Muzealnictwo, konserwatorstwo, popularyzacja archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2800-DOMUZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.4
|
Nazwa przedmiotu: | Muzealnictwo, konserwatorstwo, popularyzacja archeologii |
Jednostka: | Wydział Archeologii |
Grupy: |
Obowiązkowe przedmioty dla II roku |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Zarys archeologii pradziejowej 3101-DO101B |
Założenia (opisowo): | Student, aby móc uczestniczyć w przedmiocie musi mieć zaliczony pierwszy rok studiów I poziomu kształcenia na kierunku archeologia. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują problematykę związaną z ustawodawstwem dotyczącym ochrony dóbr kultury, prowadzenia badań archeologicznych, etc., omawiają metody edukacji i popularyzacji dziedzictwa archeologicznego w Polsce, z uwzględnieniem tła europejskiego. Poruszane są kwestie muzealnicze, związane z organizacją i promocją wystaw archeologicznych, wyborem zabytków, organizacją imprez plenerowych o tematyce archeologicznej i historycznej, marketingiem muzealnym oraz pozyskiwaniem funduszy na działania naukowe i popularyzatorskie. |
Pełny opis: |
> Wykład - zajęcia obejmują krótką historię kształtowania się kolekcji i muzeów w Polsce i na świecie; architektura muzealna; wprowadzenie do problematyki muzealnictwa: definicje, funkcje muzeum, pojęcie konserwatorstwa, dziedzictwa archeologicznego i kulturowego, metody i zakres popularyzacji; systemy muzealnicze, formy muzeów, polskie, europejskie i światowe instytucje i organizacje popularyzujące dziedzictwo archeologiczne; problematykę wystawiennictwa, nowoczesne formy wystaw; rekonstrukcje pełnowymiarowe; eksploratoria i skanseny archeologiczne; druki edukacyjne; edukacyjne imprezy archeologiczno–historyczne; archeologia doświadczalna; społeczny wymiar archeologii (public archaeology); archeologia cyfrowa w nauce i w popularyzacji; archeologia w mediach; marketing i reklama a dziedzictwo archeologiczne; moda w muzeach i moda na muzea; dziedzictwo archeologiczne a tożsamość kulturowa w różnych wymiarach. > > Ćwiczenia – zajęcia obejmują tematykę ochrony dziedzictwa kulturowego w społeczeństwie demokratycznym; prawo dawniej i dziś, rabunek i ochrona dziedzictwa kulturowego w Polsce i Europie; aspekty etyki zawodowej, wykrywacze metali; system służb konserwatorskich i metody zarządzania dziedzictwem kulturowym; przygotowanie i promocja wystawy; zajęcia edukacyjne; dziedzictwo archeologiczne i osoby niepełnosprawne; archeologia żywa; dziedzictwo archeologiczne i turystyka; rola dziedzictwa kulturowego w lokalnej polityce i kulturze; badania archeologiczne- aspekty prawne oraz promocyjne; pozyskiwanie środków na projekty naukowo–badawcze, sponsoring i patronat; rola dziedzictwa archeologicznego w niwelowaniu wykluczeń społecznych |
Literatura: |
1. Akty prawne: Europejska konwencja o ochronie dziedzictwa archeologicznego; Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych i inne rozporządzenia (patrz Trzciński 2010) > 2. Black G., Transforming museums in the twenty-first century, London-New York 2012 > 3. Carbonell B.M. (red.), Museum Studies, Oxford 2007; > 4. Coles J., Archeologia doświadczalna, Warszawa 1977 > 5. Bursche A., Chowaniec R., Festyn Archeologiczny w Biskupinie: komercyjny odpust czy promocja dziedzictwa archeologicznego, Blisko i daleko. Księga jubileuszowa Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 69-77 > 6. Chowaniec R., Dziedzictwo archeologiczne w Polsce, Warszawa 2010 > 7. Chowaniec R., New technologies in the process of educating about the archaeological heritage, EduAkcja 1 (5)/2013, s. 32-42 > 8. Chowaniec R., Archaeology for Everyone, Warszawa 2017 > 9. Davis M.E., How students understand the Past. From Theory to Practice, Oxford 2005 > 10. Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w kulturze, Szlendak T., Nowiński J. Olechnicki K. i in. Warszawa 2012 > 11. Grad J., Mamzer H. (red.), Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, Pozńań 2004 > 12. Hein G.E., Learning in the Museum, London–New York 2004 > 13. Holtorf C., From Stonehenge to Las Vegas. Archaeology as Popular Culture, Oxford 2005 > 15. Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Warszawa 2013 > 16. Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1996 > 17. Pomian K., Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Warszawa 2010 > 18. Swain H., An introduction to museum archaeology, Cambridge 2007 > 19. Szafrański W, Zalasińska K (red.), Prawna ochrona dziedzictwa kulturowego, Poznań 2009 > 20. Toczewski A. (red.), Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, Zielona Góra 2006 > 21. Trzciński M., Przestępczość przeciwko zabytkom archeologicznym, Warszawa 2010 > 21. Włodarski J., Zeidler K., Prawo muzeów, Warszawa 2008 > 22. Zeidler K., Trzciński M., Wykład prawa dla archeologów, Warszawa 2009 > |
Efekty uczenia się: |
Student zdobywa podstawową wiedzę i orientację z zakresu organizacji współczesnych instytucji muzealnych, działalności muzeów (struktura, zarządzanie), zagadnień prawodawstwa w zakresie archeologii i muzealnictwa, organizacji i promocji wystaw i dziedzictwa kulturowego. Dzięki temu podąża za postępami nauki. Poznaje podstawowe pojęcia i terminologię. Opanowuje podstawowe metody popularyzacji i przekazywania wiedzy o dziedzictwie archeologicznym. Dzięki realizowanym (w ramach ćwiczeń) projektom potrafi współdziałać i pracować w grupie. Dzięki zapoznaniu z prawem obowiązującym w Polsce oraz z historią zrozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową. Będzie miał możliwość nabycia świadomości i odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zakończony będzie egzaminem ustnym na ocenę. Ćwiczenia – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność; oceny z testów), praca pisemna na zaproponowany temat |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Jakubczyk, Vital Sidarovich | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Jakubczyk, Vital Sidarovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 60 miejsc
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ireneusz Jakubczyk, Vital Sidarovich | |
Prowadzący grup: | Ireneusz Jakubczyk, Vital Sidarovich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.