Seminarium dziedzinowe - społeczne [3700-AL-SEMSPO]
Rok akademicki 2024/25
Seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium dziedzinowe - społeczne [3700-AL-SEMSPO] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2024/25 [2024]
(w trakcie)
Seminarium [SEM], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Przemysław Kordos, Piotr Kulas, Kamil Wielecki |
Literatura: |
Spis lektur wyznacza ogólny kierunek problematyki zajęć. Prowadzący nie wykluczają, że lektury mogą być uzupełniane bądź zmieniane w toku trwania zajęć. Boym S., Common Places. Mythologies of Everyday Life in Russia, Cambridge-London 1994: Harvard University Press. M. Buchowski et al. (eds.), Poland beyond communism: transition in critical perspective, Fribourg 2001: Fribourg University Press. Burawoy, M., & Verdery, K. (1999). Uncertain transition: Ethnographies of change in the postsocialist world. Rowman & Littlefield. Caldwell M., Dunn E. (eds.), Food and Everyday Life in the Postsocialist World, Bloomington & Indianapolis 2009: Indiana University Press, Dunn E., Prywatyzując Polskę, przeł. P. Sadura, Warszawa 2008: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Hann Ch. (ed.), Postsocialism: Ideas, Ideologies and Practices in Eurasia, London 2002: Routledge. Humphrey C., Koniec radzieckiego życia: ekonomie życia codziennego po socjalizmie, Kęty 2010: Wydawnictwo Marek Derewiecki. Kieżun W., Patologia transformacji, Warszawa 2012: Wydawnictwo Poltext. Kochanowicz, J. (2006). Backwardness and modernization: Poland and Eastern Europe in the 16th-20th centuries. Ashgate Variorum. Koczanowicz L, Polityka czasu. Dynamika tożsamości w postkomunistycznej Polsce, Wrocław 2009: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. Mandel, R., & Humphrey, C. (eds.). (2002). Markets and moralities: Ethnographies of postsocialism. Berg. Piątkowski M., Europejski lider wzrostu: polska droga od ekonomicznych peryferii do gospodarki sukcesu Warszawa 2019: Wydawnictwo Poltext. Rakowski T., Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy: etnografia człowieka zdegradowanego, Gdańsk 2009: Słowo/Obraz Terytoria. Ries N., Potato Ontology. Surviving Postsocialism in Russia, “Cultural Anthropology”, Vol. 24, Issue 2, 2009, pp. 181-212. Savchenko A., Belarus: a perpetual borderland, Leiden 2009: Brill. Snyder, T., Poland, Ukraine, Lithuania, Belarus, 1569 - 1999, New Haven 2003: Yale Univ. Press. Starkman R.A. (ed.), Transformations of the new Germany, New York 2006: Palgrave Macmillan. Szczygieł M., 100/XX : antologia polskiego reportażu XX wieku. T. 2, 1966-2000, Wołowiec 2014: Wydawnictwo Czarne. Szczygieł M., 100/XX+50 : antologia polskiego reportażu XX wieku. T. 3, 1910-2000, Wołowiec 2015: Wydawnictwo Czarne, Verdery K., What was socialism, and what comes next?, Princeton 1996: PUP. Ost D. Podcastex - podcast o latach 90. i 00. Przybyszewski B., Witkowski M., Podcastex. Polskie milenium, W.A.B. 2023. Dukaj J., Wyobraźnia po prawej stronie, Felietony WP Krawczyk S., Gust i prestiż. O przemianach polskiego świata fantastyki, WN Scholar 2022. Napiórkowski M. et al., 1989. Pozytywny mit, Znak 2024. Sierakowska J., Nikt nie słucha. Reportaże o disco polo, Wydawnictwo Poznańskie 2019. Wróbel A., Lata 90. Sentymenty (ebook, self-published) Appignanesi R., Postmodernizm od podstaw, Emblemat 2001. Bujas P., Stanek Ł., Postmodernizm jest prawie w porządku. Polska architektura po socjalistycznej globalizacji, Fundacja Bęc Zmiana 2012. Mokrzycki E. Bilans niesentymentalny, Warszawa 2001 Śpiewak P. (red.) Spór o Polskę 1989. Wybór tekstów prasowych. Warszawa 2005. Śpiewak P. Pamięć po komunizmie, Gdańsk 2001. Staniszkis J. Postkomunizm: próba opisu. Gdańsk 2001. Szacki J. Liberalizm po komunizmie, Kraków 1994. Inteligencja w Polsce, specjaliści, klerkowi, klasa średnia. Red. H. Domański, Warszawa 2004. Kowalik, T. www.polskatransformacja.pl, Warszawa 2009. Ost D. Klęska „Solidarności”, Gniew i polityka w postkomunistycznej Europie. Warszawa 2007. Tischner J. Etyka Solidarności, różne wydania. Marody M., Rychard A. Giza-Poleszczuk A. Strategie i system: Polacy w obliczu zmiany społecznej. Warszawa 2000. Transformacja, elity, społeczeństwo, Jarosz M. (red.), ISP PAN, Warszawa 2007. Wygrani i przegrani polskiej transformacji. Jarosz M. (red.) ISP PAN, Warszawa 2005. Sztompka P. Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji. Warszawa 2000. Ziółkowski M. Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego. Teorie, tendencje, interpretacje. Poznań 2000. |
Zakres tematów: |
Transformacja Polski i państw naszego regionu po 1989 roku jest jednym z głównych tematów polskich (i nie tylko) nauk społecznych. Temat ten do dzisiaj spotyka się z dużym zainteresowaniem. Można go potraktować jako początek naszego czasu i epoki. Dlatego warto lepiej poznać i zrozumieć ten moment historii, którego konsekwencje towarzyszą nam do dzisiaj. Zajęcia będą poświęcone postsocjalistycznej transformacji społecznej i ustrojowej w Europie Środkowo-Wschodniej i jej wpływu na obecne państwa i społeczeństwa regionu. Szczególny nacisk zostanie położony na najnowszą historię społeczną i historię kultury Polski – w latach 90. i 2000. Będziemy jednak również proponowali komparatystyczne ujęcia z innymi krajami. W ramach zajęć, które będą prowadzone przez trzech wykładowców, reprezentujących różne dyscypliny i specjalizacje (głównie w obrębie socjologii i antropologii kulturowej) studenci będą mogli się zapoznać z szeroko rozumianą problematyką badania i analizowania przeszłości, (nie)ciągłości, (nie)pamięci o najnowszej historii Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zajęcia zostały podzielone na uzupełniające się bloki tematyczne. Każdy z bloków ma charakter badania konkretnego przypadku z wykorzystaniem różnych metodologii. Będziemy analizowali zarówno teoretyczne ujęcia, publicystyczne sposoby opisu, przemianę dynamiki społecznej. Będziemy też analizowali dynamikę zmian kultury (zarówno w odniesieniu do produkcji kulturowych, ale też hierarchii norm i wartości. W ramach zajęć będziemy czytali zarówno teksty źródłowe „epoki”, jak i opracowania dotyczące omawianego okresu. Seminarium będzie miało również charakter warsztatowy. Zaplanowane zostały wizyty w muzeach i wycieczki po Warszawie śladami epoki. Seminarium będzie również pomocne dla studentów piszących pracę dyplomową, zarówno w sprawach teoretycznych, jak i praktycznych. W miarę możliwości i poruszanej problematyki, na zajęcia zapraszani będą goście, specjaliści od konkretnych problemów, autorzy książek i tekstów. W trakcie zajęć, chcemy zaproponować krytyczne podejście do tego okresu oraz do sposobu, w jaki był on wówczas opisywany i interpretowany (także w obrębie nauk humanistycznych i społecznych). Transformacja posiada bowiem swoją dynamikę opisu, która zmienia się z czasem. Celem zajęć jest uchwycenie możliwie długiej perspektywy zmiany społecznej, w tym nadziei i oczekiwań wiązanych z transformacją. Ten powrót do źródeł naszej „epoki” jest ważny jako próba zrozumienia nas samych: zarówno wykładowców, jak i studentów, których wchodzenie w dojrzałość czy dzieciństwo przypadają na początki tego okresu. 1. Czym był socjalizm, a co przyszło potem? 2. Co zostało z Solidarności po transformacji? 3. Balcerowicz i chłopcy z Chicago: pierwsze lata transformacji 4. Przemiany polskiej struktury społecznej 5. Obietnice transformacji: przyszła Polska jako społeczeństwo klasy średniej. 6. Co się stało z Polską inteligencją? 7. Nowe nierówności: wygrani i przegrani polskiej transformacji 8. Ekonomie przetrwania: biedaszybowcy, złomiarze, peegierowcy, homo sovieticusy? 9. „Patologie” polskiej transformacji w ujęciu nauk społecznych 10. Historie ludowe epoki transformacji. 11. Strajki i niepokoje społeczne w latach 90. 12. Postkomunizm jako osobna epoka. 13. Pamięć po komunizmie. 14. Fetysz „Zachodu” w dyskursie polskim 15. Liberalizm, konserwatyzm i socjalizm po komunizmie. 16. Przemiany tożsamości narodowej w wybranych krajach Europy Środkowo Wschodniej 17. Czy po 1989 roku należało obawiać się odrodzenia nacjonalizmu? 18. Konsumpcja i tożsamość: jak rynek wsparł to, kim się staliśmy 19. Kino jako zwierciadło transformacji: Seans filmowy ("Dług", "Kiler", "Psy") 20. Postmodernizm po polsku (architektura, literatura, sztuka) 21. Początki internetu w Polsce; piractwo 22. Pamięć o transformacji: case study Musicalu "1989" 23. Reality shows (Big brother, Idol) 24. Clerical fiction (jako zjawisko w obrębie fantastyki) 25. Disco polo – muzyka trasnformacji Po ukończonym kursie student przede wszystkim: - zna wybrane sposoby badania i ujęcia transformacji społecznej oraz ustrojowej, - zna główne teoretyczne ujęcia transformacji, - zna podstawowe teoretyczne ujęcia zmiany społecznej, - potrafi omówić wybrane aspekty badań transformacji oraz refleksyjnie się wobec nich ustosunkować, - zna i potrafi odnieść się do najważniejszych debat poświęconych epoce transformacji w Polsce i - przykładowo - w innych krajach regionu, - potrafi omówić rolę pamięci oraz społecznego konstruowania pamięci w podtrzymywaniu, konstytuowaniu i przeobrażaniu nowoczesnego świata, - jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych, - potrafi łączyć różne tradycje badawcze i perspektywy, szanuje ich odrębności oraz zna różnice między nimi (nauki społeczne, literaturoznawstwo, nauki o kulturze) - potrafi krytycznie i refleksyjnie ustosunkować się wobec związku między historią a badaniami pamięci społecznej, - posiada wiedzę o wybranych teoriach nowoczesności i ponowoczesności, - rozumie znaczenie i społeczne konstruowanie pamięci, - posiada wiedzę na temat badań wybranych problemów wyjścia z socjalizmu i komunizmu, - posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne, - posiada pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także jest refleksyjny i krytyczny w ich interpretacji - jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych i kulturowych, - rozumie proces analizy danych, - potrafi pracować w zespole. |
Metody dydaktyczne: |
Seminarium i warsztat Znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych ze zrozumieniem. Zainteresowanie naukami humanistycznymi i społecznymi, ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej historii społecznej Polski. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia seminarium jest: a. obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze) b. dopuszczalna jest większa liczba nieobecności, jeżeli jest to związane z przewlekłą chorobą (usprawiedliwioną zgodnie z regulaminem studiów), lub innymi dobrze uzasadnionymi okolicznościami. Każda nieobecność ponad 2 dozwolone w semestrze musi być zaliczona notatką z lektur obowiązujących na opuszczonych zajęciach. Dopuszczalne są maksymalnie 4 nieobecności w semestrze. c. dopuszczalne są również nieobecności wynikające z wyjazdów w ramach wymiany studenckiej i Erasmusa. Nieobecność na całym bloku zajęć składającym się z trzech spotkań musi być zaliczona pracą pisemną na ok. 8000 znaków. Praca powinna obejmować tematykę odrabianych zajęć ustaloną z prowadzącymi. d. przygotowanie do zajęć (znajomość literatury obowiązującej na zajęciach). e. aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, sposób argumentacji, przygotowanie co najmniej jednej prezentacji w roku) f. przygotowanie jednej pracy pisemnej (maksymalnie 12000 znaków). Wszystkie prace powinny zostać złożone w wymaganym terminie. koniec sesji egzaminacyjnej, (letniej) – pierwszy termin na oddanie całej pracy, 06.07 koniec sesji egzaminacyjnej poprawkowej (letniej) – drugi termin na oddanie całej pracy, 7.09.2025 Kryteria oceny prac pisemnych: - związek wypowiedzi z tematem, umiejętność formułowania problemu, - umiejętność posługiwania się stylem akademickim, - samodzielność i wnikliwość interpretacji, - sposób wykorzystania stanu badań, - kompozycja (celowość, logika, przejrzystość), - styl, poprawność językowa, ortografia i interpunkcja, - objętość (prace dłuższe niż 13000 znaków nie będą sprawdzane). - umiejętność sporządzania przypisów i bibliografii. Metody oceny pracy studenta: - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do seminarium i aktywność) - praca pisemna pod kątem odpowiedzi na postawiony problem badawczy i akademicki wymiar ujęcia Zaliczenie na ocenę. Studenci będą proszeni o przygotowywanie referatów wprowadzających, które będą służyły jako uporządkowanie dyskusji. Studenci zostaną również poproszeni o napisanie pracy kończącej dwa semestry oraz przygotowanie jej planu w pierwszym semestrze. |
Uwagi: |
prof. P.Kulas, prof. P.Kordos, dr K.Wielecki |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.