Język filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-M1A2JF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język filmu |
Jednostka: | Instytut Polonistyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "filologia dla mediów" (II rok studiów) - stacjonarne Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest wskazanie studentowi - na poziomie bardzo wstępnym, określonym liczbą godzin - narzędzi pozwalających na analizę dzieła filmowego (a także innych dzieł audiowizualnych) z perspektywy języka filmowego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Terminem „język filmu” określa się dziś najczęściej zespół wszystkich środków wyrazu, jakimi dysponuje kino i jakie są charakterystyczne tylko dla niego, a także sposoby ich łączenia i system reguł organizujących wypowiedź filmową. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego. |
Pełny opis: |
Terminem „język filmu” określa się dziś najczęściej zespół wszystkich środków wyrazu, jakimi dysponuje kino i jakie są charakterystyczne tylko dla niego, a także sposoby ich łączenia i system reguł organizujących wypowiedź filmową. Na zajęciach określimy te reguły i pokażemy, w jaki sposób wiedza o nich jest przydatna do analizy dzieła audiowizualnego. Podejmiemy następujące tematy: 1. Język filmu, warsztat filmowy, styl filmowy - ujęcie historyczne i stan na dzień dzisiejszy. Rozwój kompetencji w dziedzinie języka filmu a rozwój rynku filmowego. 2. Podstawowe reguły realizacji zdjęć i montażu filmowego. 3. Język filmu fabularnego i dokumentalnego - analiza przykładów. 4. Animacja filmowa - analiza przykładów. 5. Wykorzystanie wiedzy nt. języka filmowego w filmoznawstwie i krytyce filmowej. Szczegółowe zagadnienia poruszane w trakcie kursu mogą być modyfikowane, w zależności od prowadzącego oraz zainteresowań i preferencji grup ćwiczeniowych. |
Literatura: |
Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Warszawa 2008 Arystoteles, Poetyka, Wrocław 1983 Patti Bellantoni, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, Warszawa 2016 David Bordwell, O historii stylu filmowego, Łódź 2019 David Bordwell, Kristin Thompson, Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2014 Blain Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014 Blain Brown, Światło w filmie, Warszawa 2009 Sheila Curran Bernard, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, Warszawa 2011 Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia, Warszawa 2002 Susan Hayward, Cinema Studies. The Key Concepts, London and NY 2006 Alicja Helman, Jacek Ostaszewski, Historia myśli filmowej, Gdańsk 2010 Marek Hendrykowski, Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014 Ryszard Lenczewski, Piotr Wojtowicz, Jerzy Zieliński, Michał Bukojemski, Jacek Szymczak, Okiem operatora, Łódź 2014 Joseph V. Masceli, 5 tajników warsztatu filmowego, Warszawa 2007 Metody dokumentalne w filmie, Łódź 2013 James Monaco, How to Read a Film. The World of Moovies, Media, and Multimedia, New York-Oxford 2001 Jill Nelmes (ed.), An Introduction to Film Studies, London and New York 2001 (Institutions, Audiences and Technology, Approaches to Studying Film Texts, Genre Forms - Realism and Illusion) Jerzy Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008 Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004 Karel Reisz, Gavin Millar, Technika montażu filmowego, Warszawa 2014 Paweł Sitkiewicz, Polska szkoła animacji, Gdańsk 2011 Rafał Syska (red.), Słownik filmu, Kraków 2010 Teoria praktyki. Kieślowski, Łoziński, Wiszniewski, Królikiewicz, Żebrowski, Łódź 2019 Jerzy Wójcik, Sztuka filmowa, Warszawa 2017 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu cyklu student będzie znał podstawowe reguły języka filmowego. Będzie także umiał wykorzystać poznane źródła, by wiedzę tę rozwinąć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena zależeć będzie od twórczej obecności na zajęciach i zaliczenia końcowej pracy pisemnej (analiza warsztatu w wybranej scenie filmowej ). Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia. Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim: a. pkt. 17 par. 2, b. pkt. 5 par. 17, c. par. 33. Zasady korzystania z narzędzi SI 1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi: a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia, b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji. 2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi. 3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji: a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony, osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14. Podstawa: 1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki 2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia 3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewidziano. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopczyński, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 66 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Kopczyński, Anna Kujawska-Kot, Anna Miłoszewska-Kiełbiewska, Ewa Modrzejewska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kopczyński, Anna Kujawska-Kot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.