Seminarium dyplomowe [4100-5SSEMDYP]
Semestr zimowy 2023/24
Seminarium dyplomowe,
grupa nr 8
Przedmiot: | Seminarium dyplomowe [4100-5SSEMDYP] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Seminarium dyplomowe [SEM-DYP], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi piątek (nieparzyste), 9:45 - 11:15
sala 218 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | (tylko po angielsku) 0 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Sochal | ||||||||||||||||
Literatura: |
• Brinitzer, Michaela i in. (2016): DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Stuttgart: Klett • Chunsch druus? Schweizerdeutsch verstehen – die Deutschschweiz verstehen. München: Max Hueber Verlag • Deutschland nach der Wende. München: Max Hueber Verlag • Kliemke Jonas: Unnützes Deutschlandwissen: Vom Knödeldiplom bis zum Fluss, der rückwärts fließt. • Landeskunde aktiv. München: Max Hueber Verlag • Landeskunde Deutschland. München: Max Hueber Verlag • Roche, Jörg (2019): Medienwissenschaft und Mediendidaktik. Tübingen: Narr • Rösler, Dietmar; Würffel, Nicola (2015): Lernmaterialien und Medien. München: Klett-Langenscheidt • Scholz, Susanne: Handbuch Literatur & Materielle Kultur, (Handbücher zur kulturwissenschaftlichen Philologie 6). • Seibold, Brigitte: Visualisieren leicht gemacht: Talentfrei Zeichnen lernen und professionelle Flipcharts erstellen, (Whitebooks). • Sprachrätsel Deutsch – Landeskunde. München: Max Hueber Verlag • Vokabeln und Quizfragen zu „Landeskunde Deutschland”. München: Max Hueber Verlag • Watson, Peter: Der deutsche Genius: Eine Geistes- und Kulturgeschichte von Bach bis Benedikt XVI. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Nauczanie języka obcego poprzez kulturę Celem seminarium jest przygotowanie uczestników do napisania pracy dyplomowej w języku niemieckim na studiach pierwszego stopnia o profilu praktycznym. Udział w seminarium ułatwi samodzielne opracowanie wybranego praktycznego zagadnienia dydaktycznego, związanego z zainteresowaniami autorów prac i dowiedzie przygotowania do podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela języka drugiej specjalności (niemieckiego). Ważnym elementem prac będzie refleksja nad rolą kultury w nauczaniu języka niemieckiego w polskiej szkole podstawowej. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania kompetencji leksykalnej i interkulturowej. Poza przygotowaniem części teoretycznej uczestnicy będą opracowywać rozdziały praktyczne pracy, zawierające: - dokumentację i opis procesu tworzenia oryginalnego pakietu materiałów dydaktycznych (także cyfrowych) (dzieła dydaktycznego) stworzonych przez autora pracy lub - wyników tzw. badania w działaniu przeprowadzonego przez autora. Przykładowa tematyka prac: • Kultura w nauczaniu języka niemieckiego • Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego • Krótkie teksty literackie (short-stories, komiksy) • Otwarte formy nauczania (projekty, stacje, praca swobodna, plan tygodniowy) • Interakcja pisemna i ustna • Krótkie filmy rysunkowe • Rozwijanie kompetencji gramatycznej • Rozwijanie kompetencji leksykalnej • Rozwijanie kompetencji interkulturowej • Strategie i techniki uczenia się |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ważnym elementem prac będzie refleksja nad rolą kultury w nauczaniu języka niemieckiego w polskiej szkole podstawowej. Istotną kwestią będzie omówienie kryteriów doboru materiałów, rodzaju ćwiczeń, które mogą być zaproponowane uczącym się języka obcego w celu rozwijania kompetencji leksykalnej i interkulturowej. Prezentacje, konsultacje, klasa odwrócona, Lernen durch Lehren |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania są identyczne dla wszystkich grup i opisane w głównej części sylabusa przedmiotowego. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
seminarium dyplomowe dr A.Sochal - grupa do likwidacji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.