Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe [4100-5SSEMDYP] Semestr zimowy 2023/24
Seminarium dyplomowe, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium dyplomowe [4100-5SSEMDYP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 218
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: (tylko po angielsku) 0
Limit miejsc: 8
Zaliczenie: Zaliczenie
Prowadzący: Agnieszka Sochal
Literatura:

• Brinitzer, Michaela i in. (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Klett

• Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen. München: Max Hueber Verlag

• Deutschland nach der Wende. München: Max Hueber Verlag

• Kliemke Jonas: Unnützes Deutschlandwissen: Vom Knödeldiplom bis zum Fluss, der rückwärts fließt.

• Landeskunde aktiv. München: Max Hueber Verlag

• Landeskunde Deutschland. München: Max Hueber Verlag

• Roche, Jörg (2019): Medienwissenschaft und Mediendidaktik. Tübingen: Narr

• Rösler, Dietmar; Würffel, Nicola (2015): Lernmaterialien und Medien. München: Klett-Langenscheidt

• Scholz, Susanne: Handbuch Literatur & Materielle Kultur, (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie 6).

• Seibold, Brigitte: Visualisieren leicht gemacht: Talentfrei Zeichnen lernen und professionelle Flipcharts erstellen, (Whitebooks).

• Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde. München: Max Hueber Verlag

• Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland”. München: Max Hueber Verlag

• Watson, Peter: Der deutsche Genius: Eine Geistes- und Kulturgeschichte von Bach bis Benedikt XVI.

Zakres tematów:

Nauczanie języka obcego poprzez kulturę

Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do napisania pracy dyplomowej w języku niemieckim na studiach pierwszego stopnia o profilu praktycznym. Udział w seminarium ułatwi samodzielne opracowanie wybranego praktycznego zagadnienia dydaktycznego, związanego z zainteresowaniami autorów prac i dowiedzie przygotowania do podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela języka drugiej specjalności (niemieckiego). Ważnym elementem prac będzie refleksja nad rolą kultury w nauczaniu języka niemieckiego w polskiej szkole podstawowej. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania kompetencji leksykalnej i interkulturowej.

Poza przygotowaniem części teoretycznej uczestnicy będą opracowywać rozdziały praktyczne pracy, zawierające:

- dokumentację i opis procesu tworzenia oryginalnego pakietu materiałów dydaktycznych (także cyfrowych) (dzieła dydaktycznego) stworzonych przez autora pracy lub

- wyników tzw. badania w działaniu przeprowadzonego przez autora.

Przykładowa tematyka prac:

• Kultura w nauczaniu języka niemieckiego

• Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego

• Krótkie teksty literackie (short-stories, komiksy)

• Otwarte formy nauczania (projekty, stacje, praca swobodna, plan tygodniowy)

• Interakcja pisemna i ustna

• Krótkie filmy rysunkowe

• Rozwijanie kompetencji gramatycznej

• Rozwijanie kompetencji leksykalnej

• Rozwijanie kompetencji interkulturowej

• Strategie i techniki uczenia się

Metody dydaktyczne:

Ważnym elementem prac będzie refleksja nad rolą kultury w nauczaniu języka niemieckiego w polskiej szkole podstawowej. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania kompetencji leksykalnej i interkulturowej.

Prezentacje, konsultacje, klasa odwrócona, Lernen durch Lehren

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania są identyczne dla wszystkich grup i opisane w głównej części sylabusa przedmiotowego.

Uwagi:

seminarium dyplomowe dr A.Sochal - grupa do likwidacji

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c345f6b74 (2024-12-18)