Studia postkolonialne - teorie i ich zastosowanie w Ameryce Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-SPAL-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Studia postkolonialne - teorie i ich zastosowanie w Ameryce Łacińskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest omówienie głównych nurtów związanych ze studiami postkolonialnymi w Ameryce Łacińskiej. Podczas zajęć omówimy wpływ kolonializmu na społeczeństwa latynoamerykańskie oraz sposób w jaki te społeczeństwa reagowały i opierały się. Omówimy fazy studiów postkolonialnych - od swoistej świadomości niższości społecznej i kulturowej, przez opór i walkę w sferze etnicznej, kulturowej i politycznej do zwiększającej się świadomości przenikania się kultur i procesów hybrydyzacji. |
Skrócony opis: |
Jednym z pierwszych krajów Ameryki Łacińskiej, które ogłosiło swoją niepodległość było Haiti (1804), ostatnim natomiast – Kuba (1868). W przyszłym roku kalendarzowym, dwustulecie swojej niepodległości będzie obchodziło Peru, Kostaryka, Honduras, Gwatemala, Panama, natomiast w 1822 roku - Brazylia. Z tej okazji przyjrzymy się spuściźnie hiszpańskiej i portugalskiej kolonizacji w krajach Ameryki Łacińskiej i postaramy się zrozumieć jak kształtowała się ich tożsamość postkolonialna w ciągu ostatnich dekad. Pod lupę weźmiemy, między innymi, takie teorie jak, grupy podporządkowane, podwójna kolonizacja, opór, strefy kontaktu, “Czarny Atlantyk” czy współczesne ruchy feministyczne czarnoskórych i indiańskich kobiet. Czy “otwarte żyły Ameryki Łacińskiej” (Eduardo Galeano) w końcu się zabliźniły? |
Pełny opis: |
Teorie postkolonialne, które zostaną poruszone podczas zajęć “Agency” “Appropriation” “Black Atlantic” “Borderlands – Contact zone” “Double colonization” “Intersectionality” “Subaltern” “Other – Othering” “Resistance” “Whiteness” “Race” "Racism" “Black feminism:” “Neo-colonialism” |
Literatura: |
Ileana Rodríguez. „The Latin American Subaltern Studies Reader”. Duke University Press, 2001. Bill Ashcroft, Gareth Griffiths, Helen Tiffin. Postcolonial Studies. The Key koncepts. Routledge, 2013. Paul Girloy. The Black Atlantic. Modernity and Double Colonization. Harvard University Press, 1993. Patricia Hill Colloins, Sirma Bilge. Intersectionality. Polity Press, 2016. Rosalind C. Morris (ed). Reflections on the history of an idea.Can the subaltern speak? Columbia University Press, 2010. Walter D. Mignolo. Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo, 2002. Liliana Suárez Navaz y Rosalva Aída Hernández Castillo (ed.). Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes. Cátedra, 2008. Luciana Ballestrin. „América Latina e o giro decolonial.Decolonial turn and Latin America”. Revista Brasileira de Ciência Política, nº11. Brasília, maio - agosto de 2013, pp. 89-117. Frantz Fanon. Los condenados de la tierra. Miasto Meksyk, 1962 Frantz Fanon. Piel negra, máscaras blancas. Madryt,2007. Dward Said. Culture and Imperialism. Londyn, 1993 Edgardo Lander (ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires, 1993. Brigitte Adriaensen. "Postcolonialismo postmoderno" en América Latina : la posibilidad de una crítica radicalmente "heterogénea". Romaneske, (1999), pp. 56-63. Arthuro Escobar. “Mundos y conocimientos de otro modo: el programa de investigación modernidad/colonialidad latinoamericano”. Tabula Rasa, n. 1, 2003, p. 58-86. Liliana Navaz & Rosalva Castilo (ed.)Descolonizando el feminismo: Teorias y practicas desde los márgenes. Madri: Catedra, 2008. Yuko Miki. Frontiers of Citizenship. A black and Indigenous History of Postcolonial Brazil. Cambridge University Press, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S2K_W01/P7S_WG) -powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S2K_W02/P7S_WG) -zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej , a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S2K_W03/P7S_WG, P7S_WK) - terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S2K_W05/P7S_WG - współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S2K_W06/P7S_WG) Umiejętności: absolwent potrafi -wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie (P7S_UW/S2K_U01) -samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (S2K_U02/P7S_UU) -wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (S2K_U03/P7S_UK) -posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S2K_U04/ P7S_UW, P7S_UK) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S2K_K01/P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zostanie wystawiona na podstawie uczestnictwa, aktywności oraz przedstawienia spisu bibliograficznego w wybranym zagadnieniu. Dopuszczalna są maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione. |
Praktyki zawodowe: |
N/A |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.