Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-ZJI-SEM-MGR-2U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla studiów 2 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Student zdobywa wiedzę na temat pisania prac magisterskich zgodnie z nowoczesną metodologią stosowaną w lingwistyce. Od studenta wymagane jest zainteresowanie tematyką językoznawczą. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka poruszana na zajęciach uzależniona jest od rodzaju prac magisterskich pisanych przez uczestników. Dopuszczalne są wszelkie prace o tematyce językoznawczej oraz z pogranicza lingwistyki i innych dziedzin wiedzy. W trakcie seminarium studenci referują wyniki kwerendy oraz poszczególne rozdziały prac, które są szczegółowo omawiane. Przyjmowani są studenci obu sekcji: hiszpańskiej i portugalskiej. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach mają pomóc studentom II stopnia w napisaniu pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa. Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień. Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu. |
Literatura: |
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP. • Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon. • Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel. • Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge. • Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes. • Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP. • Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP. • Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa. • Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge. • RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa. • Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill. • Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN. • Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal. Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Po ukończeniu kursu student zna i rozumie: • specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiów iberystycznych, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, oraz terminologię z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_W01); • powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02); • podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03); • zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu językoznawstwa z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04); • terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05); • współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary językoznawstwa, także z perspektywy hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego (K_W06). UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student potrafi: • wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego/portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa iberyjskiego (K_U01); • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa, a także poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową jako nauczyciel lub badacz w dziedzinie językoznawstwa iberyjskiego (K_U02); • wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem fachowej terminologii z zakresu językoznawstwa (K_U03); • merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po ukończeniu kursu student jest gotów do: • współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01); • rozstrzygania dylematów związanych z wykorzystaniem przyszłego zawodu (K_K02); • krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K03); • aktywnego uczesnictwa w kulturze iberystycznej korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
• Semestr 1: Opracowanie wstępu i przeglądu literatury • Semestr 2: Zakończenie i złożenie pracy magisterskiej Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cybulska-Janczewa, Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Tematyka poruszana na zajęciach uzależniona jest od rodzaju prac magisterskich pisanych przez uczestników. Dopuszczalne są wszelkie prace o tematyce językoznawczej oraz z pogranicza lingwistyki i innych dziedzin wiedzy. W trakcie seminarium studenci referują wyniki kwerendy oraz poszczególne rozdziały prac, które są szczegółowo omawiane. Przyjmowani są studenci obu sekcji: hiszpańskiej i portugalskiej. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach mają pomóc studentom II stopnia w napisaniu pracy magisterskiej. |
|
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa. Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień. Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu. |
|
Literatura: |
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP. • Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon. • Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel. • Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge. • Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes. • Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP. • Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP. • Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa. • Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge. • RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa. • Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill. • Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN. • Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal. Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy. |
|
Uwagi: |
Zgodnie z Uchwałą nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r., korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji (SI) w ramach zajęć oraz przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych jest dozwolone wyłącznie w sposób uzgodniony z prowadzącym i zgodny z celami przedmiotu. Zakres i sposób wykorzystania SI muszą być jasno określone, a użycie tych narzędzi należy opisać w pracy, z wyraźnym oznaczeniem miejsc ich zastosowania. Użycie SI nie zwalnia studenta z odpowiedzialności za treść pracy, w tym zgodności z prawem autorskim, rzetelności źródeł, unikania uprzedzeń oraz przestrzegania zasad etyki akademickiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.