja z Lugdunum • Podział administracyjny Galii • Polityka rzymska wobec arystokracji galijskiej • Powstanie Sakrowira • Romanizacja elit Chrześcijanie w Afryce w początkach II wieku – 2 zajęcia Źródła: „Akta męczenników scylitańskich” oraz „Męczeństwo Perpetuy”, [w:] Męczennicy, opr. M. Starowieyski (dowolne wydanie) Opracowania: E. Wipszycka, „Państwo rzymskie a chrześcijaństwo do początków IV wieku”, [w:] Starożytny Rzym we współczesnych badaniach, red. J. Wolski, T. Kotula, A. Kunisz, Kraków 1994, ss. 149-189; M.A. Tilley, „North Africa”, [w:] Cambridge History of Christianity, t. I. Origins to Constantine, red. M.M. Mitchell, F.M. Young, Cambridge 2006, ss. 381-396 (BIH) Pytania i problemy: • W jaki sposób powstały analizowane teksty? • W jaki sposób dotarły do naszych czasów? • Czy dotarły w postaci oryginalnej? • Jakie oskarżenia postawiono chrześcijanom ze Scillium i w Kartaginie? • Jakie procedury stosowano wobec chrześcijan? • Funkcjonowanie więzień • Co teksty mówią o początkach chrześcijaństwa w Afryce? Magia, miłość, cyrk – 2 zajęcia Źródła: Apulejusz, Metamorfozy I-III; Plotyn, Enneady IV 40-44 (uwaga, to trudny tekst, trzeba go przeczytać powoli przynajmniej dwa razy), na drugie zajęcia: św. Hieronim, Żywot św. Hilariona 11-12 Opracowania: A. Wypustek, Magia antyczna, Wrocław 2001 (proszę przeczytać rozdział na temat magii erotycznej i obejrzeć cały materiał ilustracyjny w książce) Pytania i problemy: • Źródła do badań nad magią i ich charakter • Sfery życia, w których uciekano się do magii • Starożytne wyjaśnienia działania magii • Obraz literacki a rzeczywistość. Konfrontacja z materiałem epigraficznym i papirusowym • Jak działa magia? – starożytne wyjaśnienia proste i uczone • Stosunek chrześcijan do magii • Czemu służą opowieści o magii i cudach zamieszczone w Żywocie Hilariona? Magia i religia. Tabliczki z sanktuariów pogańskich – 2 zajęcia Źródła: Tabliczki magiczne z Uley na stronie Roman Inscriptions from Britain Każdy uczestnik zajęć przygotuje jedną, przydzieloną mu wcześniej inskrypcję Opracowania: Całość opisu sanktuarium na stronie: http://curses.csad.ox.ac.uk/sites/uley-home.shtml • Charakter sanktuarium i kultu w Uley • Inskrypcje magiczne a inskrypcje wotywne • Jak działa magia? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólna analiza źródeł |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, wymagający wcześniejszego przeczytania i przemyślenia źródeł i opracowań, oraz wykonanie kilku dodatkowych zadań (m. in. kolokwium z mapy, streszczenie artykułu etc.). Osoby, które aktywnością się nie wykażą bądź wykażą się brakiem przygotowania do ćwiczeń, będą zdawać kolokwium zaliczeniowe w sesji letniej. Każda nieobecność powyżej jednej wymaga zaliczenia na dyżurze. Nieobecności nie może być więcej niż trzy. Do wszystkich zajęć oprócz wymienionych lektur obowiązuje Państwa wiedza podręcznikowa o omawianym zjawisku i epoce, podstawowa wiedza o źródłach, także tych, na które natrafią Państwo w trakcie lektury wskazanych opracowań oraz znajomość mapy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. dr hab. Robert Wiśniewski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.