Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-ZJI-SEM-MGR-2U |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 2 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności portugalskiej 2 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla studiów 2 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Kandydat zdobywa wiedzę na temat pisania prac magisterskich zgodnie z nowoczesną metodologią stosowaną w lingwistyce. Od kandydata wymagane jest zainteresowanie tematyką językoznawczą. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematyka poruszana na zajęciach uzależniona jest od rodzaju prac magisterskich pisanych przez uczestników. Dopuszczalne są wszelkie prace o tematyce językoznawczej oraz z pogranicza lingwistyki i innych dziedzin wiedzy. W trakcie seminarium studenci referują wyniki kwerendy oraz poszczególne rozdziały prac, które są szczegółowo omawiane. Przyjmowani są studenci obu sekcji: hiszpańskiej i portugalskiej. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach mają pomóc studentom II stopnia w napisaniu pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa. Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień. Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu. |
Literatura: |
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP. • Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon. • Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel. • Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge. • Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes. • Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP. • Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP. • Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa. • Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge. • RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa. • Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill. • Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN. • Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal. Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent ma wiedzę na temat podstawowych zagadnień językoznawstwa ogólnego oraz kierunków we współczesnej lingwistyce oraz pogłębioną wiedzę na temat związany z pracą magisterską. • Wiedza Absolwent zna i rozumie: - miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01); - podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania (K_K02); - metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów(K_W03); - miejsce studiów nad portugalskim i/lub hiszpańskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W04); - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski lub hiszpański) (K_W05). • Umiejętności Absolwent potrafi: - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01); - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02); - stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_U03); - rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05); - merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06). • Kompetencje społeczne Absolwent jest gotów do: - uczenia się przez całe życie (K_K01); - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego i/lub hiszpańskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02); - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym i/lub hiszpańskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie: • obecności i aktywności na zajęciach; • prezentacji zainteresowań naukowych; • opracowania szczegółowego konspektu pracy magisterskiej; • zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT SEM-MGR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Martin Testa | |
Prowadzący grup: | Martin Testa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium magisterskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.