Seminaria (studia stacjonarne, filozofia) (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Filozofii)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024Z - Semestr zimowy 2024/25 2024L - Semestr letni 2024/25 2024 - Rok akademicki 2024/25 2025Z - Semestr zimowy 2025/26 2025L - Semestr letni 2025/26 2025 - Rok akademicki 2025/26 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2024 | 2025Z | 2025L | 2025 | |||||
3800-AIE25-S |
AI Ethics (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-ANK24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium ma charakter badawczy i wpisuje się w działalność Centrum Badań nad Tradycją Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (slw.uw.edu). Celem seminarium jest zbadanie aktywności akademickiej kobiet z kręgu Szkoły Lwowsko-Warszawskiej (SLW). Jedną z najważniejszych cech tej szkoły jest „równouprawnienie płci” na skalę niespotykaną w tamtym czasie w żadnym innym ośrodku filozoficznym. |
|
||
3800-AMOR24-S | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych odmian antyrealizmu filozoficznego. |
|
||
3800-AMR24-S |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie wybranych odmian realizmu metafizycznego i naukowego. |
|
||
3800-BNB25-S |
Being and Non-being in Ancient Philosophy (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-BGP25-S |
Biopolityka i geopolityka (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-FSC24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Tematem seminarium będzie doświadczenie przepływu czasu w ujęciu Edmunda Husserla. Na zajęciach będziemy czytać jego słynne „Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu”, które wywarły silny wpływ na kolejne pokolenia fenomenologów i filozofów m.in. na M. Heideggera, M. Merleau-Ponty’ego, J. Derride, a także na współczesne kognitywistyczne koncepcje umysłu. Kontekst do lektury dostarczą nam pokrewne koncepcje W. Jamesa i F. Brentano, którymi inspirował się Husserl. |
|
||
3800-CZK24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Karol Marks nie ma szczęścia do swoich współczesnych, powszechnie w Polsce uznanych interpretatorów. Jego lektury bywają zazwyczaj pobieżne, żeby nie powiedzieć, prostackie. Jednocześnie, jest to autor, który w przestrzeni filozoficznej Zachodu odgrywa niezwykle istotną rolę, podkreślaną nie tylko przez jego admiratorów, lecz również zajadłych krytyków. Wydaje się, że nadszedł czas, aby z dala od pozafilozoficznych emocji, pochylić się nad lekturą jednego z jego najistotniejszych tekstów. |
|
||
3800-CZK25-S | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-EDR24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia opierać się będą na wspólnej lekturze książki „św. Idiota” Cezarego Wodzińskiego a następnie rekonstrukcji struktury poglądów autora ze szczególnym uwzględnieniem epistemologicznych środków i strategii wykorzystanych do uchwycenia doświadczenia religijnego. |
|
||
3800-EDR25-S | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-EPP24-S | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium jest skierowane do studentów, którym bliska jest perspektywa współczesnej analitycznej filozofii języka i umysłu, którzy są jednocześnie zainteresowani psychoterapią jako zjawiskiem, w którym zbiegają się filozoficzne zagadnienia samopoznania, komunikacji, reprezentacji i relacji. Szczególną uwagę poświęcimy w tym roku emocjom jako przedmiotowi i zarazem elementowi psychoterapii. Seminarium ma charakter badawczy, udział w nim będzie wymagał samodzielności oraz aktywności w stawianiu pytań i poszukiwaniu na nie odpowiedzi. |
|
||
3800-ERIP24-S |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podczas zajęć omówimy związki pomiędzy założeniami esencjalizmu filozoficznego a celami inżynierii pojęciowej. W szczególności przeanalizujemy różnice między realistycznymi oraz antyrealistycznymi stanowiskami wobec esencjalizmu, które postulują przyjęcie metodologii inżynierii pojęciowej do badań metafizycznych (m.in. normatywizm modalny (Amie Thomasson i Theodore Locke, konferralizm (Ásta), oraz neo-arystotelesowską metafizykę feministyczną (Asya Passinsky)). |
|
||
3800-PPE24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Na seminarium będą dyskutowane filozoficzne wersje odpowiedzi na pytania o zakres i funkcje tego, co estetyczne w kontekście wiodących tendencji filozoficznych, artystycznych i kulturowych późnej nowoczesności. Podstawą do dyskusji będą najnowsze opracowania filozofów, teoretyków kultury i estetyków dotyczące powyższego zakresu zagadnień oraz prace współczesnych artystów. |
|
||
3800-ENHA24-S |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ethical reflection on the relationship between man and non-human animals dates back to the beginnings of philosophy. For centuries, however, these considerations were located on its distant periphery. Today, animal ethics covers a whole spectrum of issues, and the term itself is understood broadly, going beyond the branch of ethics focused on the study of human-animal relations. The primary goal of the course is to provide students with theoretical knowledge as well as conceptual and methodological tools necessary to understand and critically analyze issues in the field of animal ethics. The second goal is to develop analytical and argumentative skills necessary to solve ethical problems related to the relationship between man and non-human animals. |
|
||
3800-ESI24-S |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Czy sztuczna inteligencja jest rasistą? Czy problem dyskryminacji algorytmicznej można rozwiązać poprzez mierzalne metryki sprawiedliwości? Czy AI narusza prawa autorskie innych twórców? Czy chatbot może zastąpić przyjaciela? Kiedy wyłączenie maszyny byłoby morderstwem? Celem zajęć jest omówienie wybranych etycznych wyzwań związanych z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji. Przedmiotem dyskusji będą zarówno aktualne, najbardziej palące społeczne problemy związane z rozwojem AI, jak i fundamentalne, od dawna dyskutowane, filozoficzne pytania etyki AI. |
|
||
3800-FDM25-S |
Filozofia dialogu międzyreligijnego (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-FDM24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Seminarium ma na celu analizę dialogu międzyreligijnego i jego podstaw filozoficznych. Będą omawiane eseje kilkunastu dwudziestowiecznych filozofów i teologów chrześcijańskich, a także żydowskich i innych, np. Bartha, Rahnera, W.C. Smitha, Tillicha, Sacksa, Heschela, Greenberga. W drugim semestrze omawiane i analizowane będą główne dokumenty, które powstały w ramach dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. |
|
||
3800-FE24-S | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiotem seminarium są dwa intensywnie dyskutowane zagadnienia współczesnej filozofii emocji. Pierwszym z nich, jest hipoteza konstruktywizmu w teorii emocji, czyli (szczególnie w jego mocnej wersji) stanowisko głoszące, że emocje są socjo-kulturowymi konstruktami, a nie wrodzonymi i uniwersalnymi dla wszystkich ludzi reakcjami. Drugim, jest problem poznawczej treści emocji, czyli pytanie o to, czy emocje należą w ogóle do stanów umysłu „będących o czymś”. Zajęcia nie koncentrują się jedynie na analizie tekstów i propozycji filozoficznych. Będziemy odwoływać się również do niektórych ustaleń psychologów emocji, lingwistów i badaczy sztucznej inteligencji. |
|
||
3800-FFO25-S |
Filozofia feministyczna wobec Oświecenia (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-FM25-S |
Filozofia muzyki (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-FT24-S | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Wydziału Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje. Zajęcia będą się odbywać w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie (ul. Miodowa 22/24) w co drugi wtorek w godz. 18:30-21:30. |
|
||
3800-FT25-S |
Filozofia w teatrze (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-FPM24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
During the seminar we shall discuss selected topics from contemporary formal philosophy of mathematics, that is the discipline that uses formal tools to investigate philosophical problems related to mathematics. A significant part of our meetings will be devoted to lectures of invited speakers who are leading figures in the field. The seminar is a joint research initiative of the groups working in the MAESTRO project "Epistemic and semantic commitments of foundational theories" and SONATA BIS “Logical and epistemological criteria of salience for foundational theories”. |
|
||
3800-FFM25-S |
Formalna filozofia matematyki (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|
3800-GMNMN25-S | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
||
3800-IA24-S |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The aim of the seminar is to provide a general introduction to philosophical aesthetics as a field of Western philosophy that has emerged since the mid-eighteenth century. Drawing on key texts, the seminar will present and discuss the most important basic concepts, ideas and perspectives, chosen both to provide an overview of the field and to show what constitutes a reference point for contemporary debates. |
|
||
3800-IP24-S | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Rok akademicki 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
The course is meant as a general introduction to phenomenology. The contemporary phenomenology appeared in the specific historical-cultural and philosophical context as both a reaction to it as well as a positive project. Its foundational aim – to put it simply – was to give justice to the genuine human experience of the world and of themselves. Or to put it differently – to answer the question how the objective reality can be there for us, how it appears (is constituted) in its different forms within the field of subjective experience. The seminar is a continuation of the last year’s seminar. In the current year we will begin with the brief presentation of the conclusions from the last year and then we will return to a thorough analysis of Heidegger’s „Being and Time”. |
|
||
3800-KWEA24-S | brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/25
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia stanowią krytyczne wprowadzenie do szeregu idei dotyczących etyki działalności charytatywnej, a także innych dziedzin etyki stosowanej, proponowanych przez ruch społeczny i prąd myślowy określany mianem „efektywnego altruizmu”. Zadamy sobie pytania o skalę naszych powinności moralnych wobec obcych nam ludzi i zwierząt oraz przyjrzymy się praktycznym problemom związanym z realizacją tych powinności. Jak dużą część naszego dochodu i wolnego czasu powinniśmy poświęcać na pomaganie najbardziej potrzebującym? Komu i jak pomagać? Jak uniknąć wypalenia i zainspirować innych? W trakcie zajęć przyjrzymy się krytycznie odpowiedziom, których filozofowie tacy jak Peter Singer, William MacAskill czy Toby Ord udzielili na te pytania, starając się zidentyfikować słabe i mocne strony proponowanych przez nich rozwiązań i wizji czynienia dobra. |
|
||
3800-KCKE25-S |
Krzywda i cierpienie jako kategoria etyczna (od 2025-10-01)
|
brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2025/26
Grupy przedmiotu
- (od 2025-10-01) Seminaria (studia stacjonarne, filozofia)
Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
|
|
|