Problemy społeczno-polityczne Ameryki Łacińskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PSPAL2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy społeczno-polityczne Ameryki Łacińskiej II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność latynoamerykańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim kontekstem problemów społeczno-politycznych Ameryki Łacińskiej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim kontekstem problemów społeczno-politycznych Ameryki Łacińskiej. Oprócz ukazania głównych zagadnień z tej dziedziny przedstawione będzie również ujęcie problemowe (m.in. rasa, klasa, etniczność, płeć). Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do zagadnień 2. Różne sposoby interpretacji znaczenia relacji władzy i społeczeństwa 3. Wprowadzenie do zagadnień teorii postkolonialnej 4. „Ludy bez historii” – nauczenie historii w kontekście relacji władzy. 5. Instytucje i władza w państwach amerykańskich 6. Teoria reprezentacji, teoria elit 7. Koncepcje demokracji, populizm 8. Społeczeństwa amerykańskie ich problemy 9. Tożsamość 10. Kwestia rasy 11. Kwestia gender 12. Kwestia klasowa 13. Wojsko w Ameryce Łacińskiej 14. Religia w Ameryce Łacińskiej 15. Problemy rozwoju i zależności Zagadnienia te analizowane będą w kontekście poznawanych tekstów naukowych, prasowych, oraz tekstów kultury. |
Literatura: |
Acemoglu D., Robinson J., Why Nations Fail, NY: 2012. Chang-Rodríguez E., Latinoamérica: su civilización y su cultura. Boston: Heinle, 2000. Gawrycki M.F., Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa: PWN, 2009. Hellinger D.C., Comparative Politics of Latin America: Democracy at Least?, NY: Routledge 2011. Moraña M., Dussel E., Jauregui C. A. (red.), Coloniality At Large. Latin America and the Postcolonial Debate, Durham-London 2008. Literatura Teresa Castro Escudero, Lucio Oliver Costilla (red.), Poder y política en América Latina, Siglo XXI, Mexico, D.F. 2005. Pablo González Casanova, El Estado en América Latina: teoría y práctica, Siglo XXI, Mexico, D.F. 1990. Néstor García Canclini, Culturas híbridas, Penguin Random House Grupo Editorial México, D.F. 2012. Atilio A. Borón, Estado, capitalismo y democracia en América Latina, CBC, Buenos Aires 1997. Jorge Graciarena, Poder y clases sociales en el desarrollo de América Latina, Paidós, Buenos Aires 1972. Aldo E. Solari, Rolando Franco, Joel M. Jutkowitz, Teoría, acción social y desarrollo en América Latina, Siglo XXI, Mexico, D.F. 1976. Tomasz Rudowski, Vías a la modernidad. Noción y concepto de desarrollo en América Latina: un marco teórico. En: Czerny Mirosława, Serna Mendoza Ciro Alfonso (red.), Globalizaciόn y desarrollo sostenible, WUW, Varsovia 2018, p. 69-82. M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Warszawa 2006. materiały wskazywane na bieżąco przez wykładowcę |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S2K_W01 specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym P7S_WG S2K_W02 powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych P7S_WG Umiejętności: absolwent potrafi S2K_U01 wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w hiszpańskojęzycznych krajach Ameryki Łacińskiej, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW S2K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UU Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S2K_K01 współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR S2K_K02 rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu P7S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się aktywny udział w zajęciach oraz ocena z debaty, w której studenci wcielają się w role prezydentów poszczególnych krajów Ameryki Łacińskiej. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Ługowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Ługowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Ługowska | |
Prowadzący grup: | Urszula Ługowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.