Więcej niż slajdy - efekty(o)wne prezentacje naukowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-WNS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Więcej niż slajdy - efekty(o)wne prezentacje naukowe |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie ścisłe Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Fizyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | astronomia |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | UWAGA - ZAJĘCIA PRZEZNACZONE SĄ JEDYNIE DLA STUDENTÓW, KTÓRZY PROWADZĄ JUŻ WŁASNE BADANIA NAUKOWE (W DOWOLNEJ DZIEDZINIE) I MAJĄ DOŚĆ MATERIAŁÓW, BY PRZYGOTOWAĆ NA ICH BAZIE SWOJE WYSTĄPIENIE ORAZ INNE ZADANIA W CZASIE ZAJĘĆ. Zajęcia przygotowują uczestników do prezentacji badań naukowych (koncepcji, wyników) w formie wystąpień na konferencjach, seminariach, spotkaniach z inwestorami. Zajęcia w małej grupie mają formę warsztatową, wymagana jest również praca w domu - przygotowywanie zadanych prac. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć uczestnicy uczą się jak mówić (na konferencji naukowej, na spotkaniu z firmą zainteresowaną współpracą z naukowcami, podczas rozmowy kwalifikacyjnej) w sposób zrozumiały i ciekawy o trudnych rzeczach, w szczególności o badaniach naukowych i nauce. |
Pełny opis: |
Przewidywana struktura zajęć: 1. Wstęp, czyli kilka mitów na temat prezentacji naukowych 2. Cel, czyli po co prezentuję 3. Plan, czyli porządkowanie wiedzy 4. Projekt, czyli poszukiwanie formy 4.1. Warunki brzegowe 4.1.1. Widownia 4.1.2. Czas 4.1.3. Miejsce 4.2. Wyłącz komputer, weź kartkę i ołówek 4.3. Tytuł 4.4. Struktura opowiadania 4.5. Upraszczanie 4.6 Streszczenie, czyli abstrakt 5. Pierwsze 30 sekund, czyli jak zaczynać (i jak kończyć) 5.1. Twoje pierwsze i ostatnie zdanie 5.2. Pierwszy slajd 5.3. Jak kończyć 6. Slajdy i rekwizyty, czyli dodatki 6.1. Slajdy 6.2. Rekwizyty 7. Przed widownią, czyli Twoje pięć minut 7.1. Trening 7.2. W sali 7.3. Mowa ciała, strój 7.4. Konferencyjny savoir-vivre 7.5. Radzenie sobie ze stresem 7.6. Głos 7.7. Pytania z sali 8. Plakaty, czyli prezentacja w dwóch wymiarach Na początku i na końcu semestru każdy z uczestników przygotowuje krótką prezentację o swoich badaniach i przedstawia ją w warunkach zbliżonych do konferencji naukowej. |
Literatura: |
P. Wasylczyk, "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, 2017 M. Alley, "The Craft of Scientific Presentations" E. Zanders, L. MacLeod, "Presentation Skills for Scientists" S. Morgan, B. Whitener, "Speaking About Science" |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. zna najważniejsze zasady przygotowywania prezentacji ustnych, 2. zna podstawowe błędy popełniane podczas prezentacji naukowych i wie, jak ich unikać. UMIEJĘTNOŚCI: 1. umie przygotować prezentację ustną o zadanym czasie trwania na wybrany temat, 2. umie wygłosić prezentację przed różnymi rodzajami widowni. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny są prace domowe wykonywane przez uczestników i ich prezentacja podczas zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Proseminarium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Wasylczyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Wasylczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Proseminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.