Hiszpania wielokulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-HW-SEM-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Hiszpania wielokulturowa |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć podstawową orientację w historii i kulturze Hiszpanii. Student powinien posługiwać się językiem hiszpańskim w stopniu zaawansowanym oraz angielskim w takim stopniu, który umożliwia lekturę tekstów naukowych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zbadanie problemów związanych z wielokulturowym charakterem Hiszpanii, przy czym "wielokulturowość" jest tu rozumiana bardzo szeroko, a zakres tematów zależy od indywidualnych zainteresowań uczestników seminarium. Niemniej jednak, ze względu na wagę problematyki w hiszpańskim kontekście historyczno-kultutrowym, sugeruje się tematy oscylujące wokół sytuacji kobiet i osób o innej niż heterosekcualna orientacji (LGTBQ+), nacjonalizmów peryferyjnych (Katalonia, Galicja, Kraj Basków), Nowych Ruchów Społecznych i zmarginalizowanych klas społecznych (prekariat), ale również wszelkich innych mniejszości i grup dyskryminowanych podkreślających nieoczywistość centralistycznej, hegemonicznej wizji Hiszpanii i, szerzej, świata w ogóle. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest zbadanie problematyki wielokulturowości Hiszpanii rozumianej bardzo szeroko. W ramach seminarium mogą pojawić się tematy związane z sytuacją kobiet w historii i kulturze Hiszpanii oraz osób o innej niż heteroseksualna orientacji (LGTBQ+), tworzeniem się regionalizmów i narodowości peryferyjnych w ramach państwa hiszpańskiego, tendencji antysystemowych i populistycznych na hiszpańskiej scenie politycznej, pojawienie się Nowych Ruchów Społecznych, problemy zmarginalizowanych klas społecznych manifestujących się po kryzysie 2008 roku, jak również wszelkich innych manifestacji historycznych lub kulturowych, które kwestionują monolityczną, centralistyczną i hegemoniczną wizję Hiszpanii. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami krytycznymi podważającymi dominujące w przestrzeni publicznej dyskursy i nauczą się wynikających z nich metod analizy potrzebnych do przeprowadzenia własnych badań. Następnie dokonają wyboru tematu i dostosują do niego odpowiednią metodologię. Tematy mogą obejmować zarówno tematykę historyczno-kulturową, jak i literaturoznwaczą czy translatologiczną, pod warunkiem uwzględnienia narzuconej perspektywy. Ostatecznie, studenci nauczą się przyjętego dla seminarium systemu zapisu bibliograficznego i udoskonalą technikę pisania pracy naukowej. W rezultacie przeprowadzą samodzielne badania i zredagują na ich podstawie pracę magisterską. |
Literatura: |
"MLA Handbook. Eight Edition", MLA, New York, 2016 / https://style.mla.org/ W zależności od wybranych przez uczestników seminarium tematów i zagadnień, lista lektur może zostać wzbogacona o nowe pozycje. Poniższa bibliografia ma więc charakter orientacyjny. Wszystkie wymienione pozycje mogą być udostępnione studentom przez prowadzącą seminarium. Ahmed, Sara, "The Promise of Happiness", Duke University Press, 2010 (fragmenty) Augé, Marc, "Los “no lugares”. Espacios del anonimato. Una antropología de la Sobremodernidad". Gedisa, 2000 (fragmenty) Blanco, Carmen "El contradiscurso de mujeres", Nigra, Vigo, s.f. (fragmenty) Berger, John "Modos de ver", Gustavo Gili, Barcelona, 2016 (fragmenty). Bornay, Erika "Arte se escribe con M de mujer", Sd edicions, Barcelona, 2009 (fragmenty). Chomsky, Noam "Razones para la anarquía", Malpaso, Barcelona, 2014 (fragmenty). Davis, Ben "9,5 Theses on Art and Class", Haymarket Books, Chicago, 2013 (fragmenty). Fernández García, J. M. et al. (red.) "Textos de Mulher/Muller/Mujer", Universidad de Extremadura, Cáceres, 2004 (fragmenty). Harvey, David. Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Bęc Zmiana, 2012. Illouz, Eva. Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo. Katz Ediciones, 2007 (fragmenty) Múñoz López, Pilar "Mujeres españolas en las artes plásticas", Síntesis, Madrid, 2003 (fragmenty). Reimóndez, María, “Pasados diversos, futuros prometedores”. Itinerarios, 20, 2014, pp. 13-24. Standing, Guy, "Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa". PWN, 2014. Lektura uzupełniająca: BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113. BOGUSZEWICZ, Maria y GARRIDO GONZÁLEZ, Ana, ed. (2014) “Identidade, memoria e xénero: un achegamento panorámico aos Estudos Galegos” (dossier). Itinerarios (Universidad de Varsovia). Vol.20: 8-121. BOGUSZEWICZ, Maria (2016) “Amor de tango de María Xosé Queizán y los discursos feministas de la Transición desde una perspectiva sociocrítica”. Sociocriticism.(Universidad de Granada). |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA [student zna i rozumie] K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla kierunku iberystyka, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu iberystyki, zwłaszcza w wymiarze społecznym, politycznym i kulturowym, na poziomie rozszerzonym K_W02: powiązania kierunku iberystyka z dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych o charakterze niehegemonicznym i antysystemowym K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu historii i kultury Hiszpanii z innymi dyskursami humanistycznymi K_W05: terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i kultury Hiszpanii, właściwych dla studiów iberystycznych K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące nauki o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych UMIEJĘTNOŚCI [student potrafi] K_U01: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie nauk o kulturze, właściwych dla studiów iberystycznych K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie iberystyki i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U03: wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej K_U05: posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego KOMPETENCJE SPOŁECZNE [student jest gotów do] K_K01: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju K_K02: rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu K_K04: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, polityce i społeczeństwie Hiszpanii |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zakończenie pierwszego roku konieczne będzie przedstawienie planu pracy, wstępnej bibliografii oraz fragmentu napisanej pracy (np pierwszy rozdział), a na zakończenie drugiego ukończonej pracy magisterskiej. Przy czym niezbędny w tym celu będzie regularny kontakt z promotorem (np. mailowy, na dyżurach, itd.). Obecność na zajęciach dotyczących metod i narzędzi pracy jest obowiązkowa dla wszystkich, natomiast pozostałe zajęcia będą miały charakter konsultacji, na które studenci zapisują się indywidualnie. Minimalna ilość konsultacji do odbycia dla każdego studenta w ciągu roku akademickiego to cztery. Będzie również istniała możliwość wygłoszenia referatu przed grupą na temat swoich badań (opcja dla chętnych). Zajęcia dotyczące teorii (metodologia i warsztat pracy badacza) będą miały formę dyskusji i warsztatów, podczas których studenci będą mieli okazję do aktywnego uczestnictwa. Na zajęcia teoretyczne konieczne będzie przeczytanie zaproponowanych przez prowadzącą lub studentów tekstów, których znajomość będzie weryfikowana aktywnością lub krótkim testem pisemnym (do wyboru przez studenta). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boguszewicz | |
Prowadzący grup: | Maria Boguszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SEM-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maria Boguszewicz, Ewa Grajber | |
Prowadzący grup: | Maria Boguszewicz, Ewa Grajber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.