Złożoność określania własności logicznych stwierdzeń
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2M23ZWL |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Złożoność określania własności logicznych stwierdzeń |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla matematyki 2 stopnia Przedmioty obieralne dla informatyki |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Języki, automaty i obliczenia 1000-214bJAO |
Założenia (lista przedmiotów): | Logika dla informatyków 1000-217bLOG |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na wykładzie przedstawiony zostanie stan wiedzy dotyczący zależności między użytym słownikiem symboli (kwantyfikatory, spójniki logiczne, rodzaje relacji oraz symboli funkcyjnych) używanych w wypowiedzeniu a złożonością problemu spełnialności oraz problemu dowodliwości. |
Pełny opis: |
Przedstawiona zostanie znana wiedza dotycząca zależności złożoności i rozstrzygalności problemów spełnialności i dowodliwości dla fragmentów logiki klasycznej i intuicjonistycznej. Każdy wykład będzie zawierał pełny dowód dla przykładowego problemu z danej grupy wraz z dyskusją na temat tego, jak taki dowód zaadaptować do pozostałych przypadków. Celem wykładu jest bardziej pokazanie, jakie mechanizmy pojawiają się przy określaniu własności stwierdzeń, niż podanie stabelaryzowanej wiedzy łączącej klasy złożoności z fragmentami logiki. 1. Składnia systemów logicznych 2. Semantyka systemów logicznych 3. Problem układanki i jego warianty 4. Złożoność w klasycznej logice zdaniowej 5. Złożoność w intuicjonistycznej logice zdaniowej 6. Nierozstrzygalne klasy w logice klasycznej bez równości i symboli funkcyjnych 7. Rozstrzygalne klasy w logice klasycznej bez równości i symboli funkcyjnych 8. Nierozstrzygalne klasy w logice intuicjonistycznej bez równości i symboli funkcyjnych 9. Rozstrzygalne klasy w logice intuicjonistycznej bez równości i symboli funkcyjnych 10. Nierozstrzygalne klasy w logice klasycznej z równością i symbolami funkcyjnymi 11. Rozstrzygalne klasy w logice klasycznej z równością i symbolami funkcyjnymi, mające własność modelu skończonego 12. Rozstrzygalne klasy w logice klasycznej z równością i symbolami funkcyjnymi, nie mające własności modelu skończonego 13. Logika intuicjonistyczna z symbolami funkcyjnymi i równością |
Literatura: |
* Egon Börger, Erich Grädel, Yuri Gurevich: The Classical Decision Problem. Perspectives in Mathematical Logic, Springer 1997 * M.H. Sørensen and P. Urzyczyn. Lectures on the Curry-Howard Isomorphism, volume 149. Elsevier, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 w pogłębionym stopniu - wiedzę z działów matematyki niezbędnych do studiowania informatyki (logika i jej związki z informatyką, teoria złożoności) K_W02 w pogłębionym stopniu - rolę i znaczenie konstrukcji rozumowań matematycznych Umiejętności K_U01 konstruować rozumowania matematyczne K_U02 wyrażać problemy obliczeniowe w języku matematyki K_U04 projektować algorytmy w podstawowych modelach obliczalności: maszynach Turinga, obwodach logicznych K_U05 identyfikować przynależność i trudność wybranych problemów obliczeniowych w stosunku do ważnych klas złożoności, wykorzystując ich różne charakteryzacje K_U07 analizować pojęcia sformalizowane w wybranych systemach logicznych o znaczeniu informatycznym, tworzyć w nich formalizacje zadanych pojęć bądź też dowodzić niemożności takiej formalizacji K_U10 samodzielnie planować i realizować własne uczenia się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie K_U12 formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi Kompetencje społeczne K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K03 myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
* Prace domowe 30%, egzamin 70% * Dla doktorantów: badawcza praca domowa 50%, egzamin 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksy Schubert | |
Prowadzący grup: | Aleksy Schubert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.