Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej. Prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A2PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej. Prawo oświatowe |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Harmonogram zajęć - filologia polska, st. stacjonarne, pierwszego stopnia, II rok Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wykształcenie umiejętności oceniania programów i podręczników. Punkt wyjścia stanowi rozmowa na temat istoty reformy edukacji z 2017 r. oraz analiza obowiązujących podstaw programowych dla II etapu edukacyjnego. Podczas zajęć ustala się właściwości programu nauczania i podręcznika szkolnego oraz analizuje, porównuje i ocenia wybrane przykłady. Poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; projektowanie lekcji i zasady pisania scenariuszy zajęć z wykorzystaniem podręczników; organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się. Ponadto studenci zapoznają się z podstawowymi treściami dotyczącymi obowiązującego prawa oświatowego. |
Pełny opis: |
1. Analiza i ocena programów nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej: - Ewaluacja programu – istota i zadania ewaluacji; - Realizacja treści z podstawy programowej w wybranych programach (porównanie); - Analiza treści programowych w wybranych programach a realizacja nowych wymogów: kształcenie zintegrowane, wykorzystanie nowych mediów, potrzeby uczniów z dysfunkcjami, potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych; - Układanie fragmentu programu do wybranej treści programowej (np. oficjalne i nieoficjalne sytuacje mówienia). 2. Analiza i ocena podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej: - Funkcje podręcznika: dla kogo przeznaczony jest podręcznik, jakie są kryteria wyboru? - Szacowanie wartości podręcznika (wady, zalety podręczników do gimnazjum) na podstawie wybranych przykładów. - Dialogowość podręczników szkolnych: funkcje odbiorcy i nadawcy w podręczniku szkolnym. - Analiza treści pod względem: powiązania z podstawą programową i programem nauczania, aktualności i zasadności treści, potrzeb i zainteresowań uczniów. - Kształcenie językowe w szkole podstawowej – jakie sprawności powinien kształcić podręcznik? - Kształcenie literacko-kulturowe w szkole podstawowej; sposób ujęcia w podręczniku. 3. Realizacja programu i wykorzystanie podręcznika na lekcji i w samokształceniu: - Podręcznik a realizacja programu. - Różnorodność metod nauczania. - Różnorodność zadań i ćwiczeń zawartych w podręczniku. - Pomiędzy teorią a praktyką: język i przydatność warstwy teoretycznej. - Roczne rozkłady materiału. - Wykorzystanie podręcznika w samokształceniu. |
Literatura: |
Piotr Ciborski, Karta nauczyciela komentarz problemowy, Gdańsk 2017. Elżbieta Czyż, Prawa i obowiązki ucznia w statutach szkolnych, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2017, Vol. 16 Nr 2, s. 223-257. Łukasz Korzeniowski (red.) Statut nieumarły. Wzór statutu szkoły z komentarzem, Kraków 2023. Agnieszka Mikołajczuk, Edyta Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. Jolanta Nocoń, Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Kształcenie porozumiewania się; red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183. Magdalena Trysińska, Katarzyna Maciejak (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019. Urszula Żydek-Bednarczuk Koncepcja kształcenia językowego w gimnazjum [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 133-144. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego w odniesieniu do przedmiotu język polski i jego miejsca w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; - współczesne koncepcje nauczania w odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej nauczania języka polskiego w szkole podstawowej (klasy 4-8); - zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w tym doboru odpowiednich programów nauczania, podręczników i pomocy naukowych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.W2, C.W3; C.W4, C.W5, C.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - przeanalizować rozkład materiału, - dokonać analizy oraz oceny programu i podręcznika pod kątem potrzeb ucznia danego poziomu nauczania, uwzględniając własne założenia metodyczne. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.U1, C.U2, C.U3, C.U4, C.U5 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka: - wyraża gotowość do adaptowania pomocy dydaktycznych i metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: C. |
Metody i kryteria oceniania: |
Nakład pracy: Udział w zajęciach: 15 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 5 godzin Metody i kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach a. osoba studiująca ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze; b. jeśli osoba studiująca ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć; c. jeśli osoba studiująca chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim); d. osoba studiująca ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.; 2. Aktywność podczas zajęć (ocenie podlegają: treść wypowiedzi, umiejętność pracy w grupie, umiejętność pracy indywidualnej, etyczność zachowania, umiejętność przekazywania informacji – również zwrotnych); 3. Praca pisemna*: recenzja wybranego podręcznika szkoły podstawowej z przykładami wykorzystania w toku lekcji. Zasady korzystania z narzędzi SI: 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.