Analiza tekstów literackich-spec. fińska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3320-ZATLF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza tekstów literackich-spec. fińska |
Jednostka: | Katedra Hungarystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe - literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Wstęp do literaturoznawstwa-spec. fińska 3320-ZLF12K-WL |
Założenia (opisowo): | Przedmiot powiązany jest z realizowanym na I roku studiów konwersatorium ze Wstępu do literaturoznawstwa. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze specyfiką tekstu poetyckiego, prozowego oraz dramatycznego. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć studenci kształcą praktyczną umiejętność analizy i interpretacji tekstów literackich oraz uczą się oceniać przydatność poszczególnych koncepcji teoretycznych do pracy nad konkretnym tekstem. Ćwiczenia wdrażają studentów do samodzielnej analizy i interpretacji tekstów literackich w zakresie podstawowych czynności badawczych, dążących do odsłonięcia poszczególnych poziomów organizacji przekazu literackiego i jego artystycznej koncepcji. Analizom praktycznym, prowadzonym na węgierskich, fińskich i polskich tekstach literackich, towarzyszyć będzie refleksja teoretyczna, dotycząca podstawowych zagadnień związanych z omawianą problematyką. I semestr I – Analiza a interpretacja II – Fonetyka a poezja III – Leksykalne środki stylistyczne IV – Składniowe środki stylistyczne V – Tropy stylistyczne VI – Runon tuntomerkkejä ja keinoja Polskie systemy wersyfikacyjne VII – Wiersz średniowieczny (intonacyjno-zdaniowy) VIII – Wiersz sylabiczny IX – Wiersz sylabotoniczny X – Rymy XI – Strofy XII – Stylizacja II semestr 1. Genologia – gatunki literackie: epika 2. Główne gatunki epickie 3. Dialogi powieściowe 4. Postać literacka 5. Typy narracji i sytuacja narracyjna I 6. Typy narracji i sytuacja narracyjna II 7. Ćwiczenia stylistyczne 8. Pakt autobiograficzny 9. Kerronnan keinoja ja juonikaavio 10. Przestrzeń w dziele literackim 11. Czas w literaturze |
Literatura: |
Gajewska A. (red.), Mizerkiewicz T. (red.) (2012) Ćwiczenia z poetyki. Wydawnictwo Naukowe PWN. Gajewska A. (2009) Kompozycja i genologia Ćwiczenia z poetyki. Wydawnictwo Poznańskie. Sierotwiński S. (1986) Słownik terminów literackich. Ossolineum. Warszawa. Pszczołowska L. (1995) Badania nad wierszem: problematyka i obecny status w nauce o literaturze. Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 5 (35), 45-52. Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J. (1991) Zarys teorii literatury. WSiP, Warszawa. Ingarden, R. (1988), O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, przeł. M. Turowicz, PWN, Warszawa Dłuska M. (1980), Próba teorii wiersza polskiego, Kraków : Wydaw. Literackie. Markiewicz H. (1981) Postać literacka i jej badanie. Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 72/2, 147-162. Lejeune P. (1975) Pakt autobiograficzny. Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja nr 5 (23), 31-49. Bachtin M. (1974) Czas i przestrzeń w powieści Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 65/4 Bartoszyński K. (1987) Problem konstrukcji czasu w utworach epickich. W: Problemy teorii literatury. Seria II. red. Henryk Markiewicz. Wrocław —Warszawa — Kraków: Ossolineum, 1987, s. 211-265 |
Efekty uczenia się: |
Student: - zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania; - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kierunkach badań w literaturoznawstwie; - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa; - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod; - potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach; - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności), aktywność, oceny pozytywne z semestralnych testów zaliczeniowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Bator | |
Prowadzący grup: | Ewelina Bator | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.