Samotny człowiek w świadectwach kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SCSK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Samotny człowiek w świadectwach kultury |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs nie ma formalnych wymagań co do zaliczeń wcześniejszych zajęć. Kurs nie wymaga ukończenia innych zajęć, potrzebne są tylko ogólne umiejętności uważnego obserwowania różnych zjawisk kulturowych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę z pogranicza antropologii, socjologii, historii społecznej, pedagogiki, i mają wyrobić umiejętność samodzielnego rozpoznawania, jak motywy samotności, wyobcowania, niedostosowania, odrzucenia, izolacji, marginalności społecznej itp. były przedstawiane w systemach kulturowych: Polityka, Religia, Sztuka, Nauka, Życie codzienne. |
Pełny opis: |
Samotność człowieka ma wiele przyczyn i przybiera różne formy, na ogół symetrycznie łączące zachowania jednostek z zachowaniami ich środowisk, jest zatem zawsze problemem społecznym. Zajęcia mają uświadomić studentom obszerny zakres problematyki, obejmującej pogranicza wielu nauk humanistycznych (antropologii, socjologii, historii społecznej, pedagogiki i in.), a przy tym pomóc wyrobić umiejętność samodzielnego rozpoznawania, jak motywy samotności, wyobcowania, niedostosowania, odrzucenia, izolacji, marginalności społecznej itp. były przedstawiane w systemach kulturowych: Polityka, Religia, Sztuka, Nauka, Życie codzienne. Źródłowe zobrazowania przypadków samotności należy obserwować i odczytywać wg wyżej zarysowanych aspektów, oraz poddać je naukowej interpretacjie w kategoriach antropologii filozoficznej (indywiduacja, podmiotowość) oraz socjologii i historii społecznej (emancypacja jednostki). Wkład pracy studenta to 2 godziny pracy samodzielnej jako przygotowanie prezentacji lub lektury do dyskusji na seminarium raz w tygodniu, oraz uczestnictwo w dwugodzinnych zajęciach. Razem to 4gt X 15 = 60 g/semestr |
Literatura: |
Poniżej podane pozycje bibliograficzne służą jedynie lepszemu zrozumieniu programu zajęć, zarysowanemu w niniejszym sylabusie. Platon – Fedon (umierający Sokrates) Piotr Domeracki, Topos samotności w filozofii mistycznej [w:] Mistyka jako stan świadomości i typ doświadczenia religijnego. „Filozofia religii” tom 5, 2009. Janusz Gajda, Samotność i kultura. Warszawa 1987. Izdebska, Jadwiga, Dziecko osamotnione w rodzinie: kontekst pedagogiczny. Białystok 2014. Kmiecik-Baran, Krystyna, Człowiek w sytuacjach samotności a poczucie osamotnienia, „Zdrowie Psychiczne” 1992 3-4, 95-107 Teresa Olearczyk, Samotność człowieka jako doświadczenie osobowe. Proba typizacji zjawiska; „Teologia i Moralność”, 17 (2022) nr 2 (32), s. 295-315 Reisman, David, Samotny tłum, tłum. Jan Strzelecki. Krakow 2017. Stefańska-Klar, Renata, Z psychologii samotności, „Psychologia i Rzeczywistość”, 2002, 2. Storr, Anthony, Samotność. Powrot do jaźni, tłum. Jerzy Prokopiuk i Przemysław Jan Sieradzan. Warszawa 2010. Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne, red. Piotr Domeracki i Włodzimierz Tyburski, Toruń 2006. Wymagająca przestudiowania literatura przedmiotu będzie dostosowana do wyników poszukiwań studentów w fazie gromadzenia obserwacji (Laboratorium). Odpowiednio też opracowania monograficzne i teoretyczne będą dostosowane do korpusu badawczego oraz do poziomu studentów (znajomość języków obcych), będą podane w toku zajęć. Znalezienie adekwatnych opracowań będzie zresztą częścią pracy studentów. Wskazówki do poszukiwań źródeł możliwych obserwacji będą udzielane na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent kursu zna i rozumie (K_W01, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08, K_W09) - Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i rozumie ich rolę kulturze - Rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych - Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów kultury - Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych - Zna podstawowe zasady komunikacji naukowej w zakresie nauk humanistycznych - Zna podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego Umiejętności: absolwent potrafi (K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U12, K_U13) - selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych - dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych - sformułować problem badawczy - uczestniczyć w konferencjach, sympozjach i dyskusjach naukowych - prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie - przygotować prace pisemne uwzględniające elementarne wymogi stawiane pracom akademickim - potrafi wykorzystać informacje źródłowe z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej - wykorzystywać narzędzie cyfrowe w pracy akademickiej Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów (K_K02, K_K03, K_K08, K_K00, K_K10, K_K12) - do podejmowania pracy zespołowej - do poznawania nowych metod badawczych - docenia bogactwo kultury - do zrozumienia dziedzictwa kulturowego i różnorodności kulturowej - do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim - respektuje prawa własności intelektualnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty uczenia się będą osiągane w pięciu krokach, więc bezczynność na pierwszym etapie urudnia sensowny udział w następnych etapach. Dlatego nieobecności nie mogą być skumulowane w krótkim przedziale czasu, zaś powstałe przez to luki w efektach muszą być po nieobecności natychmiast uzupełnione po konsultacji z wykładowcą. Zaliczenie przedmiotu wynika z pozytywnej oceny pracy studentów w każdej z pięciu 3-tygodniowych faz zajęć (systemy kulturowe). Laboratoryjny system pracy wymaga, aby każdy uczestnik wykonał swoją część obowiązków, gdyż to cząstkowe obserwacje wchodzą do korpusu badanego przez grupę. Wkład w gromadzenie obserwacji będzie oceniany pod kątem trafności i kompletności dostarczonego przez studenta opisu obserwowanego zachowania. Poziom zdobytej wiedzy i umiejętności będzie ustalany zgodnie z oceną poziomu końcowego opracowania przez studentów własnych początkowych obserwacji, po ich konceptualizacji i teoretycznej interpretacji. Wystawiony stopień będzie zaliczał przedmiot. Ocena niedostateczna będzie wymagała pisemnej poprawki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.