Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 8
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-HJS-L-WPPU] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Janiak-Jasińska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jako literaturę wspomagającą, ale nie obligatoryjną polecam: Allhoff D. W., Allhoff W., Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008 Billingham I., Redagowanie tekstów, Warszawa 2012 Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2007 Jadacka H., Kultura języka polskiego, t. 1: Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009 Kuziak M, Rzepczyński S, Jak pisać?, Warszawa 2008 Maćkiewicz J, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010 Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia mają charakter praktyczny, ich celem jest bowiem przygotowanie studentów historii do pisania prac akademickich: rocznych i licencjackich, a na dalszych etapach nauki – seminaryjnych i magisterskich oraz przygotowywania tekstów naukowych różnego typu. Podczas spotkań poznajemy różnice między narracją naukową i popularnonaukową, ćwiczymy umiejętności konstruowania tekstu naukowego, przygotowywania bibliografii i posługiwania się przypisami. Przyzwyczajamy się do skrupulatnej analizy własnego tekstu i wychwytywania jego słabych stron np. błędów logicznych, nieadekwatnego stylu, niejasnej bądź chwiejnej terminologii, przejmowania języka źródeł historycznych. Uczymy się ponadto streszczania literatury przedmiotu oraz przygotowywania recenzji pracy naukowej. Dodatkowo - jeśli czas na to pozwoli - szykujemy wspólnie prezentację naukową. W ciągu semestru (30h zajęć) omówione zostaną następujące tematy: 1. Tekst naukowy a popularnonaukowy (różne grupy odbiorców i różne funkcje; różnice w konstrukcji, stylu i języku). 2. Konstrukcja tekstu naukowego na przykładzie książki i artykułu naukowego. 3. Rola i konstrukcja tytułu pracy naukowej. 4. Wstęp w tekście naukowym (znaczenie i konstrukcja) 5. Zakończenie tekstu naukowego (znaczenie i konstrukcja) 6. Tabele, zestawienia i ilustracje w tekście naukowym. 7. Bibliografia – znaczenie i zasady przygotowania. 8. Cytowanie bezpośrednie i pośrednie źródeł oraz literatury przedmiotu. 9. Funkcja przypisów. 10. Przygotowanie konspektu pracy naukowej. 11. Edytowanie tekstu naukowego. 12. Streszczanie tekstu naukowego. A jeśli czas na to pozwoli to także: wystąpienia naukowe z użyciem narzędzia wspomagającego tj. prezentacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dominującą metodą pracy będą ćwiczenia z tekstem (wykonywane wspólnie, w grupach bądź indywidualnie – podczas zajęć i samodzielnie, po zajęciach), polegające na redagowaniu, streszczaniu, skracaniu, korygowaniu błędów stylistycznych i gramatycznych, stosowaniu przypisów, itd. Towarzyszyć temu będzie dyskusja i pogadanka nauczająca. Narzędziem wspomagającym pracę własną studentów będzie Dysk Google, na którym zamieszczane będą materiały dydaktyczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - obecność (powyżej dwóch nieobecności konieczne jest zaliczanie zajęć w formie pisemnej, powyżej czterech nie ma możliwości zaliczenia semestru), - przedstawienie do oceny wszystkich prac domowych, - zaliczenie testu kończącego. Ocena z zajęć jest średnią arytmetyczną trzech ocen: a) pracy na zajęciach (aktywność w dyskusji i poprawność wykonywanych ćwiczeń) b) ćwiczeń pisemnych przygotowywanych samodzielnie c) testu kończącego. Test odbywa się w sesji zimowej, w terminie ustalonym wspólnie. Koncentruje się na sprawdzeniu umiejętności pisania i edytowania krótkich tekstów oraz posługiwania się aparatem krytycznym, dlatego składa się z kilku ćwiczeń. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Agnieszka Janiak-Jasińska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.