Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej. Prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N1A2PR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.2
|
Nazwa przedmiotu: | Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej. Prawo oświatowe |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podręczniki i programy. Zagadnienia: Szkoła podstawowa (klasy 4-8) po najnowszej reformie jako II etap edukacji: Sylwetka ucznia szkoły podstawowej Podstawa programowa: zadania, cele, treści nauczania dla II etapu edukacji Prezentacja wybranych programów i podręczników dla II etapu edukacji Porównanie treści programowych z języka polskiego dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej Elementy prawa oświatowego. Zagadnienia: 1. Główne zasady prawa oświatowego: - obowiązek szkolny; - prawo do nauki; - etyka nauczyciela. 2. Karta Nauczyciela jako podstawowy dokument prawa oświatowego: - organa szkoły i ich kompetencje; - kwalifikacje nauczycieli; - nawiązanie stosunku pracy; - obowiązki nauczycieli; - awans zawodowy; - warunki pracy i wynagrodzenie; - odpowiedzialność dyscyplinarna. 3. Dokumenty określające funkcjonowanie szkoły lub innej placówki wychowawczo-edukacyjnej: - statut szkoły; - regulamin szkoły; - wewnątrzszkolny system oceniania. 4. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych etapów edukacyjnych: - programy nauczania a poszczególne typy szkół; - egzaminy kończące poszczególne etapy edukacyjne. 5. Prawa i obowiązki ucznia. 6. Organizacja procesu dydaktycznego i pedagogicznego w warunkach reformy; nowości – zmiany – kontrowersje. 7. Test zaliczeniowy. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs składa się z dwóch części: pierwsze cztery spotkania dotyczą programów nauczania oraz podręczników polonistycznych przeznaczonych dla uczniów i nauczycieli szkoły podstawowej po ostatniej reformie, kolejne trzy zajęcia poświęcone są podstawom prawa oświatowego, które powinien znać nauczyciel zatrudniony we współczesnej szkole. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów i studentek z zatwierdzonymi przez MEN programami i podręcznikami polonistycznymi dla nowej szkoły podstawowej, a także najważniejszymi elementami aktualnego prawa oświatowego. Istotną część zajęć stanowi przegląd wybranych programów i podręczników dla II etapu edukacji uzupełniony praktycznymi ćwiczeniami dotyczącymi realizacji programu nauczania oraz pracy z podręcznikiem w sytuacji lekcyjnej. |
Pełny opis: |
1. Analiza i ocena programów nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej Ewaluacja programu - istota i zadania ewaluacji; Realizacja treści z podstawy programowej w wybranych programach (porównanie); Analiza treści programowych w wybranych programach a realizacja nowych wymogów: kształcenie zintegrowane, wykorzystanie nowych mediów, potrzeby uczniów z dysfunkcjami, potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych Układanie fragmentu programu do wybranej treści programowej (np. oficjalne i nieoficjalne sytuacje mówienia) 2. Analiza i ocena podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej Funkcje podręcznika: dla kogo przeznaczony jest podręcznik, jakie są kryteria wyboru? Szacowanie wartości podręcznika (wady, zalety podręczników do gimnazjum) na podstawie wybranych przykładów Dialogowość podręczników szkolnych: funkcje odbiorcy i nadawcy w podręczniku szkolnym Analiza treści pod względem: powiązania z podstawą programową i programem nauczania, aktualności i zasadności treści, potrzeb i zainteresowań uczniów Kształcenie językowe w szkole podstawowej - jakie sprawności powinien kształcić podręcznik? Kształcenie literacko-kulturowe w szkole podstawowej; sposób ujęcia w podręczniku 3. Realizacja programu i wykorzystanie podręcznika na lekcji i w samokształceniu Podręcznik a realizacja programu Różnorodność metod nauczania Różnorodność zadań i ćwiczeń zawartych w podręczniku Pomiędzy teorią a praktyką: język i przydatność warstwy teoretycznej Roczne rozkłady materiału Wykorzystanie podręcznika w samokształceniu |
Literatura: |
_ Magdalena Trysińska, Katarzyna Maciejak (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019. _ Agnieszka Mikołajczuk, Edyta Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. C. Omstein, F. P. Hunkins Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998; rozdział 10. - Ocena Programu, s. 313-345. Agnieszka Mikołajczuk, Elżbieta Sękowska Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kształcenia językowego), „Poradnik Językowy" 2000, nr 5. Anna Rękawek Jak wybrać program nauczania?, [w:] Gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1999, s. 12-18. Roman Starz Dla kogo podręcznik?, [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosetka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 185-190. Jolanta Nocoń, Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183. Urszula Żydek-Bednarczuk Koncepcja kształcenia językowego w gimnazjum [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 133-144. |
Efekty uczenia się: |
Studenci i studentki: - znają podstawę programową nauczania języka polskiego w szkole podstawowej po najnowszej reformie (klasy 4-8) - orientują się w sytuacji współczesnych podręczników polonistycznych do szkoły podstawowej na rynku wydawniczym - potrafią dokonać analizy oraz oceny programu i podręcznika pod kątem potrzeb ucznia danego poziomu nauczania, uwzględniając własne założenia metodyczne - znają najważniejsze polskie akty prawne dotyczące szkoły, ucznia i nauczyciela (Ustawa Prawo Oświatowe, Ustawa o Systemie Oświaty, Karta Nauczyciela) - potrafią poszukiwać konsultacji i pomocy prawnej w sprawach związanych z pracą nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawa zaliczenia: - frekwencja (jedna dopuszczalna nieobecność w semestrze) - aktywność podczas zajęć - praca pisemna - do wyboru: scenariusz lekcji polonistycznej w szkole podstawowej z wykorzystaniem wybranego, współczesnego podręcznika lub recenzja podręcznika |
Praktyki zawodowe: |
Brak praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kowalczuk, Katarzyna Maciejak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kowalczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników i uczestniczek z aktualnymi programami nauczania języka polskiego w szkole podstawowej (klasy 4-8) oraz podręcznikami do nauki przedmiotu. Istotne uzupełnienie zajęć stanowią elementy prawa oświatowego - omówione zostaną najważniejsze akty prawne regulujące funkcjonowanie szkoły jako instytucji oraz jako społeczności. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. |
|
Pełny opis: |
Podręczniki i programy: Najważniejsze cele zajęć to zapoznanie studentów i studentek z Podstawą programową kształcenia ogólnego (język polski w klasach 4-8), aktualnymi programami nauczania oraz podręcznikami do nauki języka polskiego w szkole podstawowej po najnowszej reformie edukacji. Zajęcia mają charakter warsztatowy, wymagana jest interakcja uczestników i uczestniczek z prowadzącym/ą oraz rozwiązywanie zadań. Prawo oświatowe: Zaprezentowane zostaną najważniejsze dokumenty regulujące prawo oświatowe w Polsce: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawa Prawo Oświatowe, Ustawa o Systemie Oświaty, Karta Nauczyciela. Zajęcia mają charakter częściowo wykładowy, częściowo interaktywny. W roku akademickim 2020/2021, ze względu na zagrożenie epidemiczno-sanitarne, zajęcia odbywają się w wariancie on-line, z wykorzystaniem narzędzi Google Meet oraz Google Classroom. |
|
Literatura: |
_ Magdalena Trysińska, Katarzyna Maciejak (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019. _ Agnieszka Mikołajczuk, Edyta Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. C. Omstein, F. P. Hunkins Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998; rozdział 10. - Ocena Programu, s. 313-345. Agnieszka Mikołajczuk, Elżbieta Sękowska Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kształcenia językowego), „Poradnik Językowy" 2000, nr 5. Roman Starz Dla kogo podręcznik?, w: Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosetka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 185-190. Jolanta Nocoń Dialogowość podręczników szkolnych, w: Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: - frekwencja na zajęciach (jedna dopuszczalna nieobecność w semestrze); obowiązkowo uruchomione mikrofon i kamerka internetowa - aktywność podczas zajęć - praca pisemna nadesłana drogą mailową - do wyboru: scenariusz lekcji polonistycznej w szkole podstawowej z wykorzystaniem wybranego, współczesnego podręcznika lub recenzja podręcznika |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Balcerek, Katarzyna Maciejak | |
Prowadzący grup: | Helena Balcerek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie uczestników i uczestniczek z aktualnymi programami nauczania języka polskiego w szkole podstawowej (klasy 4-8) oraz podręcznikami do nauki przedmiotu. Istotne uzupełnienie zajęć stanowią elementy prawa oświatowego - omówione zostaną najważniejsze akty prawne regulujące funkcjonowanie szkoły jako instytucji oraz jako społeczności. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia odbywają się w trybie zdalnym. |
|
Pełny opis: |
Podręczniki i programy: Najważniejsze cele zajęć to zapoznanie studentów i studentek z Podstawą programową kształcenia ogólnego (język polski w klasach 4-8), aktualnymi programami nauczania oraz podręcznikami do nauki języka polskiego w szkole podstawowej po najnowszej reformie edukacji. Zajęcia mają charakter warsztatowy, wymagana jest interakcja uczestników i uczestniczek z prowadzącym/ą oraz rozwiązywanie zadań. Prawo oświatowe: Zaprezentowane zostaną najważniejsze dokumenty regulujące prawo oświatowe w Polsce: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawa Prawo Oświatowe, Ustawa o Systemie Oświaty, Karta Nauczyciela. Zajęcia mają charakter częściowo wykładowy, częściowo interaktywny. W roku akademickim 2020/2021, ze względu na zagrożenie epidemiczno-sanitarne, zajęcia odbywają się w wariancie on-line, z wykorzystaniem narzędzi Google Meet oraz Google Classroom. |
|
Literatura: |
_ Magdalena Trysińska, Katarzyna Maciejak (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019. _ Agnieszka Mikołajczuk, Edyta Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006. C. Omstein, F. P. Hunkins Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, Warszawa 1998; rozdział 10. - Ocena Programu, s. 313-345. Agnieszka Mikołajczuk, Elżbieta Sękowska Analiza i ocena wybranych programów nauczania języka polskiego w gimnazjum (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kształcenia językowego), „Poradnik Językowy" 2000, nr 5. Roman Starz Dla kogo podręcznik?, w: Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosetka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 185-190. Jolanta Nocoń Dialogowość podręczników szkolnych, w: Kształcenie porozumiewania się, red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia: - frekwencja na zajęciach (jedna dopuszczalna nieobecność w semestrze); obowiązkowo uruchomione mikrofon i kamerka internetowa - aktywność podczas zajęć - praca pisemna nadesłana drogą mailową - do wyboru: scenariusz lekcji polonistycznej w szkole podstawowej z wykorzystaniem wybranego, współczesnego podręcznika lub recenzja podręcznika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.