Great books/ Wielkie dzieła literatury [3700-AL-GB]
Semestr zimowy 2023/24
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Great books/ Wielkie dzieła literatury [3700-AL-GB] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Jerzy Axer, Agata Zalewska |
Literatura: |
Podstawa tekstowa: S. Wyspiański, Wesele, oprac. J. Nowakowski, Zakład Narodowy Imienia Ossoliskich, Wrocław 1981 (lub póź.) Lista tekstów pomocniczych zostanie podana podczas zajęć. |
Zakres tematów: |
Great Books: grupa – literatura polska W roku 2023 minęły 122 lata od premiery teatralnej Wesela Stanisława Wyspiańskiego. Wieczór 16 marca 1901 na zawsze zapisał się w kronikach teatralnych, a samo dzieło już wkrótce weszło do świadomości każdego czytelnika polskiej literatury. Dla kolejnych pokoleń było częścią kanonu literackiego, obowiązkową lekturą szkolna, jednym z najważniejszych dzieł, jakie powstały. Nie ulega wątpliwości, że Wesele zmieniło charakter teatru i stało się jednym z wyznaczników jego Wielkiej Reformy. Czytane przez kolejne dekady nie tylko utrwalało swój symboliczny charakter, ale też – za jego sprawą – pozwalało aktualizować się w różnych momentach historii i przemian społecznych, by – ostatecznie – wejść do naszego języka w formie skrzydlatych słów, bon motów czy frazeologizmów. Zmiany kulturowe, które dokonują się współcześnie, których jesteśmy świadkami i współtwórcami, zachęcają, by przeczytać Wesele jeszcze raz lub pierwszy raz. Nie zakładamy, że będziemy czytać arcydzieło. Arcydzielność lub jego brak chcemy wydobyć na końcu naszej lektury. U jej początku stawiamy cel sprawdzenia dlaczego ten tekst był ważny dla kolejnych pokoleń, co z jego treści, formy, koncepcji artystycznej mogło mówić do czytelników. I czy mówi dzisiaj? Chcielibyśmy, żeby nasza wspólna lektura Wesela miała charakter rozwojowy i rozwijający. Dzieło Wyspiańskiego będziemy czytać scena po scenie jako czytelnicy nieprzygotowani, którzy sami identyfikują trudności z tekstem z procesie lektury. Nie wymagamy na wstępie ani wiedzy historycznej, ani wyobraźni artystycznej. Przyjmujemy, że najlepszą formą czytania tego dramatu będzie konfrontacja z nim. Zaś wynik tej konfrontacji polem do wyłonienia nowych projektów odczytań. Zakres tematów: 1) Dekoracja – scenografia – kostiumy zapisane w tekście dramatu. 2) Ruch sceniczny. 3) Rola muzyki. 4) Rola światła. 5) Dzieła malarskie przywołane wprost lub aluzyjnie. 6) „Osoby” i „osoby dramatu”. 7) Sposoby przywoływania przeszłości. 8) Teraźniejszość w dramacie. W czym pomaga, a w czym przeszkadza w odbiorze tekstu wiedza o jego genezie, pierwowzorach postaci i wydarzeń? 9) Erotyka. 10) Alkohol. 11) Wesele Wyspiańskiego – Wesele Wajdy – Wesele Smarzowskiego. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia konwersatoryjne, oparte na pracy z tekstem i rozmowie moderowanej przez prowadzących. |
Uwagi: |
Literatura polska (od 2 połowy XIX wieku do współczesności) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.