Niemiecki romantyzm: czarny, fantastyczny, mistyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-NR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.202
|
Nazwa przedmiotu: | Niemiecki romantyzm: czarny, fantastyczny, mistyczny |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Umiejętność dokładnego, wnikliwego czytania tekstu ( close reading), gotowość do analizy i dyskusji. |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zainteresowania będą nurty mistycznego (Hoelderlin, Novalis, Tieck,) i tzw. czarnego (gotyckiego, fantastycznego) romantyzmu w obrębie literatury niemieckiej (E. T. A. Hoffmann) oraz równie fascynujące zjawiska „mieszane” (realistyczno-fantastyczno-mistycznym), jakim są utwory H. von Kleista. Analizować będziemy formy krótkie: nowele, baśnie, fragmenty filozoficzne, elegię. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zainteresowania będą nurty mistycznego (Hölderlin, Novalis, Tieck,) i tzw. czarnego (gotyckiego, fantastycznego) romantyzmu w obrębie literatury niemieckiej (E. T. A. Hoffmann) oraz równie fascynujące zjawiska „mieszane” (realistyczno-fantastyczno-mistycznym), jakim są utwory H. von Kleista. Tradycja niemieckiego romantyzmu jest niezwykle ważna dla rozwoju romantyzmu polskiego oraz modernizmu europejskiego, a w kulturze (również popularnej) pozostała żywa do dziś. Konwersatorium poświęcone będzie problematyce antropologicznej (wizja człowieka, jego boskości, zapowiedzi sztucznej inteligencji, futurystyczne intuicje dotyczące stosunku ducha, materii, i świadomości zgodne z teorią kwantową, stosunek człowieka i natury-przyrody, fantazji i rzeczywistości). Godna uwagi jest refleksja o roli sztuki oraz teorie literackie np. fantastycznego realizmu E. T.A. Hoffmanna i H. von Kleista. Omówimy stosunek romantyków do średniowiecza z jednej, a rewolucji francuskiej z drugiej strony. Analizować będziemy formy krótkie: nowele, baśnie, fragmenty filozoficzne, elegię. Wyzwania kierunkowe: Zwierzęta i środowisko: - człowiek między biologią a kulturą Historie – dyskursy – tożsamości: - tożsamość indywidualna i zbiorowa - kultura literacka Demos i polis: jednostka a zbiorowość Mądrość i filozofia: - filozofia i psychologia wobec wyzwań współczesności - problematyka etyczna w tekstach kultury. |
Literatura: |
Wstęp, w: Niemiecka nowela romantyczna, oprac. Gerard Koziełek, Wrocław 1975. Jerzy Prokopiuk, Wstęp, w: Novalis, Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna. Studia. Fragmenty, Warszawa 1984. Leszek Libera, Wstęp, w: Blondyn Eckbert, Góra Run, Białystok 2022. L. Libera, Ludwig Tieck zwany królem romantyzmu, Białystok 2021. Marek Jaroszewski, Życie i twórczość E. T. A. Hoffmanna 1776-1822, Gdańsk 2006. Peter Lachmann, „Ich bin ein Spieler, der das Letzte auf eine Hoffnung wagt“! E. T. A. Hoffmann in Warschau 1804-1807, Würzburg 2021. Karol Sauerland, Goethes, Schillers, Schlegels und Novalis' Reaktionen auf die neuen politischen, konstitutionellen und sozialphilosophischen Fragen die französische Revolution aufwarf , Amsterdam 1988. Karol Sauerland, Średniowiecze w oczach romantyków niemieckich (Wackenroder, Novalis, Tieck i Arnim), Wrocław 1967. Emil Petzold, Hölderlins Brot und Wein: Ein exegetischer Versuch. Neudruck ([der Ausg.] Sambor, Schwarz u. Trojan, 1896. G. H. von Schubert, Nocna strona przyrodoznawstwa, przeł. K. Krzemień-Ojak, Białystok 2015. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się 1. W zakresie wiedzy student: - Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury (K_W05) 2. W zakresie umiejętności potrafi: - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materia łów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (K_U02) - Skontekstualizować dzieło kultury w odniesieniu do czasu jego powstania i momentu lektury (K_U03) - przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby od biorców (K_U11) 3. W zakresie kompetencji społecznych: - przestrzega zasady tolerancji, rozumie dziedzictwo kulturowe i ma poszanowanie dla różnic kulturowych (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne dwie nieobecności. Ocena ciągła. Ocenie podlega przygotowanie do zajęć (znajomość tekstu) merytoryczna aktywność w dyskusji. Ustne. Przedstawienie jednej, wybranej lektury z zaproponowanej przez Prowadzącą listy w formie referatu na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Sadkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sadkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.