Great books [3700-AL-GB]
Winter semester 2024/25
Seminar,
group no.1
Course: | Great books [3700-AL-GB] |
Class: |
Winter semester 2024/25 [2024Z]
(past)
Seminar [KON], group no.1 [other groups] |
Time and location:
|
every Wednesday, 9:45 - 11:15
room 08 Teaching and Learning Facility – 72 Dobra Street what is the address? |
Nearest dates:
|
All classes in this group have already taken place - show all dates. |
Number of students: | 18 |
Places available: | 30 |
Credit: | Grading |
Lecturers: | Jerzy Axer, Agata Zalewska |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa tekstowa: B. Prus, Lalka, oprac. J. Bachórz, Zakład Narodowy Imienia Ossoliskich, Wrocław 2019 (lub wcześ.) Lista tekstów pomocniczych zostanie podana podczas zajęć. |
List of topics: |
(in Polish) Great Books: grupa – literatura polska 29 września 2024 roku minie 137 lat od ukazania się w „Kurierze Codziennym” pierwszego fragmentu „Lalki” Bolesława Prusa. Ten dzień na zawsze zapisze się historii polskiej literatury i kultury, a powieść – już wkrótce – wejdzie do świadomości każdego czytelnika polskiej literatury. Dla kolejnych pokoleń „Lalka” będzie częścią kanonu literackiego, obowiązkową lekturą szkolna, jednym z najważniejszych dzieł, jakie powstały. Nie ulega wątpliwości, że powieść zmieniła nasze myślenie o wielkiej narracji realistycznej i stała się jednym z jej nowoczesnych wyznaczników. „Lalka” czytana przez kolejne dekady nie tylko utrwalała swój wyjątkowy i oryginalny charakter, ale też pozwalała aktualizować się w różnych momentach historii i przemian społecznych, by – ostatecznie – wejść do naszej świadomości i codziennego życia w formie dotąd niespotykanej: „urzeczywistnionej fikcji” (warszawskie tablice upamiętniające bohaterów powieści). Zmiany kulturowe, które dokonują się współcześnie, których jesteśmy świadkami i współtwórcami, zachęcają, by przeczytać „Lalkę” jeszcze raz lub pierwszy raz. Nie zakładamy, że będziemy czytać arcydzieło. Arcydzielność lub jego brak chcemy wydobyć na końcu naszej lektury. U jej początku stawiamy cel sprawdzenia dlaczego ten tekst był ważny dla kolejnych pokoleń, co z jego treści, formy, koncepcji artystycznej mogło mówić do czytelników. I czy mówi dzisiaj? Chcielibyśmy, żeby nasza wspólna lektura „Lalka” miała charakter rozwojowy i rozwijający. Dzieło Prusa będziemy czytać fragment po fragmencie (rozdział po rozdziale) jako czytelnicy nieprzygotowani, którzy sami identyfikują trudności z tekstem z procesie lektury. Nie wymagamy na wstępie ani wiedzy historycznej, ani wyobraźni artystycznej. Przyjmujemy, że najlepszą formą czytania tego dzieła będzie konfrontacja z nim. Zaś wynik tej konfrontacji polem do wyłonienia nowych projektów odczytań. Zakres tematów: 1. Makro- i mikroświat 2. Przeszłość i teraźniejszość 3. Świat kobiet i świat mężczyzn 4. Historia i polityka 5. Bieda i bogactwo 6. Miasto i prowincja 7. Ciało i erotyka 8. Rozrywki i przyjemności 9. Narrator i narracje 10. Ekranizacje i adpatacje |
Teaching methods: |
(in Polish) Zajęcia konwersatoryjne, oparte na pracy z tekstem i rozmowie moderowanej przez prowadzących. |
Notes: |
(in Polish) Literatura polska |
Copyright by University of Warsaw.