Polityka edukacyjna a rynek pracy [2103-ORP-L-D1PERP]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Polityka edukacyjna a rynek pracy [2103-ORP-L-D1PERP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Godlewska-Szyrkowa | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Godlewska-Szyrkowa J. (2015). Zmiany w wykształceniu Polaków [w:] C. Żołędowski, B. Rysz-Kowalczyk, M. Duszczyk, Dekada członkostwa w Unii Europejskiej. Perspektywa polityki społecznej, Warszawa. 2. Hardy W. (2023). Przewodnik po AI w edukacji, czyli wszystko co musisz wiedzieć (na start), https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2023/04/delab_ainauczelni-1.pdf 3. Kamieniecka, M. (2015). Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Raport podsumowujący. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych; http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/IBE-Raport-Decyzje-edukacyjno-zawodowe-uczniow-szkol-gimnazjalnych.pdf 4. Mazur J. (2021). Nauczanie zdalne. Oswojenie (nie)znanego. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe., DELab UW, https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/PL-Raport_Nauczanie-zdalne-Oswojenie-nieznanego-Wplyw-pandemii-COVID-19-na-szkolnictwo-wyzsze.pdf 5. "PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie", https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf 6. Podwójcic K. (2015). Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-diagnoza-stanu-doradztwa.pdf 7. Śledziewska K., Włoch R. (2020), Gospodarka cyfrowa. Jak nowe technologie zmieniają świat, Warszawa: WUW, rozdziały:1, 2, 5, zakończenie, https://www.delab.uw.edu.pl/gospodarka-cyfrowa-e-book-i-audiobook/ 8. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badania, IBE, 2014, w szczególności s. 9-25, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-UDE.pdf 9. Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badania (druga tura badania), IBE, 2015, http://eduentuzjasci.pl/images/stories/publikacje/ibe-raport-uwarunkowania-decyzji-edukacyjnych-druga-tura-skrot.pdf 10. Włoch R., Śledziewska K. (2019), Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?, DeLab UW, https://www.delab.uw.edu.pl/publikacje/kompetencje-przyszlosci-jak-je-ksztaltowac-w-elastycznym-ekosystemie-edukacyjnym/ 11. World Economic Forum, "The Future of Jobs Report 2023", https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W trakcie kursu realizowane będą następujące tematy: 1. Rola edukacji w społeczeństwie cyfrowym – związki pomiędzy edukacją i polityką edukacyjną a rynkiem pracy w gospodarce cyfrowej i społeczeństwie cyfrowym. Trendy przyszłości na rynku pracy i ich wpływ na edukację. 2. Edukacja i polityka edukacyjna - definicje, wskaźniki, podstawy teoretyczne i prawne. 3-4. Wybrane aspekty porównań międzynarodowych w obszarze edukacji - modele kształcenia obowiązkowego (Niemcy, Francja, Finlandia, Korea), badanie PISA. 5. Struktura, organizacja i finansowanie polskiego systemu oświaty - główne reformy po 1989 r. i stan obecny. 6-7. Modele kształcenia zawodowego – szkolny i dualny system kształcenia zawodowego, kształcenie modułowe. Kształcenie zawodowe w Polsce z perspektywy potrzeb rynku pracy. 8-9. Kształcenie wyższe - upowszechnienie, modele, finansowanie, jakość kształcenia, umiędzynarodowienie. 10. Uwarunkowania wyborów edukacyjnych młodzieży. Poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla młodzieży w systemie oświaty i szkolnictwie wyższym. 11. Kształtowanie kompetencji przyszłości i kształcenie ustawiczne 12. Edukacja w pandemii i post-pandemii - wnioski dla polityki edukacyjnej. 13-15. Jak kształtować kompetencje przyszłości? Jak wspomóc proces przejścia ze szkoły/uczelni na rynek pracy? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji - Prezentacje projektów studenckich i dyskusja nad zaproponowanymi rozwiązaniami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja grupowa, mini-wykłady (wprowadzenie do tematu), prezentacje studenckie, metoda projektowa (praca w grupach, prezentacja projektów grupowych). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest pozytywna ocena projektu zespołowego (temat do wyboru): 1) „Jak kształtować kompetencje przyszłości w polskiej szkole i uczelni? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji"; 2) "Jak wspomóc proces przejścia ze szkoły/uczelni na rynek pracy? Diagnoza stanu obecnego i propozycje rozwiązań systemowych dla wybranych instytucji systemu edukacji". Projekt należy przedstawić grupowo na dedykowanych zajęciach oraz przesłać wersję pisemną do dnia 28.01.2024. W ocenie końcowej równe wagi przypisano prezentacji ustnej i wersji pisemnej projektu. Dodatkowa aktywność - prezentacje wybranych zagadnień podczas zajęć - w przypadku pozytywnej oceny, możliwość podwyższenia oceny końcowej z przedmiotu o 0,5 lub 1 stopień. Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności; 3-4 nieobecności: konieczność przygotowania dodatkowej pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego; powyżej czterech nieobecności: brak możliwości zaliczenia przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W realizacji zajęć pomocniczo wykorzystywana jest platforma Classroom - jako repozytorium materiałów, narzędzie do komunikacji ze studentami oraz miejsce składania projektów zaliczeniowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.