Blok: Zagadnienia ogólne
1. Wprowadzenie (dr hab. Anna Cierpka)
1) Psychologia rozwojowa w historii – wielcy twórcy
2) Teorie i perspektywy teoretyczne
3) Waga psychologii rozwojowej w różnych dziedzinach współczesnej psychologii
4) Po co nam psychologia rozwojowa?
Blok: Prawidłowości rozwoju
2. Mechanizmy rozwoju (cz. 1) (dr Anna Anzulewicz)
1) Biologiczny: Johnson (mózg), dojrzewanie i doświadczenie, specjalizacja interakcyjna
2) Motoryczny: kierunki proksymodystalny i cefalokaudalny
3) Poznawczy: asymilacja i akomodacja
4) Poznanie społeczne: conspec i conlearn (Johnson)
3. Mechanizmy rozwoju (cz. 2) (dr hab. Katarzyna Lubiewska)
1) Interakcja G*E: Hipoteza zróżnicowanej podatności na wpływy środowiskowe (Belsky);
2) Przywiązanie: wrażliwość rodzicielska
3) Społeczno-emocjonalny: Rola interakcji (intersubiektywności) oraz transakcyjny model rozwoju (Poznanie społeczne, rozwój społeczno-emocjonalny, samoregulacja: transakcyjny model rozwoju (interakcja-transakcja-relacja)
Blok: Sfery rozwoju
4. Rozwój motoryczny (dr Anna Anzulewicz)
1) Kamienie milowe w rozwoju ruchowym
2) Teorie rozwoju ruchowego
3) Motoryka mała i duża
4) Działania na przedmiotach i przestrzeni
5) Wykorzystanie wiedzy o rozwoju ruchowym do wspierania diagnozy zaburzeń neurorozwojowych
5. Przywiązanie (dr hab. Katarzyna Lubiewska)
1) Etapy rozwoju przywiązania wczesnodziecięcego
2) Ewolucyjne podstawy przywiązania
3) Podstawy kształtowania się różnic indywidualnych w przywiązaniu
6. Rozwój językowy (cz. 1) (prof. dr hab. Ewa Haman)
1) Teorie rozwoju językowego
2) Kamienie milowe w rozwoju językowym (cz. I)
7. Rozwój językowy (cz. 2) (prof. dr hab. Ewa Haman)
1) Kamienie milowe w rozwoju językowym (cz. II)
2) Zagadnienia dwujęzyczności
3) Środowiskowe uwarunkowania rozwoju językowego
8. Rozwój poznawczy (dr Anna Anzulewicz)
1) Percepcja i działanie w świecie przedmiotów
2) Stadia rozwoju poznawczego
3) Funkcje wykonawcze
9. Rozwój poznania społecznego (dr Anna Anzulewicz)
1) Percepcja i działanie w świecie społecznym.
2) Rozwój przyjmowania perspektywy innych osób oraz teorii umysłu.
10. Rozwój pojęcia Ja. Rozwój społeczno-emocjonalny (dr hab. Anna Cierpka)
1) Mechanizmy rozwoju poczucia siebie pojęcia Ja: doświadczenia zmysłowe, doświadczenia społeczne
2) Kamienie milowe w rozwoju: poczucie siebie i pojęcie Ja
3) Ekspresja, percepcja i doświadczanie emocji
11. Samoregulacja (dr hab. Katarzyna Lubiewska)
1) Koncepcje i definicje samoregulacji
2) Regulacja interakcyjna i koregulacja
3) Transakcyjny model rozwoju w odniesieniu do samoregulacji
4) Zachowania agresywne jako wyraz trudności w samoregulacji
Blok: Konteksty rozwoju
12. Rodzina (dr hab. Anna Cierpka)
1) Podstawy systemowego rozumienia rodziny
2) Cykl życia rodziny z uwzględnieniem kryzysów rozwojowych
3) Zadania rozwojowe rodziny do fazy z dzieckiem w wieku przedszkolnym
4) Nienormatywne modele rodziny
13. Socjalizacja (dr hab. Anna Cierpka)
1) Koncepcja socjalizacji Grusec i Davidow
2) Socjalizacja w okresie wczesnego dzieciństwa
14. Środowisko i kultura (dr hab. Katarzyna Lubiewska)
1) Różnice w opiece rodzicielskiej, np.: kontakty twarzą w twarz vs kontakt werbalny; koncentracja na obiektach vs koncentracja na relacjach; spanie z dzieckiem, alloparenting
2) Różnice w celach socjalizacji: dobre zachowanie vs eksploracja i autonomia
3) Socjalizacja zróżnicowana ze względu na płeć dziecka
4) Różnice w strategiach socjalizacyjnych: rozpieszczanie dziecka vs kontrola
Blok: Zagadnienia ogólne
15. Etyka (dr hab. Anna Cierpka)
1) Podstawowe wartości etyczne w zawodzie psychologa - specyfika w odniesieniu do dzieci
2) Dziecko i rodzina w gabinecie psychologa
3) Dziecko i rodzina jako uczestnicy badań psychologicznych
|