Sztuka wobec tego, co publiczne. Przestrzenie troski i praktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SWP-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka wobec tego, co publiczne. Przestrzenie troski i praktyki |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawowe umiejętności analizy i interpretacji tekstu naukowego, w tym naukowej literatury anglojęzycznej. . Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu nauk o kulturze oraz teorii sztuki. Student potrafi dokonać samodzielnej interpretacji dzieła sztuki w oparciu o różne konteksty teoretyczne. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć przyjrzymy się zmieniającej się roli artystów i twórców kultury w sferze publicznej. Omówimy projekty artystycznych ingerencji w przestrzeń wspólną oraz przykłady działań społecznych i ekologicznych, które podejmowane są zarówno we współpracy z instytucjami, jak i poza nimi. Postaramy się także sproblematyzować rolę artysty w debacie publicznej, odwołując się do takich pojęć jak troska, odpowiedzialność, solidarność i sprawiedliwość społeczna czy praktyki opiekuńcze. Obszary tematyczne, które obejmuje kurs: sztuka publiczna, sztukaspołeczna, przestrzenie troski, praktyki opiekuńcze, community arts |
Pełny opis: |
Celem kursu jest spojrzenie na współczesną przestrzeń publiczną i jej problemy poprzez działania artystyczne. Podczas zajęć analizować będziemy projekty zrealizowane w ostatnich kilku latach w Polsce i za granicą. Uczestnicy zajęć przyjrzą się różnym rolom, które przyjmowali artyści oraz efektom ich pracy. Zastanowimy się nad tym, jak i do jakiego stopnia, sztuka może stać się medium i przestrzenią dyskusji na temat istotnych problemów współczesności w wymiarze nie tylko politycznym, ale także bezpośrednich relacji. Przedyskutujemy zasięg i pole oddziaływania określonych projektów sztuki w przestrzeni publicznej, ich dalsze życie i nowe konteksty. Zajęcia podążać będą za przyłożonym do domeny sztuki mottem, które towarzyszyło jednemu z wydarzeń organizowanych przez Forum Przyszłości Kultury w 2022 roku, cyt.: “Permanentny kryzys polityczny, globalny oraz kryzysy lokalne (migracyjny, uchodźczy i klimatyczny) to rzeczy, z którymi instytucje kultury [sztuki] mierzą się już od dłuższego czasu. Coraz częściej angażują się politycznie lub stają się centrami pomocy, które udostępniają swoją infrastrukturę aktywistom, wolontariuszom lub potrzebującym. (...) W jaki sposób (...) balansować między całkowitym zaangażowaniem się w bieżące tematy a utrzymaniem i realizacją założeń (...) związanych z działalnością kulturalną [artystyczną]? Czy jest to sytuacja przejściowa, czy właśnie jesteśmy świadkami przedefiniowania roli [kultury / sztuki]?”. Warto wspomnieć też, że ostatnie Forum w 2021 odbyło się pod hasłem “Solidarność i troska”. Zajęcia będą miały formę debat nad konkretnymi przykładami prac, podczas których uczestnicy zajmować będą różne pozycje wyjściowe. Tłem teoretycznym dla spotkań będą teksty Claire Bishop, Nicolasa Bourriaud i Chantal Mouffe. Student będzie potrzebował ok. 10 h poza zajęciami na zapoznanie się z tekstami źródłowymi oraz 5 h na przygotowanie prezentacji. |
Literatura: |
Literatura ogólna: ● K. Izdebska, Sztuka publiczna.Od obiektów do praktyk postartystycznych, wyd. Scholar, Warszawa 2021. ● K. Niziołek, Sztuka społeczna. Koncepcje - dyskursy - praktyki, wyd. Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015. ● J.Wójcik, I. Stokfiszewski i inni, Sztuka ze społecznością, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2019. Teksty omawiane na zajęciach (wybrane fragmenty): ● N. Bourriaud, Estetyka relacyjna, wyd. MOCAK, Kraków 2012. ● N. Bourriaud, The Radicant, wyd. Sternberg Press, 2009. ● C. Bishop, Antagonism and Relational Aesthetics, “October”, nr 110(2004), s. 51-79. ● C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, wyd. Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015. ● Ch. Mouffe, Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015. ● Ch. Mouffe, W obronie lewicowego populizmu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2008. ● Ch. Mouffe, Polityczność, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2008. ● Lekkie rozczarowanie. Rozmowa Iwo Zmyślonego z Claire Bishop, “Dwutygodnik”, nr 06/2016. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6460-lekkie-rozczarowanie.html ● I.Lorenc, Relacjonalny model estetyki Nicolasa Bourriaud, “Sztuka i Dokumentacja”, nr 19(2018), s. 161-167. |
Efekty uczenia się: |
Student wie i rozumie czym jest sztuka publiczna, sztuka społeczna oraz sztuka partycypacyjna. Potrafi krytycznie spojrzeć na obecność artystów w przestrzeni publicznej oraz osadzić ją w różnych kontekstach teoretycznych. Student rozumie rolę instytucji i aktorów społecznych w tworzeniu pola sztuki oraz zwrotnie, rolę artystów we współtworzeniu sfery społecznej. Student zna i potrafi przeanalizować przykłady projektów sztuki publicznej z ostatnich lat oraz ocenić ich wpływ na otaczająca rzeczywistość. Student potrafi także spojrzeć na analizowane prace w perspektywie interdyscyplinarnej, sytuując je w relacji do nauk socjologicznych i humanistycznych. K_W04 rozumie zależności pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, przyrodniczych K_W07 zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych K_U01 potrafi selekcjonować oraz dokonać krytycznej oceny informacji pochodzących z różnych źródeł naukowych, popularnonaukowych, publicystycznych i innych K_U02 potrafi dokonywać analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów źródłowych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych K_U06 potrafi prezentować wyniki indywidualnej i zespołowej pracy akademickiej we właściwej formie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: - aktywny udział w zajęciach: merytoryczny udział w debatach oraz znajomość tekstów źródłowych (50%) - wykonanie prezentacji (50%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Krzosek-Hołody | |
Prowadzący grup: | Magdalena Krzosek-Hołody | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.