Sztuka współczesna i prawa zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SWPZ-qZS |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka współczesna i prawa zwierząt |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty dla studentów studiów I stopnia r.akad. 2023/24 semestr letni Przedmioty do wyzwania kierunkowego "Zwierzęta i środowisko" - I stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej takie jak: zwierzęcej podmiotowość i uprzedmiotowienie, zabijanie zwierząt dla sztuki, śmierć zwierząt jako temat prac, używanie ciał zwierząt do tworzenia dzieł, rozważania na temat etyki sztuki w odniesieniu do praw zwierząt oraz powiązania sztuki z aktywizmem społecznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej takie jak: - poszukiwanie oraz wyrażanie zwierzęcej podmiotowości za pomocą sztuki, - uprzedmiotowienie zwierząt jako temat prac artystycznych - uprzedmiotowienie dokonywane za pomocą sztuki lub na potrzeby sztuki, - wykorzystywanie i uśmiercanie zwierząt w ramach projektów artystycznych, - śmierć zwierząt jako temat prac artystycznych - używanie martwych ciał zwierząt i taksydermii do tworzenia dzieł sztuki, - etyka sztuki i prawa zwierząt - zjawiska z pogranicza sztuki i aktywizmu społecznego na rzecz zwierząt. |
Literatura: |
• Aloi G., Śmierć zwierzęcia w sztukach wizualnych • Baker S., Strategic Images for Animal Rights • Baker S., Sztuka współczesna i prawa zwierząt • Baker S. „You Kill Things To Look At Them”: Animal Death in Contemporary Art • Bakke M., Studia nad zwierzętami. Od aktywizmu do akademii i z powrotem • Conklin J.-A., Dead Animals • Desmond J., Postmortem Exhibitions: Taxidermied Animals and Plastinated Corpses in the Theaters of the Dead • Gawkowski J., A mi to rybka. O „Dialogach z rybą” Zbigniewa Warpechowskiego • Gzyra D., Łagodzka D., Uczestnicząc w zwrocie zwierzęcym. Sztuka wobec zwierząt • Gzyra D, Sztuka współczesna wobec etyki i dyskursu praw zwierząt • Łagodzka D., Śmierć zwierząt w sztuce współczesnej na przykładzie „Piramidy zwierząt” Katarzyny Kozyry • Łagodzka D. Podmiotowość zwierząt w sztuce • Probucka D., Filozoficzne podstawy idei praw zwierząt - fragmenty • Sunaura Taylor, Zaświadczając o zwierzętach. Obrazy i polityka widzenia • Sutton E., Art, Animals and Experience – fragmenty • Ullrich J., Animals were Harmed in the Making of this Artwork. The Visibility of Animal Death in Artworks • Zammit-Lucia J., Practice and Ethics of the Use of Animals in Contemporary Art |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - Student/ka rozumie zależności między historią i krytyką sztuki a biologią i etologią oraz interdyscyplinarnymi animal studies w badaniach nad kulturą (mieści się w zakresie KW_03); - zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych w zakresie tematycznym zajęć (KW_06) - ma wiedzę na temat życia kulturalnego w Polsce i na świecie w zakresie tematycznym zajęć (KW-09) W zakresie umiejetności: - Student/ka potrafi potrafi samodzielnie opracować (z zachowaniem zasad ochrony własności intelektualnej) i zaprezentować wyniki swojej pracy naukowej i badawczej (KU_03); - potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie tematycznym zajęć (KU_04) - wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury (KU_05) - potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym (KU_08) - potrafi przygotować wystąpienie ustne, uwzględniając potrzeby odbiorców(KU_10) - rozumie i stosuje reguły pracy zespołowej (KU_11) W zakresie kompetencji społecznych: - Student/ka jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze (KK_02) - podejmuje działania zmierzające do ochrony dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego (KK_04) - szanuje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze (KK_06) - ma poszanowanie dla różnorodności kulturowej i przyrodniczej (KK_07) - świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym i społeczeństwie obywatelskim (KK_08) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - zaangażowanie i jakość rezultatów pracy indywidualnej i w grupach podczas zajęć - aktywność (ilość i jakość wypowiedzi, jakość stawianych pytań, wypowiedzi świadczące o znajomości zadanych materiałów, kultura dyskusji) - kolokwium z pytaniami otwartymi Do zaliczenia konieczne jest: - udział w ćwiczeniach podczas zajęć (indywidualnych i w grupach) - udział w warsztacie podsumowującym - uczestnictwo w dyskusjach pokazujące znajomość zadanych materiałów i zrozumienie tematu Dozwolone są 2 nieobecności bez podania przyczyny. W przypadku większej liczby usprawiedliwionych nieobecności istnieje konieczność ich nadrobienia w formie uzgodnionej z prowadzącą. 5 i więcej nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć niezależnie od pozostałych rezultatów. Nieobecność na warsztatach skutkuje koniecznością ich zaliczenia w formie egzaminu lub kolokwium. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Łagodzka | |
Prowadzący grup: | Dorota Łagodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.