Konwersatoria dla studiów II stopnia (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Archeologii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | |||||
2800-DF-DOM |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem zajęć jest „household archaeology”, relatywnie nowy i jeden z głównych obszarów zainteresowań w badaniach archeologicznych w ostatnich latach. Na zajęciach przedstawione zostaną główne założenia związane z „household archaeology”, metody badawcze i główne problemy tego kierunku badań oraz ich potencjał w rekonstrukcji życia dawnych społeczeństw. Głównym celem „household archaeology” jest dom i jego mieszkańcy – nie tylko w wymiarze materialnym, ale także związków społecznych i ekonomicznych. Zagadnienia związane z „household archaeology” zostaną przedstawione na wybranych przykładach z wykorzystaniem różnorodnych źródeł archeologicznych. Głównym tematem zajęć jest dom na Bliskim Wschodzie. Jednak w ramach zajęć przykłady „household archaeology” z innych rejonów mogą być również dyskutowane |
|
||
2800-DFCIA |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFAMPS |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest ogólne zaznajomienie studentów z szeroko pojętą problematyką archeologii Mezoameryki oraz obszarów sąsiadujących od północy i południa w oparciu o najnowsze wyniki badań. |
|
||
2800-DFSYAW |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFTEPOD |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFLACAR |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFIKPRE |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFLADO |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z osobliwościami łaciny dojrzałego i późnego średniowiecza z zakresu ortografii, fleksji, składni i leksyki, w stopniu umożliwiającym samodzielne tłumaczenie tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć tłumaczą zarówno teksty prozatorskie, jak i poetyckie. |
|
||
2800-DFLACPAL | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia, przeznaczone dla studentów archeologii, mają na celu zaznajomienie studentów z rękopiśmiennym zapisem tekstu łacińskiego w późnym średniowieczu (XIV–XV w.), w stopniu umożliwiającym samodzielną lekturę takich tekstów. Stosowaną metodą jest wspólna lektura tekstu, której towarzyszy objaśnianie napotykanych zagadnień natury paleograficznej, a także osobliwości ortograficznych, gramatycznych i leksykalnych; studenci podczas zajęć czytają różne teksty prozatorskie. |
|
||
2800-DFPACY | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest przestawienie tematyki związanej z rozwojem i funkcjonowaniem szlaków morskich na Oceanie Spokojnym. Zostaną omówione, wybrane zagadnienia z kilku regionów Pacyfiku. To pozwoli pokazać i przeanalizować różne mechanizmy związane z kształtowaniem się szlaków i interakcji ludzi z odległych regionów. Tematy będą obejmowały okres od zasiedlania Pacyfiku do pojawienia się europejczyków i kształtowania się nowych szlaków handlowych związanych z kolonializmem. Będą to: -szlaki morskie zachodnich wybrzeży Ameryk, -szlaki morskie Oceanii z głównym naciskiem na Polinezję, -szlaki morskie Azji Południowo-Wschodniej oraz Azji Wschodniej. Oczywiście szlaki morskie to także nadmorskie czy wyspiarskie osadnictwo i infrastruktura portowa. |
|
||
2800-DFPROJ | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Uczestnicy/uczestniczki zajęć otrzymają ze strony prowadzącego wsparcie w zakresie realizacji swoich projektów mających na celu przygotowanie pracy dyplomowej. Prowadzący zajęcia przyjmuje studentów/studentki, którzy zainteresowani są projektami z obejmującymi geograficznie cały basen Morza Śródziemnego, w umownych ramach czasowych pomiędzy rokiem 500 p.n.e. a 1500 n.e. Zajęcia oparte będą o indywidualne spotkania studentów/studentki z prowadzącym. Raz w miesiącu odbywać się będą wspólne spotkania wszystkich uczestników w celu omówienia postępów prac. Zajęcia mają pomóc w formułowaniu tematów projektów, zbieraniu danych do nich, inspirowaniu dyskusji nad problemami badawczymi oraz rozwiązywaniu problemów o charakterze warsztatowym. |
|
||
2800-DFPIR | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest przybliżenie i rozszerzenie studentom wiedzy o podstawowych stanowiskach archeologicznych na Półwyspie Bałkańskim i o możliwościach, jakie dają badaczowi znaleziska archeologiczne. Zajęcia pomyślane są tak, by dać studentom podstawową wiedzę oraz wiedzę o możliwościach dalszego jej poszerzania. Omawiane będą stanowiska archeologiczne, zabytki i ich interpretacja, ogromna rola położenia geograficznego stanowiska. Zajęcia konwersatoryjne prowadzone są w formie WYKŁADU (nie referatów studentów!). Mają zawsze ten sam schemat (prezentacja Power Point, bardzo bogato ilustrowana): 1. przedstawienie ogólnego celu danych zajęć 2. przedstawienie celów szczegółowych (od 5 do 8) 3. wykład toczy się według przedstawionych celów szczegółowych. 4. podsumowanie. |
|
||
2800-DFOST | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFPICH |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
2800-DFZLOTO |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Złoto odgrywało olbrzymią rolę w procesie formowania się elit barbarzyńskich oraz miało wpływ na dywersyfikację społeczeństwa. Elity, wywodzące się z klasy wojowników, wchodziły w posiadanie złota rzymskiego w różnych okolicznościach – na skutek rabunku, w wyniku płaconych trybutów czy w formie podarunków polityczno-dyplomatycznych od cesarzy rzymskich. Celem tych zajęć będzie przeanalizowanie przepływu złota z obszarów Cesarstwa do Barbaricum, wyjaśnienie przyczyn i okoliczności oraz zrozumienie jaką funkcję odgrywały złote monety i złoto w społecznościach barbarzyńskich u schyłku starożytności, w momencie powstawania pierwszych germańskich królestw w Europie. |
|
||
2800-DFRZZLO | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Złoto odgrywało olbrzymią rolę w procesie formowania się elit barbarzyńskich oraz miało wpływ na dywersyfikację społeczeństwa. Elity, wywodzące się z klasy wojowników, wchodziły w posiadanie złota rzymskiego w różnych okolicznościach – na skutek rabunku, w wyniku płaconych trybutów czy w formie podarunków polityczno-dyplomatycznych od cesarzy rzymskich. Celem tych zajęć będzie przeanalizowanie przepływu złota z obszarów Cesarstwa do zachodniego i północnego Barbaricum,wyjaśnienie przyczyn i okoliczności napływu oraz zrozumienie jaką funkcję odgrywały złote monety i złoto w społecznościach barbarzyńskich u schyłku starożytności, w momencie powstawania pierwszych germańskich królestw w Europie. |
|
||
2800-DFBUDO |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem zajęć jest zarysowanie procesu ewolucji budownictwa na Bliskim Wschodzie i w Europie. Na przykładach wybranych źródeł archeologicznych przedstawiona zostanie geneza i rozwój najstarszych form budownictwa od jaskiń i szałasów górnego paleolitu do planowych układów protourbanistycznych późnego neolitu i wczesnej epoki brązu. Istotnym elementem zajęć jest także zapoznanie słuchaczy z terminologią i technicznymi aspektami opisu źródeł archeologiczno-architektonicznych. |
|
||
2800-DFSEF | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja wybranych problemów badań nad sztuką Egiptu faraońskiego. |
|
||
2800-DFSLAD |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na zajęciach omówione zostaną najnowsze badania archeologiczne z ostatnich lat, które wpłynęły na naszą wiedzę o najdawniejszych dziejach człowieka. Uczestnicy zapoznają się z nowymi odkryciami i metodami badawczymi, a także będą mieli okazję do dyskusji na temat możliwości rekonstruowania przeszłości oraz wiarygodności nowych, często sensacyjnych doniesień. |
|
||
2800-DFWGIS | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład i ćwiczenia prowadzone w terenie i w sali komputerowej zakładają przeprowadzenie pełnego kursu dotyczącego sposobów konstrukcji systemów informacji przestrzennej w tym informacji o stanowiskach archeologicznych. Omówione zostaną zasady tworzenia baz danych, wymagania sprzętowe, sposoby pozyskiwania niezbędnych informacji. Przeanalizujemy pozyskiwanie danych z fotografii lotniczej, obrazowania satelitarnego, pomiarów topograficznych i fotogrametrycznych, skanowania 3 D ( za pomocą skanerów laserowych, systemów radarowych i lidaru). Omówimy systemy koordynat geograficznych, operowanie danymi wektorowymi i rastrowymi, sposoby tworzenia ortofotomapy i nadawania georeferencji oraz pracy z podstawowymi pakietami komputerowymi ( w tym nie wymagającymi płatnych licencji) stosowanymi w GIS i sposoby ich adaptacji dla opracowywania informacji o stanowiskach archeologicznych. |
|
||
2800-DF-ZRONUM | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||