Wnioskowanie i obliczenia aproksymacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-1M00WA |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.414
|
Nazwa przedmiotu: | Wnioskowanie i obliczenia aproksymacyjne |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla matematyki 2 stopnia Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład został przygotowany zarówno dla studentów matematyki jak i dla studentów informatyki, interesujących się aspektami teoretycznymi oraz zastosowaniami praktycznymi wnioskowania aproksymacyjnego. Wykład poświęcony jest zagadnieniom i problemom, które w opinii wybitnych matematyków i informatyków należą do centralnych problemów matematyki obecnego stulecia, tak ważnych jak w XX wieku centralnym dla nauki był problem rozszyfrowania genomu ludzkiego. W wykładzie analizowane będą problemy o zasadniczym znaczeniu dla dokonania postępu w licznych zastosowaniach informatyki, w szczególności w wielu interdyscyplinarnych projektach łączących zespoły matematyków, informatyków oraz specjalistów z wielu innych dziedzin (np. neuroscience, bioinformatyka, psychologia, socjologia, ekonomia, modelowanie systemów złożonych). W wykładzie przedstawione zostaną różne teoretyczne i praktyczne aspekty metod aproksymacji pojęć z danych eksperymentalnych i wiedzy dziedzinowej. |
Pełny opis: |
1. Problematyka wnioskowań aproksymacyjnych i jej związek z różnymi dziedzinami zastosowań takimi jak: -maszynowe uczenie (ang. machine learning), -wykrywanie wzorców (ang. pattern recognition), -eksploracja danych i wykrywanie z nich wiedzy (ang. data mining and knowledge discovery), -wnioskowanie o wiedzy (ang. reasoning about knowledge), -przetwarzanie obrazów (ang. image processing). 2. Metody wnioskowania w oparciu o pojęcia nieostre (ang. soft computing). 3. Teoretyczne podstawy maszynowego uczenia: wymiar Vapnika-Czerwonenkisa, związki wnioskowań aproksymacyjnych z wnioskowaniami statystycznymi, rola entropii w indukcyjnym uczeniu się pojęć. 4. Problemy logiczne wnioskowań aproksymacyjnych: -wnioskowania boolowskie, -problem SAT i strategie poszukiwania wartościowań spełniających formuły, -zastosowania, -wnioskowania niemonotoniczne, -systemy adaptacyjne, -rewizja przekonań, -wnioskowania o wiedzy w systemach rozproszonych, -problemy negocjacji. 5. Metody algorytmiczne wykrywania praw i schematów wnioskowań aproksymacyjnych z danych: -metody wykrywania nowych własności, -metody algorytmiczne wykrywania reguł domniemań (ang. defaultowych) z danych, -sieci bayesowskie, wykrywanie i reprezentacja zależności aproksymacyjnych, problemy dekompozycji dużych zbiorów danych. 6. Problemy złożoności obliczeniowej wnioskowań aproksymacyjnych: -oszacowania złożoności wybranych problemów, -heurystyki ich rozwiązań. -zasada minimalnego opisu (ang. minimum description length) i związki z teorią złożoności Kołmogorowa, -złożoność problemów kompresji informacji. 7. Metody oparte o niekonwencjonalne modele obliczeń (w szczególności algorytmy genetyczne i programowanie ewolucyjne, sieci neuronowe, rozwiązania hybrydowe) dla rozwiązywania problemów wnioskowania aproksymacyjnego. |
Literatura: |
1. T. Baeck: Evolutionary Algorithms in Theory and Practice, Oxford University Press 1996. 2. J. Barwise, J. Seligman: Information flow: The logic of distributed systems, Cambridge University Press 1997. 3. T. Hastie, R. Tibshirani, J. Friedman: The elements of statistical learning. Data mining, inference, and prediction. (2nd edition), Springer 2009. 4. D.S. Hochbaum: Approximation algorithms for NP-hard problems. PWS 1997. 5. A. Skowron: Wnioskowanie aproksymacyjne, notatki do wykładu, 2013. 6. V. Vapnik: Statistical learning theory. Wiley 1998. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie podstaw teoretycznych wnioskowań aproksymacyjnych student: 1. zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z teorii uczenia się pojęć (PAC-algorytm, wymiar Vapnika-Chervonenkisa (VC), twierdzenia zwane kamieniami milowymi); 2. zna podstawowe pojęcia i twierdzenia o aproksymacji problemów NP-trudnych (algorytm aproksymacyjny w danym stopniu, schemat aproksymacyjny, przykłady problemów "dobrze" i "źle" aproksymujących się, charakteryzacja klasy NP za pomocą klasy języków rozpoznawalnych przez weryfikatory probabilistyczne , twierdzenia o nieistnieniu schematu aproksymacyjnego dla wybranych problemów); (c) podstawy logiki systemów rozproszonych w teorii przepływu informacji (klasyfikacja, infomorfizm, teoria, logika lokalna, twierdzenia o reprezentacji sieci przez kanał informacyjny oraz sieci logik lokalnych) . 3. umie wyznaczać wymiar VC dla prostych przestrzeni pojęć; 4, umie dowodzić NP-trudności wybranych problemów; 5. umie dowodzić aproksymowalność w stopniu dla wybranych problemów; 6. umie dowodzić NP-trudność istnienia schematów aproksymacyjnych dla wybranych problemów; 7. interpretować pojęcia z systemów decyzyjnych w teorii przepływu informacji; 8. potrafi formułować i dowodzić twierdzenia o reprezentacji w teorii przepływu informacji. W zakresie wnioskowań aproksymacyjnych dotyczących wybranych zagadnień praktycznych student: 1. zna wybrane metody selekcji i wykrywania nowych cech, metody modelowania obliczeń interakcyjnych, wybrane problemy systemów samoorganizujących się i metody ich rozwiązywania oraz wybrane problemy ewolucji języka komunikacji; 2. umie konstruować heurystyki selekcji cech i zbiorów cech; 3. umie konstruować heurystyki dla poszukiwania nowych cech; 4. umie modelować interakcyjne obliczenia dla rozwiązywania problemów hierarchicznego uczenia się złożonych pojęć nieostrych; 5. potrafi konstruować strategie dla wyznaczania koalicji w wybranych problemach hierarchicznych obliczeń interakcyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa: 50% - egzamin ustny (25% - materiał wykładu i ćwiczeń, 25% - literatura stanowiąca rozszerzenie wybranej części wykładu), 50% - przygotowanie i wygłoszenie referatu na ćwiczeniach na podstawie wybranych prac. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Ślęzak | |
Prowadzący grup: | Marcin Szczuka, Dominik Ślęzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.