Ptasia poezja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-PP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ptasia poezja |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami) |
Skrócony opis: |
W 2009 roku wybitny angielski poeta i tłumacz, Simon Armitage, wydał antologię wierszy, których bohaterami są ptaki. Zbiór ten nie tylko uświadamia nam, jak popularne są „ptasie” motywy w literaturze angielskiego obszaru językowego, lecz także zachęca do badania zmian, jakim podlegają obrazy natury w tekstach literackich: od alegorycznych interpretacji stworzeń jako znaków niewidzialnej, duchowej rzeczywistości; przez wiersze opisujące naturę, lecz skoncentrowane na emocjach podmiotu mówiącego; po zakwestionowanie antropocentrycznego paradygmatu w twórczości współczesnych autorów. Zestawienie różnych punktów widzenia w perspektywie diachronicznej pozwala lepiej zrozumieć genezę i istotę „zwrotu ekologicznego”. |
Pełny opis: |
Śpiew ptaków często kojarzono z mową poetów. Tytuł wydanej w 2009 r. przez wybitnego angielskiego poetę i tłumacza, Simon Armitage, antologii, The Poetry of Birds można tłumaczyć na dwa sposoby: Wiersze o ptakach lub Poezja ptaków. Ta celowa dwuznaczność uświadamia czytelnikowi, że natura może być traktowana jako przedmiot lub – tu dokonujemy radykalnego zwrotu w myśleniu o relacjach kultura-natura – jako podmiot wypowiedzi poetyckiej. Kurs ma na celu prześledzenie zmian, jakim podlegają obrazy natury w tekstach literackich: od alegorycznych interpretacji stworzeń jako znaków niewidzialnej, duchowej rzeczywistości (np. w anonimowym poemacie The Owl and the Nightingale); przez wiersze opisujące naturę, lecz skoncentrowane na emocjach podmiotu mówiącego (na przykład wiersze angielskich romantyków: Coleridge’a, Wordswortha, Keatsa, czy mniej od nich znanego, lecz równie interesującego Johna Clare’a); po zakwestionowanie antropocentrycznego paradygmatu w twórczości współczesnych autorów (Ted Hughes, R.S. Thomas) i poszukiwanie formuły poezji poza językiem (logosem). Zestawienie tych różnych punktów widzenia w perspektywie diachronicznej pozwala lepiej zrozumieć genezę i istotę „zwrotu ekologicznego”. Główny nacisk położymy na omówienie wybranych wierszy Walijczyka, R.S. Thomasa i Szkota, George’a Mackay’a Browne’a, odczytanych w podwójnej perspektywie: ekologicznej i post-sekularnej. Kurs pozwoli na zapoznanie się z „ptasim królestwem” reprezentowanym przez zimorodki, derkacze, drozdy, sowy, sokoły, jastrzębie i kukułki. Będziemy słuchać ptasich głosów; przyglądać się sylwetkom i upierzeniu ptaków; poznawać ich zwyczaje. |
Literatura: |
Anon. The Owl and the Nightingale [Sowa i skowronek] Clare, John (1793-1864). The Landrail [Derkacz] Coleridge, S.T (1772-1834). Rymy o sędziwym marynarzu Eliot, T.S. (1988-1965) Cztery kwartety Herbert, George (1593-1633). Skrzydła wielkanocne Hopkins, G.M (1844-1889) Sokół Hopkins, G.M. Repat that, repeat [Powtórz to, powtórz] Hughes, Ted (1930-1998). Kingfisher [Zimorodek] Hughes, Ted. Hawk Roosting [Jastrząb na czatach] Keats, John (1795-1821). Oda do słowika Mackay Browne, George (1921-1996). The Hawk [Jastrząb] Thomas, R.S. (1913-2000) The Barn Owl [Płomykówka] Krytyka: Garrard, Greg. Ecocriticism. London 2023. Garrard, Greg. The Oxford Book of Ecocriticism. Oxford 2019. MacKenney, Francesca. „The Language of Birds and the Language of Real Men”, w Birds in Eighteenth Century Literature. Reason, Emotion, and Ornithology 1700-1840. Ed. Brycchan Carey et al. London 2020: 111-131. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności. Wiedza • Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych; • zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury, a w szczególności: posiada wiedzę na temat relacji kultura-natura, zna teksty literackie opisujące środowisko naturalne człowieka. Umiejętności • potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych; • wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy relacji natura-kultura, człowiek-środowisko; • potrafi samodzielnie zanalizować teksty naukowe z dziedziny nauk humanistycznych i nauk przyrodniczych w szczególności: potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje zdobytą w ten sposób wiedzę do pogłębionej refleksji na temat odpowiedzialności za środowisko naturalne. Kompetencje • jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych i przyrodniczych; śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych: 25% aktywność w czasie zajęć 25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru 50% kolokwium ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.