Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-RTNH2-31
Kod Erasmus / ISCED: 09.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim II
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 3 roku studiów 1 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia mają na celu wsparcie procesu redakcji prac licencjackich.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone będą rozpoznawaniu i wykorzystywaniu praktyk dyskursywnych właściwych dla dyskursu naukowego, rozumianego jako struktura umożliwiająca odnoszenie się do zjawisk dwojako: jako odmiennych na sposób inny, niż dychotomiczny, oraz jako poddających się procedurom łączenia w spójną całość. Nauka posługiwania się językiem naukowym będzie więc polegała na dostrzeganiu i próbie uchwycenia w tekstach, także własnych, relacji między wartościami odrębnymi w sposób nieredukowalny.

Pełny opis:

Podczas zajęć Studenci będą przedstawiać fragmenty swoich prac, ich tematykę, plan, bibliografię oraz metody badawcze. W odniesieniu do nich, wspólnie będziemy omawiali następujące kwestie:

1. Możliwe sposoby ujęcia badanego zagadnienia. Jaką funkcję pełni metoda badawcza?

2. Porządkowanie w sposób logiczny całości zebranego materiału.

3. Strategie rozwoju argumentacji, z zastosowaniem elementów analizy semiotycznej. Weryfikacja stopnia, w jakim poszczególne zdania pomagają odnieść się do sensu opisywanych zjawisk oraz logiki cechującej sposób ich uporządkowania w ramach akapitu, podrozdziału i rozdziału.

4. Poprawność zastosowania instrumentarium narzędziowego właściwego danemu przedmiotowi badań oraz przynależnego do dyskursu nauki.

5. Etyczny wymiar pisania prac naukowych: krytyka i korekta jako wskazywanie potencjału pracy.

Studenci otrzymają konkretne wskazówki dotyczące możliwości wzbogacenia swoich prac i nadania im klarowności.

Literatura:

Studenci będą przedstawiali źródła leżące u podstaw ich prac badawczych. Pozostali uczestnicy zajęć oraz nauczyciel prowadzący będą mogli zaproponować dodanie do nich harmonizujących z tematem pracy pozycji.

Poniższa lista lektur, o charakterze wyłącznie orientacyjnym, zawiera opracowania mogące posłużyć ugruntowaniu argumentacji prowadzonej w ramach badań humanistycznych.

1. Barańczak, Stanisław, "Tablica z Macondo : osiemnaście prób wytłumaczenia, po co i dlaczego się pisze", Londyn, 1995, Aneks.

2. Berger, Peter L., "Zaproszenie do socjologii", Warszawa, 1998, Wydawnictwo Naukowe PWN.

3. Berne, Eric, "W co grają ludzie : psychologia stosunków międzyludzkich", Warszawa, 1994, Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Didi-Huberman, Georges, "Obrazy mimo wszystko", Kraków, 2008, Universitas.

5. Eco, Umberto, "Semiotyka życia codziennego", Warszawa, 1998, Czytelnik.

6. Foucault, Michel, "Szaleństwo i literatura: powiedziane, napisane", Warszawa, 1999, Fundacja Aletheia.

7. Godlewski, Grzegorz, Mencwel, Andrzej, Sulima, Roch, "Antropologia słowa: zagadnienia i wybór tekstów", Warszawa, 2003, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

8. Huizinga, Johan, "Jesień średniowiecza", Warszawa, 1996, Państwowy Instytut Wydawniczy.

9. Jankowicz, Grzegorz, "Blizny", Wrocław, 2019, Ossolineum.

10. Kuhn, Thomas S., "Struktura rewolucji naukowych", Warszawa, 2009, Aletheia.

11. Nycz, Ryszard, "Kultura jako czasownik: sondowanie nowej humanistyki", Warszawa, 2017, Instytut Badań Literackich PAN.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

K_W01 w stopniu podstawowym powiązania latynoistyki z innymi dyscyplinami literatury i nauk humanistycznych, a w szczególności z naukami o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych

K_W02 metody REJESTRACJI EFEKTÓW analizy tekstów źródłowych przeprowadzonej w ramach badań naukowych.

Uczeń zna i rozumie:

K_W03 sposoby wykorzystania narzędzi badawczych przy pisaniu pracy licencjackiej, w tym metody rejestrowania efektów analizy tekstów źródłowych.

K_W09 podstawowe pojęcia i zasady dotyczące ochrony własności intelektualnej i praw autorskich

Uczeń wie:

K_U01 czytać ze zrozumieniem po hiszpańsku

K_U07 definiuje pojęcia użyte w tekście powstałym w wyniku pracy badawczej i łączy w zrozumiały sposób definicje podane w toku wywodu.

K_U08 posługuje się językiem hiszpańskim na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

K_U05 pisze w języku hiszpańskim i formułuje pracę semestralną, końcową i dyplomową, stosując odpowiednie metody należące do dziedzin wiedzy i dyscyplin naukowych typowych dla latynoistyki;

Student jest chętny do:

K_K01 ocenia poziom własnej wiedzy i umiejętności w świetle potrzeby ciągłego doskonalenia i rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

Zastosowane zostaną następujące kryteria:

Ocena bardo dobra: duża aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji co najmniej dwóch fragmentów pracy licencjackiej, lub (w wypadku braku aktywności) bardzo wysoka jakość prezentacji.

Ocena dobra plus: duża aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji fragmentu pracy licencjackiej, lub (w wypadku braku aktywności) wysoka jakość prezentacji.

Ocena dobra: umiarkowana aktywność, przygotowanie prezentacji fragmentu pracy licencjackiej, lub (w wypadku braku aktywności) dobra jakość prezentacji.

Ocena dostateczna plus: niewielka aktywność, przygotowanie prezentacji fragmentu pracy licencjackiej.

Ocena dostateczna: aktywność na zajęciach lub przygotowanie prezentacji fragmentu pracy licencjackiej.

Bibliografia prac dyplomowych 10%

mapa koncepcyjna pracy dyplomowej * 5%

konspekt pracy dyplomowej* 5%

wprowadzenie (minimum jedna strona) 20%

Praca domowa (banki fraz) 10%

Prezentacja pracy dyplomowej 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Luis Miletti
Prowadzący grup: Luis Miletti
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
ul. Banacha 2
02-097 Warszawa
tel: +48 22 55 44 214 https://www.mimuw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-2b06adb1e (2024-03-27)