Wykład z epok (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Instytut Historii Sztuki)
|
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 2024Z | 2024L | 2025Z | 2025L | |||||
| 3105-ARSEM-WE1 |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ARTSEM-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe (1400-1600). Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANS1-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANSII-OG | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-ANSII-WE | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory seminar will focus on the intersections between art and the five canonical senses – sight, hearing, smell, taste, and touch – in early modern Europe. Though visual arts were obviously perceived primarily by means of sight, in recent years scholars have increasingly turned to thinking about how the other senses may have been implicated in the creation and historical reception of works of art. Readings discussed during class will address this issue from a variety of perspectives, ranging from straightforward representations of acts associated with a particular sense, to works of art that demanded the simultaneous engagement of multiple senses. |
|
||
| 3105-AEH-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
||
| 3105-AEH-WE1 |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
This introductory and interdisciplinary course does not require a background in the history of art and architecture. It deals with the definition of modern and contemporary art and architecture exhibitions, organised from the beginning of the 20 th century to the first decades of the 21 st century, as a heterochronic medium/form/constellation of works. |
|
||
| 3105-LATPWNE-WE |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia prezentujące problem migracji artystów z Rzeczypospolitej do innych państw europejskich w okresie nowożytnym. |
|
||
| 3105-FEKS-WE | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony fenomenowi popularności w 2. poł. XVII i na pocz. XVIII w. w rzeźbie gabinetowej luksusowego medium – kości słoniowej. Omówiona zostanie antyczna geneza technik i dzieł związanych z obróbką tego materiału, oraz recepcja tej tradycji w epoce nowożytnej. Przegląd obejmie wyroby świeckie i sakralne wg tematów, od najbardziej unikatowych dzieł dworskich po te oferowane w niemal masowej skali przez rzemieślników z dużych ośrodków np. w Dieppe we Francji. Odrębnym zagadnieniem jest kolekcjonerstwo takich wyrobów – obok innych articialia – w ówczesnych Kunstkammerach |
|
||
| 3105-IZSZN-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem zajęć w formule wykładu będzie zagadnienie ikonografii (o charakterze religijnym i świeckim) w nowoczesnej sztuce żydowskiej (od lat 70. XIX w. do 1960 r.) w Europie, Izraelu i w Stanach Zjednoczonych. W trakcie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z podstawowymi pojęciami tradycji i kultury żydowskiej, a także z kontekstem historycznym analizowanych dzieł. Podczas zajęć akcent zostanie też położony na krytyczną lekturę tekstów dotyczących analizowanych motywów. |
|
||
| 3105-PKSA-WE1 |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-PKSZTA-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-LRZN-WE | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia mające na celu przedstawienie szerokiego spektrum źródeł wiedzy (archiwa, biblioteki i zbiory różnych instytucji nauki i ochrony dóbr kultury, literatura fachowa i popularyzatorska, netografia – repozytoria naukowe, bazy danych), metod badawczych i praktycznych porad dotyczących skulpturologii, zwłaszcza w jej wczesno nowożytnym okresie rozwoju (XVI-XVIII w.). Kolejne spotkania będą poświęcone materiałoznawstwu i praktycznej stronie edukacji i działalności zawodowej twórców rzeźby, procesowi projektowania i wachlarzowi dostępnych wzorów i ich wymianie. Zaprezentowane zostaną praktyczne metody badań z pomocniczych nauk historycznych, geografii artystycznej i typowych analiz morfologicznych (formalno-stylistycznych i porównawczych). Wyjaśnione zostaną zasady metod atrybucji, rekonstrukcji biografii i dorobku rzeźbiarskiego na wybranym przykładzie. |
|
||
| 3105-RZWKP-WE | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-LSZLD-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony będzie istotnym zjawiskom w kulturze i sztuce Polski i Europy na tle Wielkiej Wojny i jej konsekwencji |
|
||
| 3105-SZAK-WE | brak | brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
| 3105-SZI1-WE | brak |
|
brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie ze specyfiką sztuki i architektury islamu, powstającej od VII w. po dziś dzień na terenach rozciągających się od Al-Andalus na zachodzie, aż po granice Chin. |
|
||
| 3105-SZI2-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładu jest zapoznanie ze specyfiką sztuki i architektury islamu, powstającej od VII w. po dziś dzień na terenach rozciągających się od Al-Andalus na zachodzie, aż po granice Chin. |
|
||
| 3105-SZMZ-WE | brak | brak | brak |
|
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład poświęcony jest historii i rozwojowi grafiki użytkowej w Polsce w latach 1944-1989. Jego celem jest charakterystyka kilku najważniejszych dziedzin m.in. plakatu, ilustracji książkowej i prasowej, reklamy oraz projektów okładek. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną dokonania najważniejszych grafików, przemiany zachodzące we wskazanym okresie w obrębie ww. dziedzin oraz relacje grafiki użytkowej z ówczesnym malarstwem i grafiką warsztatową. |
|
||
| 3105-LSZWP-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. |
|
||
| 3105-SZP-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. |
|
||
| 3105-SZP1-WE | brak |
|
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. |
|
||
| 3105-LSWB-WE |
|
brak |
|
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą poświęcone problematyce kontaktów cywilizacji śródziemnomorskiej z ludami wewnątrz Europy w starożytności. Szczególną rolę będzie odgrywało pytanie, co powodowało, że jedna ze stron dążyła do tych kontaktów |
|
||
| 3105-LTHA-WE2 |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą się koncentrować na fundamentalnych zmianach zachodzących w teorii architektury i metodach konceptualizacji formy architektonicznej w czasach nowożytnych (1600-1800), oraz na różnorodnych narracjach historycznych dotyczących dziejów architektury i budownictwa wernakularnego. |
|
||
| 3105-LTIHAWE-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia będą się koncentrować na fundamentalnych zmianach zachodzących w teorii architektury i metodach konceptualizacji formy architektonicznej w czasach nowożytnych (1400-1600), oraz na różnorodnych narracjach historycznych dotyczących dziejów architektury i budownictwa wernakularnego. |
|
||
| 3105-WM1-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówione zostaną najważniejsze drogi tworzenia się instytucji muzealnych w różnych systemach politycznych i przy różnych uwarunkowaniach ekonomicznych w okresie oświecenia i romantyzmu. Wykład prezentuje również znaczenie wielkich postaci kultury europejskiej dla narodzin muzeów, a także najważniejsze tendencje architektoniczne w tworzeniu tych ostatnich. |
|
||
| 3105-WMU-WE |
|
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Omówione zostaną najważniejsze drogi tworzenia się instytucji muzealnych w różnych systemach politycznych i przy różnych uwarunkowaniach ekonomicznych w okresie oświecenia i romantyzmu. Wykład prezentuje również znaczenie wielkich postaci kultury europejskiej dla narodzin muzeów, a także najważniejsze tendencje architektoniczne w tworzeniu tych ostatnich. |
|
||
- nie jesteś zalogowany
- aktualnie nie możesz się rejestrować
- możesz się zarejestrować
- możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę)
- złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać)
- jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować) 