Oferta przedmiotowa jednostki Instytut Muzykologii
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025 | |||||
3106-AmPop-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas niniejszego kursu zajmiemy się analizą związku między muzyką a kwestiami społeczno-politycznymi w kulturze amerykańskiej, koncentrując się na muzyce popularnej od XIX do XXI wieku. Gatunki takie jak punk, rap, folk i blues służyły jako platformy do wyrażania poglądów na temat społeczeństwa, polityki i tożsamości społeczności. Przeanalizujemy zarówno elementy liryczne (np. podwójne znaczenia w pieśniach duchowych, język protest songów), jak i cechy muzyczne (np. melodia, barwa, rytm) w kontekście społecznej i politycznej historii Stanów Zjednoczonych w ciągu ostatnich 200 lat. |
|
||
3106-1AMSOD-W | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład obejmuje dwa obszary zagadnień: akustykę instrumentów muzycznych oraz problematykę percepcji i oceny słuchowej dźwięku w muzyce |
|
||
3106-AllChopin-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wszystko, co musisz wiedzieć o Fryderyku Chopinie to przedmiot prowadzony wspólnie przez sześcioro wykładowców Instytutu Muzykologii specjalizujących się w różnych obszarach chopinologii. Uczestnictwo w kursie pozwoli uzyskać gruntowną wiedzę na temat muzyki Fryderyka Chopina, pozwalając docenić i czerpać przyjemność z dziedzictwa najsłynniejszego i najbardziej rozpoznawalnego w świecie absolwenta Uniwersytetu Warszawskiego. |
|
||
3106-ANALIT | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-ANATFORT-F | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć będziemy przyglądać się rozległej panoramie rewolucyjnych i ewolucyjnych procesów społecznych, w które wpleciony był fortepian od momentu swoich narodzin. Podejmiemy próby odtwarzania ról, które odgrywał w przeszłości i odgrywa współcześnie. Dokonamy wiwisekcji samego instrumentu oraz jego obrazu w kulturze. |
|
||
3106-AM | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Antropologia muzyki zajmuje się człowiekiem jako twórcą i odbiorcą muzyki. Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. |
|
||
3106-1ARMUZ-W | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są najstarszym źródłom wiedzy o muzyce. Program zajęć obejmuje przegląd wybranych zagadnień dotyczących różnych obszarów kulturowych i różnych okresów, a także ukazanie najnowszych metod badawczych. |
|
||
3106-BAiBR |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. |
|
||
3106-CEMUZ-F | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultety, Pracownie, OG
Skrócony opis
Kształcenie wiedzy oraz praktycznych umiejętności w zakresie cyfrowej edycji źródeł muzycznych w formacie Humdrum. Omówione będą założenia klasycznego edytorstwa muzycznego oraz ich zastosowanie w edycjach cyfrowych. Szczegółowo poruszone będą kwestie różnic pomiędzy tradycyjnymi edycjami krytycznymi i edycjami cyfrowymi. Główną część kursu stanowić będzie nauka cyfrowego formatu notacji muzycznej Humdrum. |
|
||
3106-DTPOLK-OG |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone będą dziejom polskich tańców narodowych - zarówno obecnie uznawanych za takowe (polonez, mazur, krakowiak, oberek, kujawiak), jak i tych, które z kanonu zostały usunięte (kozak) lub też jedynie do niego pretendowały (trojak, koseder, taniec góralski) - od ich początków, poprzez wszystkie fazy przemian, aż do chwili obecnej. Specjalnie podkreślone będą okresy formowania się kanonu tańców narodowych, zmian znaczenia tego kanonu w polskiej kulturze (okres preromantyzmu, okres modernizmu, okres socrealizmu). Zajęcia staną się też pretekstem do spojrzenia na przemiany dworskich, chłopskich i mieszczańskich kultur tanecznych w Polsce, jak też na różne fazy historyczne tańca teatralnego i edukacyjnego. |
|
||
3106-MagRel-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Działanie w trybie sztuki jest jedną z charakterystycznych cech paradygmatu animizmu, który przez dziesiątki tysięcy lat kierował modelowaniem świata. We wszystkich działaniach magicznych i religijnych, zwłaszcza tych, w toku których dochodzi do osiągnięcia stanów transowych, istotna rolę odgrywa dźwięk. Jest on zjawiskiem wszechobecnym, ale szczególnie w tych sytuacjach nie może być bezładny, musi podlegać organizacji, a zatem – kompozycji. Wykład, ilustrowany licznymi obrazami, a także przykładami dźwiękowymi, poświęcony jest przeglądowi rodzajów dźwiękowych (nie tylko stricte muzycznych) działań sprzyjających osiąganiu, a następnie kontroli stanów zmienionej świadomości, dokumentowanych materiałem etnograficznym, historycznym, a także archeologicznym, sięgającym okresu paleolitu górnego. |
|
||
3106-EarM-OG |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w Polsce w szerokim rozumieniu tego zjawiska. Omówione zostaną, z jednej strony, wybrane zjawiska i utwory począwszy od średniowiecza aż po okres wczesnej nowożytności, z drugiej zaś nawiązania do muzyki dawnej w twórczości kompozytorów XX i XXI wieku. Zajęcia będą prowadzone w języku angielskim przez badaczy specjalizujących się zarówno w muzyce dawnej, jak i kulturze współczesnej, w tym muzyce popularnej. |
|
||
3106-1ES | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone są różnym aspektom estetyki muzycznej, omawianym w porządku chronologicznym, począwszy od zagadnień poruszanych w myśli o muzyce w starożytnej Grecji po XX wiek i trendy współczesne. |
|
||
3106-ETNOM1 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym założeniem jest wprowadzenie studentów w historię etnomuzykologii oraz zapoznanie z podstawowymi kierunkami zainteresowań i orientacjami metodologicznymi. W tym celu studentom przedstawiane są wybrane postaci z dziejów zainteresowań muzyką tradycyjną oraz wybrane ich teksty, które po samodzielnej lekturze zostają poddane omówieniu. Dodatkowo, studenci są zapoznawani z wybranymi przykładami nagrań muzyki badanej przez przedstawiane postaci. Przykłady te również zostają omówione podczas zajęć. |
|
||
3106-ETNOM2 | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład przedstawia historię badań nad muzyką etniczno-ludową w Polsce, jej zróżnicowanie regionalne, gatunkowe -- obejmujące pieśń, muzykę instrumentalną, instrumenty muzyczne, taniec ludowy i regionalny -- stan współczesny oraz obecność muzyki ludowej w stylach kompozytorskich i w muzyce popularnej. |
|
||
3106-ETNOM3 |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kontynuacja etnomuzykologii 1 i 2, cztery nowe zagadnienia: 1) współczesne nurty muzyczne wykorzystujące tradycyjne tworzywo etniczne (folk, ethno-pop, folk-jazz i in.), 2) kultury muzyczne mniejszości narodowych w Polsce i pograniczy etnicznych na podstawie zarówno źródeł historycznych, literatury przedmiotu, jak i współczesnego życia muzycznego codziennego oraz festiwalowego, 3) etnomuzykologia miasta (muzyka uliczna, tradycje etniczne w miejskim kontekście), muzyka a migracje, 4) tradycje lokalnego śpiewu religijnego, ze szczególnym uwzględnieniem aktualnych nadal zwyczajów religijnych (np. śpiewy wielkopostne, majowe, pielgrzymkowe, procesje Bożego Ciała). 5) Problematyka nacjonalizmów muzycznych, 6) Badania nad udziałem kobiet w życiu muzycznym oraz specyficznym traktowaniem płci w praktyce muzycznej, 7) Perspektywa historyczna w badaniach etnomuzykologicznych, 8) Etnomuzykologia stosowana |
|
||
3106-ETNOTEREN | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest praktyczne zapoznanie uczestników zajęć z głównym przedmiotem badań etnomuzykologicznych oraz ze specyfiką pracy terenowej etnomuzykologa i stosowanymi metodami dokumentacyjnymi. W ramach zajęć uczestników konfrontuje się z wykonawcami i odbiorcami muzyki tradycyjnej, przedsięwzięciami oraz podmiotami prezentującymi i upowszechniającymi muzykę tradycyjną i jej pochodne, jak też ośrodkami badawczymi i kolekcjami przejawów tradycji muzycznych. Uczestnikom powierza się też zadania wdrażające w techniki dokumentacji, prezentacji i upowszechniania tradycji muzycznych i ich pochodnych. |
|
||
3106-1GA-F | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają charakter praktyczny, wprowadzający poprzez dworską muzykę jawajską w zagadnienie muzyki azjatyckiej. Uczestnicy uczą się techniki gry na poszczególnych instrumentach zespołu gamelanu jawajskiego oraz poznają podstawowy repertuar tego typu zespołów z terenu Jawy Środkowej. |
|
||
3106-1GDPW-W |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Wprowadzenie. 2. Magnus liber organi. 3. Rękopisy z dziełami Guillaume’a de Machaut. 4. Kodeks Squarcialupi. 5. Kodeks Chantilly. 6. Kodeks Old Hall. 7. Księga chórowa z Eton. 8. Kodeksy trydenckie. 9. Kodeks Emmeram. 10. Kodeks Speciálník. 11. Chansonnier cordiforme. 12. Kodeks Chigi. 13. Kodeks Medici. |
|
||
3106-HAR-F | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Fakultety, Pracownie, OG
Skrócony opis
Kurs obejmuje tematy związane z problematyką harmoniki tonalnej od baroku do późnego romantyzmu. W pierwszej części semestru uczestnicy poznają podstawowe elementy harmonii diatonicznej, druga zaś dotyczyć będzie harmoniki wykorzystującej chromatykę. Program obejmuje zarówno zadania pisemne, jak i praktyczne, w tym harmonizację melodii i analizę tekstów nutowych. |
|
||
3106-HISTAM-F | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest przegląd historii amerykańskiego teatru muzycznego od początku XIX wieku do XXI wieku w kontekście przemian społeczno- kulturowych. Omówimy XIX-wieczne gatunki (wodewil, burleska, minstrel show) i ich wpływ na Broadway, a następnie formy z lat 1900-1965, jak komedia muzyczna, operetka i musical play, analizując twórczość Berlina, Kerna, Gershwina i innych. Współczesny teatr od 1965 roku obejmie musical koncepcyjny, mega-musical i jukebox musical, ze szczególnym uwzględnieniem Stephena Sondheima, estetyki muzyki popularnej i nowych koncepcji twórczych z XXI wieku. |
|
||
3106-1JAZZ-KON |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia poświęcone powszechnej historii muzyki jazzowej w XX wieku z perspektywy rozwoju stylistycznego. |
|
||
3106-HMB |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia kursowe poświęcone historii muzyki zachodnioeuropejskiej w okresie 1600-1750. Wykład koncentruje się przede wszystkim na najważniejszych zagadnieniach związanych z muzyką wokalno-instrumentalną, ze szczególnym uwzględnieniem opery, w różnych jej odmianach i funkcjach wynikających ze specyficznych uwarunkowań polityczno-kulturalnych najważniejszych ośrodków europejskich. Ćwiczenia obejmują zagadnienia związane głównie z muzyką instrumentalną w epoce baroku. Ich celem jest omówienie jej podstawowych form (sonata triowa, sonata solowa, concerto grosso, koncert solowy itp.), praktyki basso continuo. Podjęta zostanie także problematyka stylów narodowych: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i ich syntezy w twórczości F. Couperina, J.S. Bacha i G.F. Händla. |
|
||
3106-HMK | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3106-HMR | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć jest twórczość muzyczna, kompozytorzy i kontekst kulturowy funkcjonowania muzyki w epoce renesansu datowanej umownie na lata 1400-1600. |
|
||
3106-HMŚ |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Chronologia i ogólna charakterystyka muzyki średniowiecza 2. Teoria muzyki w średniowieczu 3. Jednogłosowa liturgiczna, poza liturgiczna i świecka twórczość okresu średniowiecza 4. Rozwój wielogłosu od XI do XV wieku 5. Muzyka Wysp Brytyjskich w XIII-XV w 6. Muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza |
|
||
3106-HMXIX |
![]() |
brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach poruszone zostaną wybrane aspekty historii opery w okresie romantyzmu. Omówione będą trzy zasadnicze nurty rozwoju opery w Europie XIX wieku: włoski melodramma – od Rossiniego po Verdiego, francuska grand opéra i opéra historique oraz niemiecka opera romantyczna i dramat muzyczny Ryszarda Wagnera. |
|
||
3106-HMXXiXXI | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematyka wykładu obejmuje główne tendencje i zjawiska w muzyce XX wieku po współczesność, prezentowane w układzie chronologicznym. Ćwiczenia uzupełniają treść wykładu, podejmując zagadnienia charakterystyczne dla muzyki XX wieku i współczesności w układzie problemowym. |
|
||
3106-HPZ-OG | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z fenomenem kulturowym, jakim są zespoły folklorystyczne, genezą ich powstania, kontekstem kulturowym, zmianami wynikającymi z przemiany ustrojowej oraz z ich twórczością artystyczną – muzyczną i taneczną. Zajęcia z jednej strony będą okazją do zapoznania studentów z twórczością zespołów ludowych jako formy ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Z drugiej zaś, pozwolą uświadomić studentom przeobrażenia kulturowe w Polsce na przestrzeni 75 lat na przykładzie mikro historii zespołów pieśni i tańca, zachęcą do krytycznego myślenia, dyskutowania na ten szeroki temat oraz poszerzą ich doświadczenia kulturalne o uczestnictwo w widowisku, jakim jest koncert wybranego zespołu pieśni i tańca. |
|
||
3106-HROCK-W |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przedstawienie kluczowych momentów stylistycznego rozwoju muzyki rockowej osobom, które nie miały wcześniej z tą formą muzyki popularnej akademickiego kontaktu. Podstawą zajęć jest przedstawienie głównych nurtów i zespołów, porządkujące posiadaną wiedzę i będące punktem wyjścia do własnych akademickich poszukiwań. |
|
||