Historia Polski po 1945 - ćwiczenia [2900-LZ-HPLPO45-C]
Semestr letni 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia Polski po 1945 - ćwiczenia [2900-LZ-HPLPO45-C] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/25 [2024L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jan Burek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Lista ma charakter orientacyjny. Lektury lub ich pełne adresy bibliograficzne zostaną udostępnione poprzez platformę Kampus. Brzostek, Błażej. Robotnicy Warszawy: konflikty codzienne (1950-1954). W krainie PRL. Warszawa: Trio, 2002. Chumiński, Jędrzej. Robotnicy polscy 1945-1956: ‘Stary’ i ‘nowy’ ośrodek przemysłowy na przykładzie Krakowa i Wrocławia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. Fidelis, Małgorzata. Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce. Translated by Maria Jaszczurowska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. - Grupa Wydawnicza Foksal, 2015. Gasztold, Przemysław. ‘Maoizm nad Wisłą? Działalność Komunistycznej Partii Polski Kazimierza Mijala’. Pamięć i Sprawiedliwość, no. 32 (2018): 290–318. Jarosz, Dariusz, Polacy a stalinizm 1948-1956. Warszawa: Instytut Historii PAN, 2000. Jarska, Natalia. Kobiety z marmuru: robotnice w Polsce w latach 1945-1960. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, 2015. Kamiński, Łukasz. Polacy wobec nowej rzeczywistości, 1944-1948: formy pozainstytucjonalnego, żywiołowego oporu społecznego. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek, 2000. Kenney, Padraic. Rebuilding Poland: Workers and Communists, 1945-1950. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1997. Kochanowski, Jerzy, Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956-1957. Kraków: Znak, 2004. Lebow, Katherine. Unfinished Utopia: Nowa Huta, Stalinism, and Polish Society, 1949-56. Ithaca NY: Cornell University Press, 2013. Zaremba, Marcin. Społeczeństwo polskie lat sześćdziesiątych - między "małą destabilizacją" a "małą stabilizacją" [w:] K. Rokicki i S. Stępień (red.), Oblicza Marca. Warszawa: IPN, 2004. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia wstępne. Zapomniane strajki. Tkaczki, prządki i szwaczki w latach 1945-1947. 2. Robotnice i komunizm. Produktywizacja i podmiotowość. 3. Chłopi w robotników. Wieś i industrializacja. 4. Przystosowanie, opór, Eigen-Sinn: robotnicy w fabrykach czasów stalinowskich. 5. Destalinizacja przed i po czerwcu 1956. Konsumpcja, rozrywka, rozliczenia polityczne w małym mieście przemysłowym. 6. „Wracaj Stalinie, bo robotnik z głodu ginie”. Nostalgia za stalinizmem i robotniczy opór wobec rządów Gomułki. 7. Pamięć po stalinizmie. 8. Zajęcia podsumowujące. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia oparte są na dyskusji studentów i prowadzącego. Dyskusja dotyczyć będzie krytyki zewnętrznej i wewnętrznej analizowanych źródeł oraz identyfikacji, zrozumieniu i aplikacji tropów interpretacyjnych obecnych w literaturze przedmiotu. W zależności od wielkości grupy ćwiczeniowej możliwe będzie również zastosowanie takich metod dydaktycznych jak krótki wykład, referaty studentów oraz praca w podgrupach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia zajęć jest przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji prowadzonej na zajęciach (również dyskusji w podgrupach). Osoby które z różnych powodów mają trudności z zabieraniem głosu na zajęciach proszone są o kontakt z prowadzącym (inicjatywa taka może wyjść również od prowadzącego). Postaramy się wspólnie uzgodnić inne, uzupełniające kryterium oceny (takie jak np. referat lub krótka praca pisemna), lub zmodyfikować sposób prowadzenia zajęć by ułatwić aktywność w trakcie kursu. Osoba studiująca ma prawo do opuszczenia dwojga zajęć. W przypadku większej liczby nieobecności konieczne jest zaliczenie materiału w formie ustalonej indywidualnie z prowadzącym (pisemny raport lub rozmowa). Większa liczba nieobecności niż trzy -poza sytuacjami wyjątkowymi takimi jak np. choroba (w takich przypadkach konieczne będzie sporządzenie obszerniejszej pracy pisemnej) - uniemożliwia zaliczenie zajęć. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Jan Burek |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.