Oferta przedmiotowa jednostki Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | |||||
4100-3SCLILO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodą nauczania CLIL (Zintegrowanym Kształceniem Przedmiotowo-Językowym). Na kursie uczniowie zapoznają się z podstawowymi właściwościami metody CLIL i uzasadnieniem używania tego podejścia, szczególnie w nauczaniu WOS. W trakcie kursu studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami nauczania metodą CLIL. Planują i przeprowadzają demonstracje i prezentacje zajęć z wykorzystaniem metody CLIL, całych lekcji i większych jednostek. Tworzą również materiały CLIL dla uczniów. |
|
||
4100-4SCLILO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zapoznanie studentów z metodą nauczania CLIL (Zintegrowanym Kształceniem Przedmiotowo-Językowym). Na tym kursie uczniowie zapoznają się z podstawowymi właściwościami metody CLIL i uzasadnieniem używania tego podejścia, szczególnie w nauczaniu WOS. W trakcie kursu studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami nauczania metodą CLIL. Planują i przeprowadzają demonstracje i prezentacje zajęć z wykorzystaniem metody CLIL, całych lekcji i większych jednostek. Tworzą również materiały CLIL dla uczniów. |
|
||
4100-2SDYDOGOLO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z dydaktyki ogólnej przygotowuje studenta do wykonywania zawodu nauczyciela. Celem kursu jest opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki ogólnej/podstaw dydaktyki. Obejmuje on przede wszystkim zapoznanie studentów z prawidłowościami charakterystycznymi dla procesu kształcenia/nauczania i procesu uczenia się wraz z czynnikami wyzwalającymi go, warunkami w jakich on zachodzi, z jego przebiegiem oraz skutkami. Wykład omawia również aktualne i przeszłe główne nurty i trendy w teoriach uczenia się i nauczania oraz najbardziej wpływowe systemy dydaktyczne. |
|
||
4100-IIMDPANG | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs przygotowuje studentów do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego jako obcego na III etapie edukacyjnym i z uczniami pełnoletnimi. |
|
||
4100-IIMDPFRA | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na 3 etapie edukacyjnym (szkoła ponadpodstawowa). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
|
||
4100-IIMDPNIEM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć z języka niemieckiego w trzecim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
|
||
4100-IIMDPWOS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole ponadpodstawowej. |
|
||
4100-IIIMDPNTWN |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs poświęcony jest rozwijaniu kompetencji i umiejętności dydaktycznych nauczycieli w kontekście cyfrowym i pracy w trybie synchronicznym i asynchronicznym. |
|
||
4100-IIIMDPANGSW |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Kurs z zakresu dydaktyki szkoły wyższej ma na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wyposażenie ich w wiedzę oraz wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka obcego oraz nauczania przedmiotów w języku obcym w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej - stacjonarnie i online (z wykorzystaniem platformy e-learningowej). |
|
||
4100-IVDPFRASW | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z dydaktyki szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim poprzez wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności z zakresu przekazywania, aktualizowania i porządkowania wiedzy, umiejętności i kompetencji, adekwatnych do danej szkoły i kierunku studiów. Równie ważnym celem jest wykształcenie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości. Kluczowymi umiejętnościami są: samodzielne uczenie się, rozwój i doskonalenie swych kompetencji. W zakresie umiejętności studenci rozwijają również umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Podnoszą świadomość zasad etyki pracy nauczyciela. Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej – szkoła wyższa uzupełniają także praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (szkoła wyższa). |
|
||
4100-IVDPNIEMSW | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej. |
|
||
4100-5SDPIIEE |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). |
|
||
4100-6SDPIIEE | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). |
|
||
4100-5SDPIIEEFRA |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
|
||
4100-5SDPIIEENIEM |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć z języka niemieckiego w drugim etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
|
||
4100-4SDYDPRZEDWOS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk pedagogicznych i do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej. |
|
||
4100-5SDPIIEEWOS |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia w formie konwersatorium przygotowują studentów do praktyk dydaktycznych oraz do rozpoczęcia pracy w zakresie nauczania Wiedzy o Społeczeństwie w szkole podstawowej. |
|
||
4100-3SDYDPPIEE |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego na pierwszym etapie edukacyjnym. |
|
||
4100-4SDYDFRA | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka grup wiekowych , rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, budowa lekcji. |
|
||
4100-4SDYDNIEM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania zajęć w przedszkolu i lekcji języka niemieckiego w pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka niemieckiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz społecznych form uczenia się. |
|
||
4100-1SERIWO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką, przekazanie im podstawowej wiedzy na temat różnorodności językowej na świecie, a w szczególności w Polsce i w innych krajach europejskich. Studenci poznają sposób funkcjonowania polityki edukacyjnej i językowej w wybranych państwach europejskich, zdobędą najważniejsze informacje na temat instytucji promujących edukację na rzecz różnorodności językowej i kulturowej i poznają ofertę edukacyjną najważniejszych edukacyjnych programów europejskich. Zajęcia mają również za zadanie ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. |
|
||
4100-2SERIWO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z edukacją różnojęzyczną i wielokulturową oraz kluczowymi dokumentami z tego obszaru. Studenci poznają podstawy różnorodności językowej na świecie, z naciskiem na sytuację w Polsce i w Europie. Omówione zostaną mechanizmy polityki edukacyjnej i językowej Unii Europejskiej, Rady Europy, ONZ oraz Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych (ECML). Przedstawione będą instytucje promujące edukację na rzecz różnorodności językowej i kulturowej oraz najważniejsze europejskie programy edukacyjne. Zajęcia mają również na celu rozwijanie kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej studentów, wzmacniając ich otwartość na różnorodność kulturową i językową. Dzięki temu studenci kształtują postawy sprzyjające akceptacji i zrozumieniu odmienności językowej oraz kulturowej. |
|
||
4100-5SERIWOII |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest zastosowanie pluralistycznych podejść w edukacji językowej na I i II etapie kształcenia. Studenci uczą się wprowadzać elementy otwarcia na języki i kultury do nauczania języków obcych oraz organizować działania wspierające edukację międzykulturową w szkole. Zajęcia obejmują też zagadnienia związane z różnorodnością językową i kulturową Polski: obecność języków mniejszości, wpływ języków obcych na polski, poprawną wymowę obcojęzycznych nazw i rozumienie powszechnych zapożyczeń. Zaliczenie opiera się na dwóch zadaniach: analizie materiału z przygotowaniem ćwiczenia (20 pkt) oraz prezentacji projektu o różnorodności językowej i kulturowej w Polsce (25 pkt), która rozwija świadomość językową i kulturową studentów. |
|
||
4100-3SEMIO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawidłową emisją głosu, aby ochronić aparat mowy podczas wysiłku głosowego i poprawić komfort używania głosu podczas długiego mówienia, w różnych przestrzeniach i do zróżnicowanych grup. Część warsztatowa obejmuje: pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, ćwiczenia logopedyczne, techniki radzenia sobie z głosem w stresie, pracę z tekstem (logika akcentu i frazy, umiejętne wykorzystanie intonacji, barwy i dynamiki głosu w emocjonalnym przekazie tekstu). |
|
||
4100-4SEMIO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawidłową emisją głosu, aby ochronić aparat mowy podczas wysiłku głosowego i poprawić komfort używania głosu podczas długiego mówienia, w różnych przestrzeniach i do zróżnicowanych grup. Część warsztatowa obejmuje: pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, techniki radzenia sobie z głosem w stresie, pracę z tekstem (logika akcentu i frazy, umiejętne wykorzystanie intonacji, barwy i dynamiki głosu w emocjonalnym przekazie tekstu). |
|
||
4100-3SFDNJO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy i w osiągnięciu wymowy prawidłowej, umożliwiającej płynną komunikację i późniejsze nauczanie |
|
||
4100-2SFDNJOI | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem kursu jest rozwijanie i kształtowanie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; dalsze wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy i w osiągnięciu wymowy prawidłowej, umożliwiającej płynną komunikację i późniejsze nauczanie |
|
||
4100-1SFKJFO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem ćwiczeń z fonetyki korektywnej języka francuskiego jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami poprawnej wymowy w języku francuskim. Ćwiczenia mają na celu kształcenie słuchu fonematycznego oraz poprawnej wymowy poprzez systematyczne ćwiczenia z zakresu fonetyki korektywnej. Prowadzone ćwiczenia biorą pod uwagę specyfikę trudności polskiego studenta w przyswajaniu francuskiego systemu fonetycznego. Szczególne miejsce zajmuje problematyka głosek, które nie występują w polskim systemie fonologicznym, a ich błędna percepcja i artykulacją są przyczyną błędów prowadzących do zaburzeń w komunikacji językowej. Zajęcia uwzględniają także wybrane zagadnienia z zakresu prozodii: intonacja, akcent i rytm. |
|
||
4100-1SFKJAO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Głównym celem kursu jest wspomaganie studentów w korygowaniu i pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy i w osiągnięciu wymowy prawidłowej, umożliwiającej płynną komunikację i późniejsze nauczanie; rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską. Zajęcia obejmują ćwiczenia artykulacyjne na poziomie segmentalnym jak i suprasegmentalnym oraz przyswojenie zapisu fonetycznego. |
|
||
4100-1SFKJNO |
![]() |
brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia ukierunkowane są na rozwijanie sprawnosci fonetycznych studiujących. Praktyczne ćwiczenia obejmują zarówno femomeny suprasegmentalne jak i segmentalne, które wskutek interferencji z języka polskiego, mogą prowadzić do zaburzenia komunikacji oraz negatywnych odziaływań psychofonetycznych. W szczególności dotyczą one prawidłowej percepcji i produkcji jednostek ksenofonicznych dla języka polskiego, tj. • rozwijanie słuchu fonematyczno - fonetycznego, • uświadomienie relacji między wymową, a pisownią, • przeciwdziałanie interferencji fonetycznej pomiędzy językiem polskim a językiem niemieckim • kształtowanie i ugruntowanie poprawnej artykulacji języka niemieckiego zgodnie z obowiązującą normą standardową |
|
||