Wprowadzenie do polityki społecznej [2103-L-D1WDPS]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do polityki społecznej [2103-L-D1WDPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Łukaszewska-Bezulska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://classroom.google.com/c/NjE2NzAyOTk3MDA3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• B. Rysz-Kowalczyk, Teoria kwestii i problemów społecznych [w:] G. Firlit Fesnak, J. Męcina (red.) Polityka społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 • J. Danecki, Kwestie społeczne – istota, źródła, zarys diagnozy [w:] A. Rajkiewicz, J. Supińska, M. Księżopolski, Polityka Społeczna. Materiały do studiowania, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, 1998 • J. Danecki, B. Szatur-Jaworska, Potrzeby człowieka [w:] Leksykon Polityki Społecznej, red. naukowa B. Rysz-Kowalczyk, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, 2001 • R. Szarfenberg, Potrzeby, tekst zostanie udostępniony przez prowadzącą zajęcia • J. Supińska, Wartości i zasady polityki społecznej, [w:] G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.) Polityka społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 • J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa: Aspra-Jr, 2013, rozdział 1. Aksjologiczny wymiar polityki społecznej • R. Szarfenberg, hasło Sprawiedliwość społeczna [w:] T. Pilch (red.) Encyklopedia Pedagogiki XXI w., tekst zostanie udostępniony przez prowadzącą zajęcia • M. Theiss, Governance i instytucje dialogu obywatelskiego - remedium na kryzys czy dowód kryzysu w polityce społecznej?, [w:] M. Księżopolski, B. Rysz-Kowalczyk, C. Żołędowski (red.), Polityka społeczna w kryzysie, Aspra-Jr, Warszawa 2009 • J. Krzyszkowski, J. Przywojska, Uspołecznienie zarządzania publicznego w lokalnej polityce społecznej i pomocy społecznej, [w:] Wrocławskie Studia Politologiczne, 15/2013 • C. Żołędowski, Przemiany ludnościowe w Polsce. Zadania dla polityki społecznej [w:] G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.) Polityka społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 • G. Firlit-Fesnak, Rodziny polskie i polityka rodzinna – stan i kierunki przemian [w:] G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.) Polityka społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 • W. Kozek, Bezrobocie jako zjawisko społeczne, [w:] M. Marody (red.) Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku. Wydanie nowe, Warszawa, 2009 • Ł. Posłuszny, M. Karolak, P. Kubicki, Stąpając po niepewnym gruncie. Prekaryjność i bezrobocie w pamiętnikach bezrobotnych Polek i Polaków [w:] Studia Socjologiczne nr 1 (236), 223–256 • Wójtewicz, P. Kubicki, Niebezpieczne i niepewne życie - doświadczenia współczesnych bezrobotnych [w:] Studia Socjologiczne nr 1 (236), 195– 222 • R. Lister, Bieda, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007, s. 69-94 • J. Łopato, Ubóstwo w Polsce – skala, dynamika, struktura [w:] R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne – perspektywa poznawcza, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2010 • GUS, Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2022 r., Warszawa 2023 • J. Supińska, Miejsce polityki mieszkaniowej w polityce społecznej – miejsce polityki społecznej w polityce mieszkaniowej [w:] L. Frąckiewicz (red.), Przeszłość i przyszłość polskiej polityki mieszkaniowej, Warszawa-Katowice: IPiSS, IGN, 2005 • Ł. Drozda, Dziury w ziemi: patodeweloperka w Polsce, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2023 • F. Springer, 13 pięter, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2015, s. 227- 230 oraz 251-268 • M. Lesińska, M. Okólski, 25 wykładów o migracjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018, r. 1, 9 • M. Okólski, The Migration Transition in Poland, Central and Eastern European Migration Review, Vol. 10, No. 2, 2021, s. 151-169 • Podcast Migrostacja, odcinek 1 • J. Godlewska, E. Jaroszewska, Edukacja, wiedza i umiejętności. Szkolnictwo, polityka edukacyjna i poradnictwo [w:] G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (red.) Polityka społeczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018 • P. Marczewski, Epidemia nierówności w edukacji. Komentarz, Fundacja Batorego, Warszawa 2020 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Kwestie i problemy społeczne 3. Potrzeby 4. Wartości w polityce społecznej – sprawiedliwość społeczna 5. Governance w polityce społecznej 6. Kolokwium połówkowe 7. Kwestia demograficzna 8. Społeczne aspekty bezrobocia 9. Ubóstwo i nierówności jako problemy społeczne 10. Kwestia mieszkaniowa 11.Problemy społeczne w sferze migracji międzynarodowych 12. Edukacja i kapitał ludzki 13. Kolokwium końcowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, debata oksfordzka, praca w zespole zadaniowym |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady zaliczenia: 1. bieżąca aktywność na zajęciach – maksymalnie 4 punkty; 2. pisemne kolokwium połówkowe oraz kolokwium końcowe; Zaliczenie ćwiczeń warunkowane jest pozytywną oceną z każdego kolokwium. Warunkiem zaliczenia sprawdzianu połówkowego oraz końcowego jest zdobycie za każdy z nich minimalnie 4 punktów. Za oba kolokwia można zdobyć maksymalnie 16 punktów. 3. Zaliczenie ćwiczeń otrzymują studenci/studentki, którzy/które łącznie uzyskali/ły co najmniej 12 punktów. Maksymalnie można uzyskać 20 punktów. 4. Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Od 3 do 5 nieobecności wymaga ustnego zaliczenia zajęć na dyżurze. W przypadku więcej niż 5 nieobecności student/ka nie będzie klasyfikowany/a i nie uzyska zaliczenia. Nadliczbowe nieobecności oraz nieprzygotowanie do zajęć student/ka zobowiązany/a jest zaliczyć najpóźniej do 2 tygodni od ich zaistnienia. 5. Do każdych zajęć wymagane jest przygotowanie – krytyczna lektura tekstów obowiązkowych, które będą podstawą do dyskusji na ćwiczeniach. W przypadku stwierdzonego przez prowadzącą nieprzygotowania, wymagane jest zaliczenie danego tematu podczas dyżuru. Po ukończeniu przedmiotu studenci/tki będą: - znali podstawowe kategorie teoretyczne polityki społecznej; - potrafili omówić omówić najważniejsze teorie polityki społecznej; - umieli scharakteryzować najważniejsze kwestie i problemy społeczne oraz zaproponować i krytycznie ocenić sposoby ich rozwiązania/przeciwdziałania; - potrafili wskazać konsekwencje działań podejmowanych przez różnych aktorów polityki społecznej; Przedmiot realizuje następujące efekty uczenia się: Wiedza: student/ka zna i rozumie : • terminologię nauki o polityce społecznej i ma wiedzę o miejscu nauki o polityce społecznej w systemie nauk, jak również zna i rozumie podstawowe metody i techniki prowadzenia badań w obszarze polityki społecznej - K_W01 • rodzaje, przejawy, struktury i dynamikę problemów społecznych w skali krajowej, lokalnej, globalnej oraz związki między nimi i ich strukturalne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej - K_W02 potrzeby człowieka i jego psychologiczne podstawy funkcjonowania w świecie społecznym w kontekście polityki społecznej - K_W04 • system instytucji polityki społecznej w ujęciu krajowym i na szczeblu Unii Europejskiej, w tym prawno-administracyjne podstawy i zakres przedmiotowy działania krajowych i lokalnych podmiotów polityki społecznej oraz zasady finansowania i zarządzania instytucjami polityki społecznej - K_W09 Umiejętności: student/ka potrafi: • interpretować zjawiska społeczne trafnie rozpoznając problemy społeczne, kwestie społeczne i ryzyka socjalne oraz umie wskazać ich gospodarcze i społeczno-demograficzne uwarunkowania w kontekście polityki społecznej - K_U01 • krytycznie analizować programy społeczne i działania polityki społecznej w różnych skalach i dziedzinach, w tym wskazać interesy i systemy wartości w programie społecznym oraz wyjaśnić ich związek z konkretnymi rozwiązaniami - K_U02 • publicznie prezentować prowadzone przez siebie badania, analizy i prognozy w obszarze polityki społecznej, a także uczestniczyć w debacie na temat zagadnień z obszaru polityki społecznej - K_U07 Kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/a do: • krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i zewnętrznych komunikatów z obszaru polityki społecznej, a także uznania znaczenia dowodów naukowych dla polityki społecznej jako działalności praktycznej - K_K01 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
(tylko po angielsku) not applicable |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.